ایران صاحبِ دانش تعمیر و بازسازیِ تجهیزات صنعتِ ریلی با استفاده از لیزر شد | پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی

شما اینجا هستید

ایران صاحبِ دانش تعمیر و بازسازیِ تجهیزات صنعتِ ریلی با استفاده از لیزر شد

 

دکتر «محمد‌جواد ترکمنی»، مدیرعامل شرکتِ دانش‌بنیان پرتو پردازش مواد تهران روز پنجشنبه (11 مهر 1398) در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «با سعی و تلاشِ محققانِ این مجموعه، جمهوری اسلامی ایران از معدودِ کشورهای دنیاست که صاحبِ دانش تعمیر و بازسازی تجهیزاتِ صنعت ریلی توسط لیزر شده است.»

وی افزود: «تکنولوژی تعمیر و بازسازیِ قطعاتِ بزرگ صنعت ریلی تاکنون فقط در اختیارِ معدود کشورهایِ اروپایی از جمله بلژیک، هلند، فنلاند و نیز کشورهایِ پیشتاز آسیایی نظیر ژاپن بوده است.»

وی با اشاره به اینکه این کار در داخلِ کشور انجام نمی‌شد و ما تازه وارد این حوزه شدیم، بیان داشت: «در منطقۀ ما حتی ترکیه هم این تکنولوژی را ندارد و در آسیا فقط کشورهایی مانندِ ژاپن و تا حدودی چین صاحب این فناوریِ پیشرفته هستند که با بومی سازیِ لیزرهایِ توان بالا، ما هم به این تکنولوژی پیشرفته دست یافتیم.»

دکتر ترکمنی گفت: «تجهیزات صنعت ریلی با تکنولوژیِ لیزر در داخلِ کشور قابل تعمیر و بازسازی شده است، برخی قطعاتِ کوچکِ قطار توسط محققان این شرکت بازسازی شده است که تاکنون این قطعات از خارج تأمین می‌شد.»

وی با اشاره به اینکه قسمتِ سائیده شدۀ قطعات متحرک و دوار در سیستمِ پیشران قطار با لیزر ترمیم و بازسازی شده است، ادامه داد: «با استفاده از دانش و تجربیاتی که در ده سالِ گذشته کسب کردیم، توانستیم ترمیم و بازسازیِ قطعاتِ کوچک قطار مانند چرخ دنده، شفت‌هایِ انتقال قدرت و نیز اسبک‌هایِ پایۀ سوپاپ را با استفاده از لیزر ترمیم کنیم.»

دکتر ترکمنی به کیفیتِ مناسب تعمیر و بازسازیِ این قطعات اشاره کرد و گفت: «در این کار از آلیاژی استفاده شده که سختی و مقاومت به سایشِ بالایی دارد و به راحتی دچار سایش نمی‌شود.»

وی بیان داشت: «در حال آماده‌سازیِ تجهیزات مورد نیاز برایِ ترمیم و بازسازیِ قطعات بزرگ قطار با استفاده از لیزر هستیم که به نظر می‌رسد این کار هم به‌زودی در کشور محقق می‌شود.»

وی با اشاره به اینکه یک شرکتِ آلمانی اقدام به تأمین قطعاتِ قطار به ایران می‌کرد که بعد از برجام این موضوع را متوقف کرده است، گفت: «این قطعات بر اثرِ دوام کارکرد و اصطکاکِ بین قطعاتِ فلزی دچار سایش شده و برای حفظِ کیفیت سرویس بر اساسِ استانداردهایِ صنعت ریلی لازم است پس از پیمایشِ طول مسیر معینی، موتور و تجهیزاتِ متعلقه بازرسی شوند. کاهشِ اندازۀ قطعات سبب می‌شود بعضی از آن‌ها کاراییِ خود را از دست داده و با قطعۀ نو جایگزین شوند.»

دکتر ترکمنی افزود: «در شرایط تحریم که لوازم یدکی در دسترس نیست، ترمیم قطعات با فناوریِ پیشرفتۀ ساختِ افزایشی لیزری[1] که امکانِ کنترلِ خواص مکانیکی و متالوریکیِ قطعه را فراهم می‌سازد، موجبِ افزایش بهره‌وری و مهمتر از آن کاهشِ وابستگی نسبت به تعویض قطعات می‌شود.»

وی با اشاره به اینکه استفاده از لیزر در صنعتِ ساخت و تولید ایران بسیار کم بوده و دسترسی به آن برای صنعتگرانِ ما سخت است، گفت: «سالهاست که در کشورهایِ توسعه‌یافتۀ صنعتیِ جهان نظیر آلمان، ژاپن و چین استفاده از لیزر در بخش‌هایِ مختلفِ خطوطِ تولید کاملاً رایج است اما هنوز لیزر برای صنعتگرانِ ایرانی ابزاری لوکس محسوب می‌شود.»

دکتر ترکمنی افزود: «لیزر در ایران تجهیز گرانی محسوب می‌شود، عمدۀ صنایع هم توان خرید آن را  ندارند و هم بضاعت بودجه‌هایِ تحقیقاتی کشور در این حوزه اندک است و اینگونه تجهیزات در دانشگاه‌ها و مؤسساتِ تحقیقاتی به ندرت یافت می‌شوند و معدودِ جاهایی در کشور به این فناوری دسترسی دارند که این روند باید تغییر پیدا کند.»

منبع خبر: ایرنا

 

[1] Laser additive manufacturing

ایران صاحبِ دانش تعمیر و بازسازیِ تجهیزات صنعتِ ریلی با استفاده از لیزر شد

49