ارائه راهبرد های توسعه اخلاق دینی در زمینه سازی ظهور حضرت حجت علیه السلام در دهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت | پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه عالی دفاع ملی

شما اینجا هستید

به گزارش روابط عمومی دانشگاه عالی دفاع ملی دهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت در روزهای 22 و 23 خردادماه برگزار شد.این همایش از صبح روز 22 خرداد آغاز به کار کرد و در مراسم افتتاحیه که تا ظهر ادامه داشت، آیت‌الله آملی لاریجانی و آیت‌الله حائری شیرازی با موضوع اخلاق و سبک زندگی در عصر ظهور به سخنرانی پرداختند. در ادامه نیز پنل‌ها و کمیسیون‌های تخصصی آغاز شد که تا بعد از ظهر روز 23 خرداد ادامه داشت و در پایان نیز اختتامیه همایش با حضور رییس مجلس شورای اسلامی دکتر لاریجانی و ریاست ستاد کل نیروهای مسلح سرلشکر بسیجی دکتر فیروز آبادی برگزار گردید .
در ادامه راهبردهای منتج از نشست دانشگاه عالی دفاع ملی با عنوان " رویکردها و راهبردهای توسعه و تحکیم اخلاق مهدوی در جامعه اسلامی" به ریاست دکتر حسین عصاریان نژاد ارائه میگردد.
راهبرد های توسعه اخلاق دینی در زمینه سازی ظهور حضرت حجت علیه السلام
تهیه و تنظیم : دکتر حسین عصاریان نژاد
1-احياي فرهنگ غني دینی اسلامی متناسب با نیازهای جامعه امروز
حوزه های علمیه به کرسی تربیت و پژوهش های اخلاقی در جامعه متناسب با نیاز های نوین و آینده سازی جهت اسلامی تمرکز کنند. از روشها و شیوه هایی که منجر به موفقیت و تولید ارزش افزوده فرهنگی در کشور ها و یا موسسات موفق شده است حتما استفاده کنند. بسنده نمودن به روش های قدیمی و عدم خروج از دایره شیوه های غیر جدید مانع از تولید خلاقیت می شود باید از کالبد سکون و قدیم خارج شد و با هجرت و جستجو راهکارهای اجتهادی و نوینی را برای برون رفت از این تهاجم و هجوم فرهنگی و چند دینی که به ارزشهای کشور شده را فراهم نمود.
2-همآهنگي سازي تمامي حوزه هاي دخيل در امر عملياتي نمودن هنجارهای اخلاقی:
عدم ارتباط و ضعف هماهنگی فیما بین نهادهای تولید دانش و تفقه دینی و نهاد های برنامه ریزی و مدیریت اجرایی برحسب شده است که رابطه بین اجتهاد و عمل در صحنه های اجرایی ناموفق جلوه کنند در بسیاری از سازمانها و نهاد نمایندگی ولی فقیه و مدیران اجرائی در کنار یکدیگر سیاست گذاری و تصمیم سازی می کنند اخلاق و تربیت در نهاد رفتار نفوذ و گنجانیده می شود ولیکن در بسیاری از سازمان های دولتی به آثار این کارکرد بی توجهی شده است آیا اساتید دانشگاه ها نباید تخلق به اخلاق اسلامی باشند چرا ضرورت دارد؟ در ایران دستگاه های اجرایی آیا نباید اخلاق صنفی و کاربردی خود را فرا گیرند آیا نباید نهاد های که طرح تکریم ارباب رجوع را شعار می دهند ولیکن به آموزه های آن بی اعتنا هستند مورد مواخذه قرار گیرند و تصحیح رفتار شوند.
3-زمينه سازي براي تقویت الگوهای مرجع اجتماعی انقلاب اسلامي حول محور رهبرمعظم انقلاب:
جوامع در طول حیات و اعتلاء خود همواره چشم بر الگو ها و اسوه ها و نمونه های برتر اجتماعی دوخته و بر همین اساس استمراری و افتخار کسب کرده اند در جوامعی که الگوهای مرجع فاقد ویژگی های غالب و شاخص های برتر اخلاق، تربیت کار آمدی هستند، سرمایه های اجتماعی را به انحراف می کشاند و موجب کاهش کار امدی و انگیزه های رشد در دفاع مقدس این الگوهای تکثر و فراوانی یافت جوانانی منشاء ایثار، تبلور اخلاق و محبت، نمونه های سرسپرده ولایت و مشتاق خلاف و آبادانی سرآمدانی پر افتخار برای ملت و هویت اسلامی شدند ولیکن این تکثیر و تولید الگوی مرجع دچار نزول و بعضا انحراف گردیده و این بحران جایگزینی کشور را به سمت فرسودگی تربیتی و اخلاقی پیش خواهد برد و باید هرچه سریعتر راهکار ها و سیاستهای برون رفت از این شرایط را دنبال کرد.
4-برنامه ريزي جهت ايجاد انگيزه توام بانشاط براي عموم جامعه:
باید سیاستگذاری، هدفگذاری، برنامه ریزی و سازماندهی راهبردی را از مهمترین فعالیت مدیریت سیاسی یک حکومت دانست و کارگزاران را شایسته ترین افراد برای تحقق این امر بر شمرد. باید سوال کرد که برای امنیت اخلاقی و اخلاق هنجاری و تربیت پسندیده اسلامی کدامیک از اصول تدوین راهبرد و سیاست را در سطح ملی تمهید و یا مورد توجه قرار داده اند . اگر اخلاق و تربیت وظیفه ساماندهی رفتار ها و هنجار های اجتماعی را بر خیر خواهی محبت و فلاح و پذیرش مسئولیت های سخت و بذل ایثار در جامعه عهده دار باشد این جایگاه را چگونه تعظیم و نافذ می کنند. اگر مفروض بر این باشد که اخلاق و تربیت اخلاقی پدیده ای فرا دینی باشد که باید تمامی سیاست ها و نتایج راهبردی را در گرداب نسبیت و فرد گرایی مدرنیست دیده و در آغوش گرفتن و موفقیت و سربلندی را به فراموشی سپرد.
5-ايجاد سامانه برنامه ريزي ، هماهنگي، هدايت، كنترل و نظارت بر گسترش واستقرار اجتماعی اخلاق :
تمامی جوامع بر اساس غرایز انسانی حاکم بر آن دچار لغزش، زیاده خواهی و انحراف خواهند شد و خداوند متعال در نهاد فطرت انسانی کنترل غرائز و نظارت بر عملکرد نفسانی را فراهم سازی کرده است و اخلاق و تربیت را مقوم عملکرد فطرت در این راستا قرار داده است. انسان ها در باب اجتماعی شدن و در معرض رقابت قرار گرفتن نیازمند کنترل و نظارت حکومت بر خود می باشند. لیکن محکم ترین ابزار و پر اطمینان ترین رویکرد حکومت در کنترل، هدایت ، هماهنگی و نظارت بر عملکرد شبکه های اجتماعی، نهاد تربیت و اخلاق و امن نمودن روند ها و ابزار های تعقیب و پیاده سازی ان در جامعه است. جوامعی که برای رسیدن به این هدف و محصول دارای برنامه ریزی تولید، کیفیت و عملکرد جامع و توانمند ساز باشند عرصه های پیشرفت را به راحتی طی می نمایند در غیر این صورت در مدار های فساد، سقوط، تزلزل و از هم پاشیدگی قرار گرفته و راه گریزی نخواهند داشت. گنجانیدن ارزش های افزوده اخلاق و تربیت در قدرت سیاسی – فرهنگی و نظارت و کنترل بر ضریب تحقق ان می تواند این جایگاه راهبردی را تقویت کند.
6- شناسايي موانع و راه بندهاي احتمالي بر توزیع وتعمیق هنجارهای اخلاقی :
همواره کشور ها در تدوین راهبردهای خود به دنبال اجرای موفق و تعمیق هنجار های آن در صحنه عمل می باشند ولیکن بی توجهی به موانع و عوامل مقاومت ساز و نیز ضعف ها و تهدیداتی که میتواند سیر اجرایی آن را نا آمن و با خدشه مواجه سازد. به یقین روند های پیاده سازی راهبردی و کسب موفقیت های اجرایی و پیاده سازی آن را با چالش جدی و پر تردیدی مواجه می سازد. لذا در موضوع اخلاق و تربیت مهدوی که امروز با مقاومت های لیبرالیستی و اومانیستی و مکاتب الهادی گوناگون تحت تهاچم و یا فشار فراوان قرار داد و باید به رویکردی برای بالندگی و برون رفت از این شرایط و پیشگیری از سقوط در گرداب غافل گیری اندیشید. رسانه ها و پیام، فناوری ها و ابزار های چند رسانه ای، تریبون ها و تبلیغات ، رقابت ها و تعارض ها و .... از مهمترین عوامل چالش ساز و تهدید آفرین هستند که تهاجمات خاموش و فرهنگی را علیه سبک اخلاقی و تربیت جامعه شکل می دهند لذا تفسیر دوگانه و متناقض از منابع اخلاق و تربیت و عدم صراحت و تصمیم گیری مناسب و تشکیک در تعمیم، حفاظت و ترویج اخلاق اسلامی و ناب مهدوی بر اساس الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت به یقین دستیابی به دستاورد های تمدن اسلامی در جامعه اسلامی کشورمان را با چالش مواجه ساخت لذا مدیریت تعارض و تغییر و فهم نکات اصیل و اقتدار افرین همچون فرهنگ اخلاقی و تربیت ساز انقلاب اسلامی نباید از اموزه های راهبردی در کشور خط خورده و در دانشگاه های کشور با انتساب و مدعیات انحرافی اخلاق فرا دینی با بی توجهی بخش های علوم انسانی مواجه شود.
7-برنامه ريزي راهبردی در نهادینه سازی اخلاق بر اساس نوع اقدام وعمليات هاي تدارك شده (كوتاه مدت، ميان مدت، بلند مدت):
برنامه ریزی راهبردی، طراحی، ساماندهی، پیاده سازی و اجرای راهبردی مورد تاکید قرار داده و بر این اساس از تعریف، شاخص سازی و نهادینه نمودن هنجار های اخلاقی و تربیتی را در جامعه وجهه همت خود قرار می دهد. در صورتی که کارگزاران و استراتژیست های کشور فهم صریح و دقیقی از کارکرد های اخلاق و تربیت اسلامی پیدا کرده و خود در آغوش این فرهنگ پرورش یافته باشند به یقین در هنجار سازی و پیاده سازی آن در جامعه توانمند و پرانگیزه خواهند بود در غیر این صورت در گزار برنامه های کوتاه مدت به بلند مدت توسعه اخلاق و تربیت مهدوی و زمینه ساز ناموفق خواهند بود.
8- بسط ارزش ها وتولید و هنجارهاي اجتماعي و آموزه هاي معنوي از آن در بين تمام سطوح و طبقات اجتماعي جامعه:
مهم ترین اصل در تدوین و طراحی راهبرد ، توزیع نورمال و متوازن راهبرد در تمامی لایه ها و طبقات اجتماعی و یا موضوع طراحی است به گونه ای که هنجار ها و آموزه های ترسیمی بتواند آثار یکسانی را در سطح توزیع و پیاده سازی راهبردی فراهم و از بروز فراز و نشیب در سطوح راهبردی محافظت به عمل آورد. لذا باید هنجار های اخلاقی و تربیتی در کشور همه لایه ها و سطوح اجتماعی، فرهنگی و طبقات سازمانی را در کشور رقم زده و عدم هماهنگی درسطوح سازمان های ملی و یا مقاومت برخی از لایه های اجتماعی در برابر هنجار های اخلاقی و سعی در نا آمن سازی آن نباید با سکوت، رضایت و یا مشروع شمردن آن در قالب قرائت سازی آزادی های گوناگون مورد اعتنا قرار گیرد بلکه باید روند اجرایی راهبردی با این پدیده به عنوان یک چالش و مدیریت تغییر مقابله نماید.
9-بهره گيري از تجربیات .دستاوردها و آموزهای اخلاقی در جامعه از طريق رسانه هاي ارتباط جمعي:
راهبرد ها پس از طراحی باید با آموزش، هشیار سازی و ترویج و آگاهی بخش زمینه های پیاده سازی خود را فراهم سازد و در صورتی که بتوان اسناد مورد استفاده در طراحی راهبرد و نیز تجربیات، مستندات و آموزه های آن را در جامعه با بهره گیری از رسانه ها و پیام گوناگون منتشر و منتقل نمود. هدف اصلی از نگاه راهبردی به پدیده های همچون اخلاق، تربیت و فرهنگ اسلامی و انقلابی به خوبی قابل فهم و تکرار پذیر می شود. البته باید ساز و کار تولید پیام و رسانه نیز خود را در دایره هنجار های اخلاقی و متربی قرار دهند در غیر این صورت به جای هنجار اخلاقی در دام ریای اخلاقی جامعه را گرفتار می سازد.
10- پايش مستمر، ارزشيابي و ارزش گذاري رفتارهای اخلاقی در لایه ها وگروههای اجتماعی گوناگون بر مجموعه فعاليت ها و تلاش هاي انجام شده:
تصیحح عملکرد و کیفی سازی آن در نظام راهبردی نیازمند یک سامانه ارزیابی و تعالی عملکرد است که بتوان در پناه آن از بروز خطا کاری و ظهور انحراف در روند فعالیت ها جلوگیری کند. ارزیابی و پایش محیطی عمل متخلق و رعایت آداب اجتماعی اسلامی و نماد سودمندانه رفتار در جامعه می تواند به کشف سطح موفقیت ها و ناکامی ها اشاره نماید . شاخص های تحلیلی محتوا در حوزه سرمایه گذاری اجتماعی و نماد های رفتاری در کشور نشانگر ظهور شرایط بحرانی کشور در حوزه اخلاق و تربیت اسلامی و بی توجهی نهاد های فرهنگی به هنجار ها و نفوذ ارزش های فرهنگی در برنامه ریزی های راهبردی در کشور است.
11- تشكيل اتاق فكر، توسعه مشارکت اجتماعی در تصميم سازي و تصميم گيري با هدف بهبود بخشي به روند اجرايي اخلاق سازمانی و حرفه ای در کشور:
هنجار های اجتماعی جز با میل و رضایت و مشارکت و جذابیت در نزد مخاطبان توان حضور و نفوذ در جامعه را پیدا نخواهد کرد و زمینه های افول و جایگزین سازی خود را فراهم خواهد کرد و یا با طرد خود از سوی جامعه مخاطب مواجه و رهایی جز ترک هنجاری از سوی جامعه را تجربه نمی کند. به یقین جایگزینی هنجار و طرد آن از سوی جامعه یا کارگزاران اجتماعی هزینه فراوانی را به جامعه تحمیلی خواهد کرد که بر پا سازی هنجار جایگزین و آسیب های حاصله در این راه به سختی قابل مدیریت خواهد بود.
از این رو کارگزاران در تعریف و استقرار هنجار های اجتماعی می بایستی با تعریف جذاب، منتطقی، اقناع کننده و قابل پذیرش نمودن هنجار ها بر اساس ارزشها و آرمان های اجتماعی والی جامعه به اهمیت به مشارکت طلبیدن جامعه در اجرا و حفاظت از هنجارهای اجتماعی هم چون اخلاق و تربیت بسیار حائز اهمیت است چه بسا بی توجهی کارگزاران و نخبگان به حفاظت از توزیع و پذیرش هنجار در نزد مخاطبان موجب رها سازی آن در جامعه و یا فطریات آن شود و لذا از نگاه راهبردی توصیه می شود هنجار های اخلاقی و تربیتی بهنگامیکه از ارزش و آرمانهای ایدئولوژیک منبعث می شود یا بیشترین سطح جذابیت، منطق عملی و اقناع سازی را در خود جای دهد و برای رسیدن به این مهم توجه راهبردی به ارزش برنامه ریزی و بیان سازی هنجاری بسیار مهم است.
12- تلاش جدي در ريل گذاري و تعيين دقيق مسيرهاي توسعه اخلاق اجتماعی و حرفه ای بر اساس اصل نقطه هدف :
مهمترین رویکرد در تدوین راهبرد توجه به نقطه هدف و مرجع است که موجب می شود تا سیر و مدیریت بر اساس نیل به هدف شکل گرفته و نقشه راه را مورد ترسیم و تاکید قرار دهد، در تدوین راهبرد های اخلاقی در جامعه باید چهار نکته فراهم سازی هنجار های اخلاقی، فراهم سازی مسیر عمل اخلاقی، سنجش کیفیت، تاثیر و تصحیح عمل اخلاقی و در پایان نفوذ اخلاقی به روابط صنفی و حرفه ای در مشاغل گوناگون و کاربردی کردن آن است که با نگاه دینی هیچ تعارضی نداشته و قابل بهره برداری است. مهمترین راهبرد هنجار سازی اخلاقی، گسترش اجتماعی و حرفه ای آن و فراهم سازی تهدیدات کلیدی و برخاسته از ارزش های اسلامی است.
13- بهره گيري از آيات و روايات و سخنان بزرگان و انديشمندان در هدایت و شکل دهی برنامه ها و سیاستهای ترویج اخلاق در جامعه اسلامی :
اخلاق به واسطه ماهیت حاکم بر تعیین حسن و قبح عمل در جامعه تابع میل و رضایت و یا واکنش جامعه نسبت به حسن عملی افعال انسانهاست می تواند در صورت بی تفاوتی و یا عدم اصالت دادن به آن در مدیریت جامعه به نسبیت آن تن در داده و مسئولیتی را متوجه جامعه ندهند در حالیکه هدف مبعث پیامبر اکرم (ص) بر تکمیلی و اکمال اخلاق نهاده شود و خداوند متعال دین اسلام را اتمام و انعام هدایت از سوی انبیاء عظام(ع) قرار داده است لذا تمامی اخلاق و اکمال آن را در دین قرار داده و روایت و قرائت های خارج از آن را نفی می نماید بیان روایت و آیات و ادامه تفسیر و تاویل آن بر اساس سلسله ولایت، سازگاری است که توجه و تمرکز بر آن در تدوین راهبرد ها و روز تحول و نوسازی آن می تواند از غیر اصالی شدن اخلاق در جامعه اسلامی مخالفت بعمل آورد.
14- بهره گيري حداكثري و مضاعف از پايگاه ها، مراكز و تشكل هاي فعال در راستای توسعه اجتماعی اخلاق :
سازماندهی و تعیین ساختارهای مقوم و اعتلاء توانمندی های اخلاقی همانند دیگر فعالیت های اجتماعی نیازمند نهاد ها و سازکارهایی است که اجرای ماموریت و پیاده سازی رسالت را بر عهده گیرد. در حال حاضر بسیاری از هیئات که در رسالت توسعه و فرهنگ اشیا، و غیرت دینی در زمانهای مختلف تشکیل می شوند کمتر به موضوع و ماموریت توسعه و گسترش اخلاق اختصاص و یا توجه دارند و ضعف ساختار های مربوط به گسترش عمل صالح و اخلاقی در جامعه گاهی اوقات نشانگر بی توجهی و یا تغافل در این حوزه را بیان می کند لذا علمای اخلاقی در جامعه اسلامی در زمره گمنامان دانش اسلامی و رایج کشور هستند در حالیکه باید برجستگان حوزه اجتماعی کشور باشند. ظهور و بروز فعالیت های برجسته سازمانهای غیر دولتی هم چون هئیات، حسینه ها و مساجد و مراکز تبلیغی و فرهنگی و صدور مجوز های گوناگون در این زمینه میتواند مثمر ثمر شود.
15- ايجاد نگاهي جامع و فراگير نسبت به اخلاق کاربردی و صنفی در جامعه در هنگام عملياتي نمودن:
پیچیدگی رفتار ها و مطالبات گوناگونی که در جامعه امروز حاکم شده است به مدلهای فراگیر و جامعی که تبین کننده و بیانگر شفاف روند ها و راهکارهای تحقق یک فعل در جامعه نیاز وافری دارد و سیاستگذاران در این راستا میبایستی تمامی فرا افتهای نهفته در مطالبات جامعه و یا عملکرد های سازمان های سطح ملی و فرو ملی تعریف و به آن دقت کنند امروز بسیاری از سازکارهای اقتصادی در کشور و در مشاغل و صنوف گوناگون نیازمند اخلاف و هنجار های برخاسته از آن است – در صورت بروز این ناهنجاری شاهد پدیده هایی همچون تبعیض، فساد و پراکنده شدن سطح فقر خواهیم بود. بخشی از این رویکرد نیز دردیگر مشاغل و صنوف را با جامعه و مطالبات آن همچون پزشکی، انتظامی، امنیتی، ارتباطی، خدماتی و... مرتبط هستند باید مورد توجه قرار گیرند. لذا توصیه راهبردی آن است که به ضرورتهای اخلاق – کاربردی و صنفی در جامعه و تهیه پیوست ها و ضمائم آن بر آئین ها و دستور العملها و اساسنامه های صنوف تمرکز نظر داشته و از آن تغافل نشود نکته اصیل در فراگیری اخلاق در پنج حوزه قدرت ملی است که موجبات بروز آسیب هایی چون فقر، فساد، تبعیض، جهی و اختلاف بوده و جامعه و کارگزاران آنها را درگیر خود می سازد.
16- داشتن نگاهي واقع گرايانه متوازن و فرودین و منطقي به هنجارها ی اخلاقی:
راهبرد را برنامه واقع بینانه، جامع و آینده نگر می دانند که سعی دارد با ایجاد توازن و متعادل با مطالبات جامعه و منابع و ظرفیت های ملی، اهداف و سیاست ها را دنبال و تحقق بخشد ولکن راهبرد ها چون برنامه های کلان و وسیعی می باشد می بایست تبدیل به برنامه های محدود، تخصصی و موضوعی شود و سپس با اتکا به هنجار ها، سازمانها و حمایت ها، نظارت ها و هماهنگی ها و راهبری های عملیاتی آن را در صحنه اجرا پیاده سازی و مستقر نمایند.
در موضوع هنجار های اخلاقی ابتدا می بایست به وجود اسناد بالا دستی یعنی سیاست ها، راهبرد ها، و اهداف ناشی از پیاده سازی اخلاق در نزد کارگزاران اطمینان و آن آگاهی داشت و در صورتی که این نکته برای انسان تراز و جامعه تراز مورد غفلت قرار گرفته باشد به یقین هنجار سازی موفق نخواهد بود ولی در صورت توجه به این نکته باید هنجار های متناسب با ماهیت و هدف راحبرد طراحی و آن را در جامعه مورد پشتیبانی و حمایت جدی قرار داد.
17- ارايه الگوها ی نافذ وبر جسته اخلاقی و مستندات مثبته وموثر برای تقویت هنجارها در جامعه :
راهبرد ها در زمانی می توانند موثر و نافذ باشند که بیشترین سطح تجربه و مستند سازی دانش سابق، انضمامی و صریح بتواند در تدوین و نهاد راهبرد جای گیرد بهره گیری از مطالعات تطبیقی دیگر کشور ها در طراحی و پیاده سازی سیاست های اخلاقی و بررسی آسیب شناسانه تاریخ اسلام در این راستا بسیار مهم است بهره گیری از مدلهای و الگوهای پیاده سازی سیاست ها و هنجار های بلند مدتی همچون اخلاق و رفتار اخلاقی که نیازمند جر و حرصله بریان و سیاستگذاران در پیاده سازی هنجار های اخلاقی می باشد، دقت و توجه فراوانی را در گزینش مدل موفق و کارآمدی را می طلبد که تعجیل و سهل انگاری در انتخاب مدل و نقشه راه تعریف و پیاده سازی اخلاقی را توصیه نمی کند ولیکن در عین حال بر اهمیت توجه و پیاده سازی آن نیز تاکید وافری دارد.
18- بهره گيري از ابزار و تكنولوژي چند رسانه اي در پویا نمایی ها وگسترش فرهنگ اخلاقی :
در پیاده سازی تمامی راهبرد های سطح ملی، شخصی سازی ابزار ها و لوازم استقرار و یا بستر های تسهیل کننده استقرار راهبرد ها بسیار حائز اهمیت است در عصر امروز رسانه، پیام ، اطلاع رسانی و تکنیک ها و تاکتیک های ارتباطی و انتقال پیام، سهم بارزی در آموزش، مهارت سازی و هدایت و تحریک اجتماعی و به مشارکت طلبیدن آنها دارد. پدیده های رفتاری در جوامع یکی از دیر بازده ترین و پیچیده ترین محصولاتی است که در راهبرد های فرهنگی و اجتماعی جای گرفته و باید از تمامی ابزار ها و ارتباطی و اطلاعاتی و برای پیاده سازی و ایجاد امتناح و جذابیت و کار آمدی آن در جامعه استفاده کرد و در این میان هنجار ها و رفتار های اخلاقی بواسطه تعدد تمایلات و تمنیات نهفته در غرائز و نیازهای انسانی باید از تکنیکی ترین اصول ارتباطی و تبلیغی برای انتقال داده ها و پیام های موثر در پذیرش هنجار اخلاقی و میل به نمایش آن در جامعه بر خوردار باشد.
19- قانونمندی و بروز از آسیب های اخلاقی در عملکرد و گسترش سایت ها و وبلاگ های اسلامی
ظهور بستر های ارتباطی و فضای تبادل اطلاعات در سطح جهانی، جدای از بروز فرصت های مناسب در انتقال دیدگاه ها و بیان مناظر و اندیشه های فرهنگی گوناگون است، زمینه های پیدایش آلودگی ها و ناهنجاری های رفتاری و اخلاقی است که تولید کنندگان اطلاعات را به غیبت، تهمت و یا بارگذاری داده های غیر واقعی نموده که بواسطه عدم برخورداری از احکام فقهی متناسب با آن زمینه های تشتت و بروز، هنجار های اخلاقی را فراهم می آورد که در تدوین راهبردها و برنامه ریزی های مربوطه توجه به راهبرد های نظارتی و بازخوانی مجدد قوانین باز دارنده اخلاقی در این راست ضروری است.
20- نمایش نماد ها و تبلیغ الگوهای مرجع اخلاقی در فضای تبلیغی و اجتماعی سطح ملی و جهان اسلام
یکی از کارکرد های مورد تعقیب در پیاده سازی سیاستها طراحی راهبرد هائی است که بتواند سیاست ها را با تبلیغ و جذابیت در نزد مخاطبان مواجه و آنان را در اجرای دیگر راهبرد هایی ترغیب و فعال سازد. بواسطه – ارزش های نفوذ و تاثیر گذاری فعال راهبردهای هنجاری و رسانه ای در موضوع اخلاق زمینه ساز، اختصاص راهبردی بمنظور ارائه جامع و شفاف الگو های مرجع در فضای تبلیغی و اجتماعی جامعه بسیار مهم است ارائه الگو های مرجع بعنوان انسان طراز به سطح جامعه ملی و جهان اسلام نقطه عطف در تشویق و ترغیب اخلاقی در جامعه است که نباید با تردید و یا تقافل مواجه شود.

ارائه راهبرد های توسعه اخلاق دینی در زمینه سازی ظهور حضرت حجت علیه السلام در دهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت

49