معرفی کتاب اصول و روش های تصاحب قدرت در جهان

۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۱ کد : ۳۲۶۶ اخبار
تعداد بازدید:۵۹۶
کتاب اصول و روش های تصاحب قدرت در جهان، نوشته سلمان انصاری زاده از سری کتب (کرسی های نظریه پردازی) توسط انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی منتشر شد.
معرفی کتاب اصول و روش های تصاحب قدرت در جهان

در فصل اول کتاب به مهم ترین اصول تصاحب قدرت در جهان بر مبنای آموزه های دین اسلام می پردازیم و منظور از اصول تصاحب قدرت در جهان بر مبنای آموزه های دین مبین اسلام در نظر گرفتن مفاهیمی است که در دین اسلام همواره به عنوان ستون و مبنای تفکرات و عمل مسلمانان بوده است.
نخستین و مهم ترین محور، اصول تصاحب قدرت در جهان براساس آموزه های اسلام، دین اسلام است. خداوند در آیه103 سوره آل عمران می فرماید: همگی به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراکنده نشوید... در اندیشه تقریب مذاهب و ملت های اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) تمامی محورهایی را که به کلیت و فراگیری امت اسلامی صدمه می زند، رد نموده، اسلام را به عنوان تنها محور اتحاد ایم امت عظیم مطرح می کند.
عقلا و علمای اسلام از صدر اسلام تاکنون، کوشش کردند برای اینکه مسلمین، همه با هم مجتمع باشند و همه بر غیر مسلمین ید واحده باشند. در هرجا که مسلمی پیدا بشود، باید با سایر مسلمین تفاهم کند و این یک مطلبی است که خدای تبارک و تعالی در قرآن کریم، سفارش کرده است و پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) سفارش فرموده است و ائمه مسلمین سفارش فرموده اند و علمای بیدار اسلام دنبال این امر را گرفته و کوشش کرده اند به اینکه مسلمین را در تحت لوای اسلام به وحدت و یگانگی دعوت کنند.
طبق مفاهیم قرآن، همه انسان ها را خدا از نفس واحده یعنی حضرت آدم خلق کرده است. از دیدگاه قرآن، این وحدت بشر در آفرینش، باید به وحدت در امت بیانجامد. انسان ها فطرتا با هم دوستی و الفت دارند و امتی واحد، متحد و هم بسته را تشکیل می دهند. قرآن کریم تشکیل امت واحد را یک برنامه وسیع و جهانی برای تحقق حکومت جهانی واحد می داند.
این پژوهش نیز با هدف شناخت اصول و روش های تصاحب قدرت در جهان بر مبنای آموزه های اسلامی می باشد. با توجه به مباحث مطرح شده در کتاب می توان گفت که جهت شناخت اصول و روش های تصاحب قدرت بر مبنای آموزه های اسلامی می بایست کلیه موارد را به صورت سامانه ای و زنجیره وار و نه به صورت تک متغیره مورد مطالعه و تحلیل قرار داد. از این رو با توجه به آموزه های دین اسلام ابتدا مهم ترین اصول تصاحب قدرت که عبارتند از: دین اسلام، امت اسلامی، به رسمیت شناختن ولی جها، وحدت و انسجام اسلامی، چنگ زدن به ریسمان الهی، پیروی از قاعده نفی سبیل، امر به معروف و نهی از منکر، حاکمیت و شهروندان در برابر همدیگر، ایجاد امنیت در جامعه، استقلال اقتصادی و نفی وابستگی، استقلال فرهنگی و استقلال سیاسی، مورد بحث قرار می گیرد.
جملاتی از متن کتاب
هدف از تشکیل و ایجاد چنین جامعه ای اتمام حجت و پاسخ گویی به انتقادات و اشکالاتی است که از سوی مردمان انجام می شود، زیرا بسیاری از مردم بر این باورند که امکان تشکیل جامعه ای کامل و نمونه که بتواند همه اهداف انسانی ایجاد جوامع را برآورده سازد، ناشدنی و دور از دسترس است. ایجاد جامعه کامل و برتر پاسخی قاطع به این انتقادات و اشکالات است تا افزون بر اتمام حجت بر مردمان، آنان را به نمونه های عینی و الگوهای خارجی رهنمون سازد.
یکی از مهم ترین مولفه های تصاحب قدرت براساس آموزه های اسلام عمل به وظایف توسط مردم و دستگاه حکومتی نسبت به یکدیگر است. بدیهی است مردمی که از فرمان رهبر خویش سرپیچی می کنند و بی توجهی به وظایف اجتماعی خود در برابر دشمنان اسلام و امت اسلامی می کنند و تنها در فکر برآورده کردن هواهای نفسانی خود بوده و نسبت به دستورهای دینی وحاکمیت ارزش های اسلامی، احساس مسئولیت نمی کنند، گرفتار سرنوشتی شوند که امام علی (ع) نیز در نهج البلاغه، بارها و بارها، بیان نموده است.
یکی از اصلی ترین روش های تصاحب قدرت در جهان که همواره دین اسلام بر آن تأکید دارد متکی بودن جوامع اسلامی و مسلمانان به استقلال اقتصادی است. استقلال اقتصادی و دست یابی به خود کفایی و رهایی از وابستگی در اقتصاد یکی از روش های مهم و اصلی تصاحب قدرت در جهان براساس آموزه های دین اسلام است.
کتاب اصول و روش های تصاحب قدرت در جهان، نوشته سلمان انصاری زاده از سری کتب (کرسی های نظریه پردازی) توسط انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی بچاپ رسید.

 


نظر شما :