معرفی کتاب استراتژی مدیریت و توسعه سازمان الکترونیک

۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۶ کد : ۳۲۶۷ اخبار
تعداد بازدید:۹۳۴
کتاب استراتژی مدیریت و توسعه سازمان الکترونیک، نوشته آیدین ضیاپور، محمدرضا خسروی، آراز ساعی ارسی، از سری کتب (پژوهشکده آماد و فناوری دفاعی و پدافند غیر عامل) و توسط انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی منتشر شد.
معرفی کتاب استراتژی مدیریت و توسعه سازمان الکترونیک

بدون شک موفقیت یک سازمان الکترونیک به استراتژی های تعیین شده برای آن وابسته است. استراتژی سازمان الکترونیک با تعیین اهداف، منابع مورد نیاز برای رسیدن به اهداف و مسیر درست، امکان دستیابی به موفقیت را برای سازمان الکترونیک به ارمغان می آورد. لازم به ذکر است که تعیین استراتژی در کنار پیاده سازی بی نقص آن برای سازمان الکترونیک، نقش به سزایی در پیشبرد اهداف آن سازمان خواهد داشت.

برای واژه استراتژی تعاریف بسیاری ذکر شده است. از یک منظر استراتژی به معنای دامنه فعالیت و مسیر حرکت سازمان در درازمدت و کوتاه مدت است که با خلق مزیت ها، منابع لازم را برای تأمین نیازهای بازار و انتظارات ذینفعان در محیطی چالش برانگیز به دست می آورد. به عبارت دیگر استراتژی شامل مفاهیمی نظیر مسیر حرکت سازمان، بازارها و دامنه فعالیت سازمان، مزیت های رقابتی محصولات و خدمات سازمان، مهارت ها، سرمایه ها، امکانات و ذینفعان سازمان می شود.

باید خاطر نشان کرد که استراتژی در سطوح مختلف سازمان الکترونیک جاری است و تمامی بخش ها، کارکنان و اعضای آن را در بر می گیرد. استراتژی کلی سازمان الکترونیک به اهداف کلی و دامنه فعالیت آن برای تأمین انتظارات ذینفعان می پردازد و نقشی حیاتی دارد زیرا تحت تأثیر تصمیمات سرمایه گذاران به گرفتن تصمیم های استراتژیک برای کسب و کار کمک می کند، از سوی دیگر استراتژی یک سازمان الکترونیک به طور خاص به مواردی نظیر چگونگی رقابت کارآمد در یک بازار خاص و تصمیم های استراتژیک مربوط به انتخاب محصولات، تأمین نیازهای مشتریان، دستیابی به مزیت رقابتی، بهره برداری یا خلق فرصت های جدید و مواردی از این قبیل می پردازد.

کتاب پیش رو با عنوان استراتژی مدیریت و توسعه سازمان الکترونیک گردآوری شده است. این کتاب در جهت ایجاد درکی عمیق از مفاهیم پایه ای و اساسی استراتژی سازمان الکترونیک ایجاد شده است.

جملاتی از متن کتاب

محیط نظارتی و تریبات حاکمیت سازمانی برای سازمان الکترونیک، حداقل تعهدات آن نسبت به ذینفعان را تعیین می کند. مسئولیت اجتماعی سازمان مرتبط با راه هایی است که سازمان از حداقل تعهدات خود به ذینفعان از طریق قواعد فراتر می رود. با این حال، چارچوب های حقوقی و نظارتی کسب و کارها، توجه نابرابری به حقوق ذینفعان مختلف دارند. به عنوان مثال ذینفعان قرار دادی مانند مشتریان، تأمین کنندگان یا کارمندان رابطه قانونی با یک سازمان دارند و ذینفعان اجتماعی مانند جوامع محلی مصرف کنندگان و گروه های فشار از حفاظت قانون برخوردار نیستند. باید خاطرنشان کرد که سیاست های مسئولیت اجتماعی سازمان الکترونیک برای این ذینفعان اجتماعی بسیار مهم است. سازمان های مختلف مواضع بسیار متفاوتی در مورد مسئولیت اجتماعی دارند. چنین مواضعی معمولاً از نظر فعالیت سازمان ها مهم انگاشته می شوند.

اهداف و کنترل، مشکل تکراری اهداف این است که مدیران و کارکنان در سلسله مراتب پایین تر درباره نقش فعالیت روزمره ی خود در دست یابی به سطح بالاتر اهداف آشنا نیستند. مجموعه ای از اهداف به این مسئله می پردازند و مجموعه ای از اهداف دقیق در هر سطح، سلسله مراتب را تعیین می کند. بسیاری از سازمان ها تلاش می کنند تا این کار را تا حدی انجام دهند. در اینجا باید به موازنه ای توجه کند: چگونه می توان سطح روشن لازم درباره راهبرد را بدون ایجاد محدودیت از نظر صلاح دید افراد محقق کرد.

در این کتاب، از راهبردهای عمومی بازار محور استفاده شده است. راهبردهای مذکور بر پایه این اصل بنا شده اند که برای دستیابی به مزیت رقابتی، باید آنچه را که مشتریان می خواهند یا بدان نیاز دارند، به شیوه ای بهتر یا موثرتر از سایر رقبا به ایشان ارائه کرد.

کتاب استراتژی مدیریت و توسعه سازمان الکترونیک، نوشته آیدین ضیاپور، محمدرضا خسروی، آراز ساعی ارسی، از سری کتب (پژوهشکده آماد و فناوری دفاعی و پدافند غیر عامل) و توسط انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی بچاپ رسید.

 


( ۱ )

نظر شما :