تحقیق ۱۴ ماهه دانشجویان دانشگاه عالی دفاع برای همایش دکترین مهدویت | پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه عالی دفاع ملی

شما اینجا هستید

تحقیق ۱۴ ماهه دانشجویان دانشگاه عالی دفاع برای همایش دکترین مهدویت

دكتر حسين عصاريان نژاد گفت: برای ارائه مقاله های همایش دکترین مهدویت این دانشگاه بیش از ۱۴ ماه کار تحقیقاتی انجام داده است
دکتر حسین عصاریان نژاد بعدازظهر جمعه در مراسم اختتامیه دهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت که در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد ، با ارائه گزارشی از کمیسیون شماره سه اظهار کرد:آنچه که در نشست دانشگاه عالی دفاع ملی در دهمین همایش دکترین مهدویت به بحث و نقادی نهاده شد ، محصول بیش از چهارده ماه تحقیق و مطالعه دو گروه از دانشجویان مدیریت راهبردی فرهنگی با استعداد بیست و دو دانشجو و هشت استاد راهنمای موضوعی بود .
وی افزود: این تلاش های علمی منجر به تهیه دو کتاب با عناوین راهبردهای تربیتی و توسعه اخلاق در جامعه زمینه ساز ظهور حضرت حجت (عج) بود که در دهمین همایش دکترین مهدویت به همراه چهارده مقاله با مشارکت جمعی دانشجویان و استادان مربوطه طرح موضوع شد.
همچنين ايشان بیان کردند: کلیه این مقالات که توسط 9 تن از استادان متخصص به نقد و چالش نهاده شد، در مجموعه مقالاتی از سوی دانشگاه عالی دفاع ملی تحت عنوان " نگرش راهبردی " در سایت دانشگاه بارگذاری و آماده بهره برداری مخاطبان می باشد.
دکترعصاریان نژاد افزود: مفروض حاکم بر انجام این تحقیقات وجود آسیب ها و ضرورت توجه به سیاستگذاری و برنامه ریزی راهبردی را مورد توجه و تحقیق قرار داده و عمده مطالعات را بر 15 حوزه متمرکز کرده که شامل ، اصول و مبانی حاکم بر توسعه تربیت دینی و هنجارهای اخلاقی در جامعه زمینه ساز ، نقش کلیدی و مسئولیت های دولت زمینه ساز در ترویج و نهادینه سازی اخلاق در سطح ملی، شیوه های تفکیک و تمایز مبانی برنامه ریزی راهبردی در اخلاق اسلامی و اخلاق مدرنیته، نحوه ساخت ، طراحی و تولید هنجارهای اخلاقی جامعه زمینه ساز بر اساس مطالبات و کارکردهای نوین جامعه امروزی، ضرورت ها و محورهای بروز تحول اخلاقی و مدیریت دولت زمینه ساز، آسیب شناسی روندها و رویه های تثبیت ، استقرار و تعالی اخلاقی در جامعه زمینه ساز و ، مزیت ها و برجستگی های دانشی و تجربی ج.ا.ا. در باز تصحیح هنجارهای اخلاقی به منظور زمینه سازی ظهور می باشد.
ایشان بیان کرد: مدلهای راهبردی و مکاتب فرهنگی و تربیتی در استقرار و پیاده سازی هنجارهای اخلاقی در جامعه زمینه ساز، راهبرد های توسعه اخلاق در چهار محور ( هنجاری، بنامه ای ، ساختاری و رسانه ای ) در جامعه زمینه ساز، اعتبار سنجی راهبردهای 4 گانه در گذار از موقعیت ریا و ناهنجاری های اخلاقی به موقعیت اخلاق ایمانی، نقشه راه بهره وری ملی بر اساس گسترش فرهنگ اخلاق کاربردی و موضوعی ، کارکردهای رسانه های دیجیتال در پیاده سازی اهداف راهبردی توسعه اخلاق، بررسی تطبیقی اخلاق حرفه ای در تقویت اخلاق کاربردی در جامعه منجی باور، شیوه ابتناء سبک زندگی اسلامی بر اساس تربیت و اخلاق زمینه ساز، بررسی تحلیلی – محتوایی ضریب موفقیت و سنجش ناتوانی های ساختاری در پیاده سازی سیاست ها و 4 برنامه توسعه در موضوعات فرهنگی و تربیتی از جمله عناوین دیگر مطالعاتی در کمیسیون راهبردها و راهکارهای توسعه اخلاق و تربیت در جامعه زمینه ساز ظهور بوده است.
دکترحسین عصاریان در حاشیه برگزاری دهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت اظهار کرد: انتظار, ارزش و آرمانی است که در منظر و دیدگاه موعود گرایی الهی به منزله هنجار و آدابی است که بر اساس رویکرد ایدئولوژیک به آن باید خرد را در قالب رفتار و کنش های گوناگون در جامعه به نمایش بگذارد.
وی بیان کرد: انتظار کنشی است که در آن فرد و جامعه منتظر، هویت خود را در اتصال به اهداف و رسالت های منجی عصر دنبال کرده و تلاش می‌کنند با عمل و تمسک به اصول و اهداف مقدس جامعه ظهور خود و جامعه را مستعد حضور شجره خلقت و مهدی موعود کند.
وی ادامه داد: به نظر می رسد فعل انتظار به عنوان یک فعل برجسته اجتماعی از کمترین هنجارهای رایج و گسترده برخوردار است در حالی که بدیهی ترین اصل جامعه شناسی هنجاری بر این نکته مهم تاکید دارد که هنجارهای برخاسته از ارزش های کلیدی یک کشور باید بیشترین سطح حمایت ، توزیع، تکثیر و تعظیم را به خود اختصاص داده و کیفیت قالب ها و نهادها و تاثیرات آن در هر سال افزون‌تر شود.
ايشان افزود: نمایش شعار گونه در این موارد پس از مدتی موجب رکود عظمت و جایگاه هنجار انتظار شده و با نوعی بی تفاوتی اجتماعی مواجه می‌شود در حالی که تزئین این هنجار به سبک رفتاری ، تربیت رفتاری ، اخلاق انتظار، هنر انتظار ، اقتصاد و معیشت انتظار و دهها پیوست رفتاری و کنش اجتماعی دیگر به هنجار انتظار می تواند جامعه را نسبت به این فعل هویت ساز حساس و کنش های جمعی و میل گروهی را به این هنجار متمایل و موجب عزت جمعی بر این اساس شود.
وی بیان کرد: خوشحالی و شادمانی در ایام نیمه شعبان در جمهوری اسلامی ایران هر سال باید مروری بر یک سال رفتار فرد و جامعه منتظر در رفتار زمینه سازی ظهور و آغازی بر گشایش صفحه ای دیگر از خدمت به اهداف ظهور حضرت حجت(ع) باشد.
وی گفت: جامعه اسلامی نیز در سنت جامعه پذیری همانند دیگر جوامع مختلف جهانی با شوق و امید و نیل به حیاتی مناسب ، آرمان های رفتاری خود را تنظیم می کند و بدنبال حیاتی مطلوب تعریف از خود ودیگری را در رابطه ای منطقی و الهی و به دور از هرگونه رفتار و هنجار غیر الهی و یا غیر انسانی تنظیم می کند تا جامعه ای مسوول، پرنشاط، خدمتگذار و خیرخواه و مملو از تخلق و آداب انسانی را به جهان عرضه کنند.
دکتر عصاریان نژاد در ادامه با اشاره به ضریب تولید هنجارهای اجتماعی در جهان و عدم پالایش و نفوذ فردگرایی و نسبت اخلاقی در آن که موجب محدودسازی و میرائی هنجاری شده و زیربنای جامعه انسانی را متزلزل کرده است ، علت اصلی آن را عدم اتصال هنجارهای اجتماعی به ارزش های کلیدی جامعه دانسته و گفت: فروپاشی حالات و رفتارهای معنوی در جامعه که امروز از آسیب های بسیار عمیق جوامع محسوب می شود از جمله عواملی است که موجب کمرنگ سازی و کم توجهی به حضور معنویت و علقه های دینی در روندهنجارسازی اجتماعی شود.
وي افزود: فردیت در اسلام بسیار مورد تقدیر و توجه است ولیکن اقدام و عمل هر فرد در جامعه بنابر مسوولیتی تقدیر می شود که در شبکه اجتماعی برای او، گروه وابسته ، لایه و سازمان او تعریف می شود و به تبع آن او را نقش آفرین ، متعهد ، تعالی ساز و در نهایت سرنوشت ساز پرورش می دهد .
وی ابراز کرد: امروز در جهان غرب آزادی های فردی که تهی از بنیان های معنوی شده است در جستجوی گمشده خود و پرسازی خلاء های حاصله از این سردرگمی و ولنگاری رفتاری است واین در حالی است که سبک زندگی اش اکنون در چهره ای از چند هویتی بی معنا قرارداده است.
وي گفت: در جامعه اسلامی فرد منتظر دارای اختیارات، حقوق و مسئولیتی است که دین بر عهده او گذاشته و او را برای مطلوب سازی جامعه فعال و اخلاقی معنا و واجد هویت دانسته است ،در قرآن کریم تمام انسان ها اعم از زن و مرد در این رابطه مسئول شناخته شده اند که با این رفتار موجب زنده نگه پایدار داشتن جامعه اسلامی شده و نقش آفرین شوند، این حجم از مطالبه دین اسلام از فردیت انسان ، فرد گرائی فعال و مسئول در برابر خداوند متعال و به دنبال آن اتصال زنجیره مسئولیت فرد را در برابر جامعه ، کارگزار، نظام سیاسی و خانواده ترسیم می کند.
دکترعصاریان نژاد اظهار کرد: جامعه ای که به هنجار امر به معروف ، هنجار نهی از منکر ، هنجار ایثارگری ، هنجار خیرخواهی دینی ، هنجار مجاهدت، هنجار قناعت، هنجار اسکان، هنجار اشتغال حلال، هنجار ازدواج آسان ، هنجار اخلاقی عملی ، هنجار صله رحم، هنجار خوش خلقی و ده ها هنجار دیگر در نهاد انتظار وبرگرفته شده از نهاد دین و هدف بعثت بی اعتنا باشد که تدریج در پناه هنجارهای مدرنیته وبرخاسته از فردیت غرب در حال افول و خاموشی قرار می گیرد و کارگزاران در سیاستگذاری و برنامه ریزی راهبردی اگر برای تحقق و ترویج هنجارمهدوی و نهاد انتظار دچار ضعف و یا تشکیک گردند باید به خود بیایند و جامعه اسلامی را با هنجارهای مترقی اسلام تزئین کنند.
وی در زمینه فعالیت‌های مرتبط با پیاده سازی این هنجارها و آداب انتظار در جامعه افزود: همانگونه که در روایات آمده است که هیچ گاه زمین بدون امام نمی ماند و بدون امام از هم می پاشد این اشاره ای است که امام روح عالم و رفتاری است که باید آن روح در قالب ارزش ها و هنجارها در جامعه ماندگار و پیاده سازی شود و متابعین وظیفه دارند که سیاست، اصول، راهبردها، برنامه ها و رفتارهایی را که موجب توسعه عبودیت الهی، اخلاق الهی، عدالت الهی و عمل الهی شده است از کارگزاران و رهبران دینی فراگرفته و آنرا در جامعه پیاده سازی کنند این یعنی حلقه واسطه ولایت با امام هیچ گاه موجب تهی شدن جامعه از امام نمی شود اما این حقیقت که در سوره قصص به عنوان امام و وارث به عهده عباد صالح گذاشته شده است, مسئولیت تربیت و تخلق اجتماعی را برای تمامی کارگزاران فرض و واجب می‌کند.
وی گفت: باید در جامعه اسلامی برای تربیت عباد صالح و متخلق سازی آنان سیاستگذاری کرد ، کارگزاران جامعه اسلامی باید در زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج) هدایت گر باشند و بیشترین سطح فهم، ادراک و آمادگی برای انجام وظیفه الهی را خود دارا و برخوردار باشند.
دکترعصاریان نژاد ادامه داد:کارگزاران اسلامی باید راهبردها و برنامه های کلان خود را بر اساس فراهم سازی و استقرار هنجارهایی بکار گیرند که منتظران ظهور را بر شوق و اطاعت پذیری از امام زمان خود استوار کرده و اشتیاق گروهی بر ترویج و برپاسازی عدالت، آبادانی ، صلح ، ظلم ستیزی و برپاسازی امنیت در جامعه اسلامی مستقر شود وحیات ملت معنا و هویت خود را از آن فرا گیرد.
وی ابراز کرد: جای تعجب است که چرا در برخی از برنامه‌ها به ویژه در باب سیاست های فرهنگی این اراده الهی و این انسجام و منطق در عملکرد دینی با تغافل مواجه شده و شیوه و سبک برنامه ریزی غربی و هدفگذاری بر اساس آن سرلوحه اعلام برنامه های فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته و بخش عمده ای از هنجارهای منبعث از نهاد انتظار و امید به آماده سازی زمینه های ظهور به کنار نهاده شود
روابط عمومی دانشگاه عالی دفاع ملی

49