بررسی تحلیلی حکومت مهدوی و ساختار آن

۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۷ کد : ۳۰۷۳ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۹۷
کتاب نظریه ی تحلیلی نظام جهانی مهدویت(عج)، نوشته اسماعیل منصوری لاریجانی،(مکتب واندیشه دانا)و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشرشد.
بررسی تحلیلی حکومت مهدوی و ساختار آن

نظریه مهدویت، یعنی حکوت امام زمان (عج) کاملاً با معرفت شناسی توحیدی منطبق است و حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)، جزئی از حاکمیت خداوند متعال در جهان هستی محسوب می شود. وهمچنین می تواند به عنوان غایت مطلوب سیر جوامع بشری به حساب آید. به عبارت دیگر آغاز وانجام یک نظریه پیرامون آینده جهان باید با حاکمیت جهان هستی، یعنی خداوند متعال هماهنگ باشد. و اگر سیر جوامع بشری و حکومت های سیاسی و دولت ها، در تعارض با این اندیشه و نگرش تحلیل شود، تحقیقات تحلیل عقلانی نخواهد بود و خرد جمعی آن را نخواهند پذیرفت. و حتی تحلیل خرد جمعی باید همسو با حاکمیت توحیدی جهان حرکت کند و این از اتفاقات عجیبی است که علی رغم شکاف ها و فاصله های حکومت ها و دولت ها، به عنوان یک پیش آمد مهم در نظام آینده جهان اتفاق خواهد افتاد.

به دلیل اهمیت پیوند حکومت ها با حاکمیت خدای جهان هستی از طریق ولایت که سرو باطن همه مظاهر و موجودات است، در فصلی مستقل این نظریه را از نگاه علامه سید حیدر آملی که فقیه وعلم وعارف وارسته از اواخر قرن هفتم است و امام خمینی (ره) فقیه وعارف وحکیم الهی که در قرن بیستم انقلاب عظیم اسلامی را با این آمیزه بنیانگذاری کرد بحث نمودیم تا روشن شود که رهبر سیاسی جامعه در نظام اسلامی قبل از اینکه رهبر سیاسی باشد، ولی خداست. و ولایت فقیه به این اعتبار ولایت است تا پیوند حکومت ظاهری را به حاکمیت الهی نشان دهد.

بخشی از متن کتاب

مادر بحث مبانی معرفت شناسی امنیت و دفاع بیان کردیم که اصالت امنیت و آرامش از سوی خداوند متعال است که در قلب انسان های مومن نازل می شود و مومن در ایمان به خدا تشخص پیدا می کند و ایمان نیز با اطاعت از خدا حاصل می شود. بدین ترتیب تا زمانی که قلوب انسان ها به سوی خدا و از ایمان به او تغذیه می شوند، از هویت و امنیت خاصی برخوردار هستند.

بحث علمی و تحلیلی از دکترین ولایت فقیه، پرسش های مهمی را نظیر، مدنیت و قانون، رابطه دین و حکومت و از همه مهم تر، حاکمیت کلی حاکم بر جهان هستی و رابطه ی آن با حکومت، به عنوان مولفه های نظریه سازی به دنبال دارد. همچنین خاستگاه عرفانی ولایت فقیه و پیوند هستی شناختی آن از جمله مبانی مهم معرفت شناسی است که باید به عنوان یک نظریه تحلیلی هستی شناسانه مورد بحث قرار گیرد. در حقیقت، رویکردی همگرا در سه حوزه هستی شناسی، انسان شناسی و جامعه شناسی است.

ما در جهانی نظام مند و آراسته پا نهاده ایم. جهانی آراسته به انواع وسایل و لوازمی که مورد نیاز بشر است. این باور و اعتقاد با اندکی تأمل و رجوع به عقل و فطرت برای همه حاصل است. و این آراستگی خیره کننده، بر حاکمیت خدای حکیم دلات می کند. زیرا حکیم کسی است که به آنچه صلاح نظام هستی و مردم است حکم می کند و از طرفی، خدای متعال مالک هستی و مربی بشر است و به مصالح دین ودنیا و حال و آینده مردم آگاهی کامل دارد. از این جهت حکم یا حکومت عقلا به او منحصر می شود.

اما به اعتقاد نگارنده، ریشه اصلی بحران در غرب در اوج توسعه صنعتی و فناوری، ناتوانی سکولارها ودین ستیزان در سرکوبی فطرت خدا جوی بشر است. آنها در حال زدودن خاکستر های فریب و تحریف و القائات پوچ هستند. و ما در جهان به زودی شاهد شعله ورشدن آن خواهیم بود. اینک که دانشمندان غربی این خطر را حساس کرده اند، بهتر است هرچه زودتر از خطاهای گذشته خود اعراض و مؤدبانه از خدای حکیم و مهربان عذر خواهی کنند.

کتاب نظریه ی تحلیلی نظام جهانی مهدویت (عج)، نوشته اسماعیل منصوری لاریجانی، (مکتب واندیشه دانا) و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی به چاپ رسید. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید.

‌‌‌


( ۹ )

نظر شما :