ریاض و ابوظبی رؤیای رژیم صهیونیستی را برآورده می‌کنند؟ | پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی

شما اینجا هستید

توضیح: «گزارشات و تحلیل­های راهبردی ارائه شده از منابع معتبر داخلی و خارجی صرفاً برای آشنایی و تنویر افکار نخبگان و مدیران راهبردی کشور با تحلیل­های راهبردی روزآمد بوده و لزوماً منطبق با دیدگاه­ها و نظرات دانشگاه عالی دفاع ملی نمی­باشد.»

 

ریاض و ابوظبی رؤیای رژیم صهیونیستی را برآورده می‌کنند؟

 

تحلیل‌گران مسائلِ رژیم صهیونیستی با هشدار دربارۀ پیشنهاد این رژیم برای راه‌اندازی خطِ ریلیِ ریاض به حیفا دربارۀ پیامدهای آن بر مسئلۀ فلسطین هشدار دادند

 

«نادر الصفدی» در مقاله‌ای تحلیلی که در سایت الخلیج آنلاین منتشر شد، نوشت: «اتصال ریلیِ رژیم صهیونیستی به حوزۀ خلیج‌فارس در گذشته در حدِ رؤیا بود زیرا همۀ شرایط منطقه‌ای مانع برآورده شدن آن بود، اما امروز به واقعیتی تبدیل شده که به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی به‌زودی آن را جشن می‌گیرد.»

نویسندۀ یادداشت با ذکرِ این مقدمه آورده است: «روابطِ رژیم اشغالگر با کشورهای عربی به مرحلۀ ائتلاف‌های اقتصادی، امنیتی و استراتژیک رسیده که بسیار جلوتر از عادی‌سازیِ سیاسی است.»

در این یادداشت آمده است: «رژیم صهیونیستی از مهم‌ترین پروژۀ جدیدِ عادی‌سازی خود با برخی از کشورهای عربی پرده برداشت تا قطارِ آن با حرکت رویِ ریلِ روابط با کشورهای به اصطلاحِ میانه‌رو از ایستگاه نخست خود در تل‌آویو به راه افتد و با عبور از امارات به ریاض، پایتخت عربستان برسد و از دورانِ جدیدی از روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی خبر بدهد که در آن مسئلۀ فلسطین بیشترین زیان را خواهد بُرد.»

«یسرائیل کاتص»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در جریانِ سفر اخیر خود به ابوظبی، پایتختِ امارات، طرحی برایِ احداث یک خط راه‌آهن جدید ارائه کرده است که سرزمین‌ اشغالی فلسطین و عربستان را از طریق اردن و کشور‌های عربیِ خلیج فارس به یکدیگر متصل می‌کند و نامش نیز طرح صلح منطقه‌ای راه‌آهن است.

به نوشتۀ روزنامۀ رژیم صهیونیستیِ بالعربیه، این طرح شامل احداث مسیرهای تجاری کوتاه‌تر، ارزان‌تر و امن‌تر است که از اقتصاد کشورها حمایت می‌کند.

این روزنامۀ چاپ فلسطین اشغالی، روز دوشنبۀ هفتۀ گذشته (10 تیر 1398) تصاویری از حضورِ کاتص در صحنِ مسجد الشیخ بوزاید ابوظبی مربوطِ به سفرِ اواخر ژوئن (تیر ماه 1398) وی به امارات منتشر کرد.

در برهۀ اخیر، امارات و تل‌آویو روندِ عادی‌سازی روابط خود را شتاب بخشیده‌اند. سفرهای دیپلماتیکِ علنی بین دو طرف و حضورِ امارات در کنفرانس منامه، به ویژه بُعد اقتصادیِ طرح معاملۀ قرن و دیگر مسائل، روابطِ محرمانۀ بین دو کشور را لو داده است.

بر اساس طرحی که کاتص، آوریلِ گذشته (فروردین ماه 1398) در کنفرانسِ خبری اعلام کرد، این خطِ آهنِ منطقه‌ای از شهر حیفا تا بیسان در داخل سرزمین‌های‌ اشغالی ادامه خواهد داشت و از پل شیخ حسین که اردن را به فلسطین اشغالی متصل می‌کند عبور خواهد کرد و از آنجا به شهر اربد در شمال اردن و سپس تا کشور‌های عرب خلیج‌فارس و عربستان امتداد خواهد داشت.

کاتص فاش کرد مذاکراتِ مهمی با برخی از کشور‌های عربی که به نامش اشاره نکرد، دربارۀ این طرح در جریان بوده و به احتمال پیشبرد این طرح بسیار امیدوار است.

کاتص ادعا کرده بود: «این طرحِ به تقویت اردن و تبدیل آن به مرکز ترابری کمک خواهد کرد، زیرا خطِ راه‌آهن نه تنها اردن را قادر خواهد کرد که به بنادرِ حیفا دسترسی داشته باشد بلکه این کشور را قادر می‌سازد به همۀ کشور‌های عرب خلیج‌فارس دسترسی پیدا کند و این خطِ آهن به مثابۀ یک پل زمینی بین کشور‌های عربی یاد شده خواهد بود و دسترسیِ زمینی آنان را به سواحلِ دریای مدیترانه آسان خواهد کرد.»

کاتص این را هم اعلام کرده است که «جیسون گرینبلات»، فرستادۀ ویژۀ «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه از این طرح به‌شدت خوشش آمده و قول داده آن را با ترامپ در میان بگذارد.

تحلیل‌گران و کارشناسانِ مسائل رژیم صهیونیستی معتقدند عربستان و دیگر کشورهای عربی شاملِ مصر و امارات عملاً صفحۀ جدیدی از روابط خود با رژیم اشغالگر گشوده‌اند و خطِ ریلی آغازگرِ دورانِ جدیدی بین دو طرف خواهد بود.

«محمد مصلح»، کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی معتقد است: «عربستان با قطاری که از پایتخت‌های کشورهایِ میانه‌رویِ عربیِ می‌گذرد در تحققِ رؤیایِ رژیم اشغالگر موفق عمل کرده است تا همۀ محدودیت‌ها و موانعِ منطقه‌ای که دستیابی به این رؤیا را دشوار ساخته بود برداشته باشد.»

وی افزود: «کشورهای عربی عملاً مرحلۀ عادی‌سازی را پشت سر گذاشته و مرحله‌ای خطرناک‌تر را با ایجاد ائتلاف‌های امنیتی، راهبردی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی آغاز کرده‌اند و این برای رژیم اشغالگر پیروزی بزرگی است که می‌تواند زمینۀ نفوذ بیشتر آن در هر کدام از این کشورهای عربی را با رضایت رهبران آن فراهم کند.»

المصلح گفت: «خطِ ریلی یاد شده اگر در سال 2019 (1398) افتتاح شود ضربه‌ای قوی و دردناک به مسئلۀ فلسطین است و دروغ کشورهایِ عربی و در رأس آن عربستان را رو می‌کند که دم از حمایت از مسئلۀ فلسطین و کمک به فلسطینیان می‌زنند.»

در این یادداشت آمده است: «محمد بن سلمان از ژوئیه 2017 (خرداد 1396) که ولی‌عهد عربستان شده چهره‌ای برای آیندۀ روابط اقتصادی میان ریاض و تل‌آویو ترسیم کرد و گفت: رژیم صهیونیستی، اقتصادی بزرگ به اندازۀ بزرگی خود خواهد ساخت و اقتصاد آن رو به رشد است.»

موضوعی که نشانۀ علنی شدنِ عادی‌سازیِ روابط عربستان با رژیم صهیونیستی است و موجِ گسترده‌ای از خشم در جوامعِ عربی و اسلامی را به همراه داشت، اظهاراتِ ولی‌عهد سعودی در گفت و گو با مجلۀ آمریکایی آتلانتیک بود که در آن گفت: «من ایمان دارم که فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها حق دارند سرزمین ویژۀ خودشان را داشته باشند.»

کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی با بیان اینکه قطار عادی‌سازی مسافت زیادی را پیموده است، افزود: «در عین حال رژیم اشغالگر زمانی می‌تواند این پروژۀ بزرگ را که اولین مورد در نوعِ خود بوده را اعلام کند که ضمانت‌هایی از کشورهای عربی و بین‌المللی برای اجرای آن به دست آورد و منابعِ مالی آن از خود کشورهای عربی مذکور تأمین شود.»

ضربه به مسئلۀ فلسطین

المصلح، خطِ ریلیِ بین عربستان و رژیم صهیونیستی را یک پلِ سیاسی و اقتصادی بینِ کشورهای عربی و رژیم اشغالگر و چهره‌ای از عادی‌سازیِ آشکار در منطقه خواند و گفت: «انتظار می‌رود که قطار یاد شده، آغازگرِ مراحلی قوی‌تر در دیدارها، روابط، پروژه‌ها و طرح‌هایِ اقتصادی، امنیتی و راهبردی مؤثرتر باشد و چهرۀ کامل منطقه را تغییر دهد.»

«خالد صادق»، یک کارشناسِ دیگر مسائل رژیم صهیونیستی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی بارها در جریانِ مذاکراتِ صلح و مذاکراتِ محرمانه و آشکار با کشورهای عربی پروژۀ ریلیِ مذکور را مطرح کرده بود، افزود: «شانسِ تحقق این رؤیا برای رژیم صهیونیستی با به قدرت رسیدنِ ترامپ در آمریکا و ارائۀ معامله قرن از سوی داماد وی بیشتر شد، چون این طرح اساساً رژیم صهیونیستی را مسلّط بر سیاست‌های کشورهایِ غرب آسیا و اقتصاد و امنیت آن قرار می‌دهد.»

وی تأکید کرد: «عربستان گام‌هایِ آشکاری در رفعِ موانع برابر اجرای پروژه‌هایِ مشترک با رژیم صهیونیستی برداشته است از جمله اینکه با گفتمانِ سیاسیِ ضد ایرانی خود، آمدوشدهای محرمانۀ دیپلماتیک و کنار گذاشتنِ مسئلۀ فلسطین و اشاره به بازنگری در طرحِ صلح عربی و ایجاد اصلاحاتی مورد رضایت رژیم صهیونیستی در آن، خود را به اشغالگران نزدیک کرده است.»

به گفتۀ صادق عملی شدن پروژۀ مذکور به این معناست که رژیم صهیونیستی توانست در عمق کشورهای عربی نفوذ کرده و از انزوا خارج شود و نوعی امنیت اقتصادی برای خود و ثبات برای ملتش به ارمغان آورد یعنی با دور زدنِ حقوق فلسطینیان مسئلۀ فلسطین را به طریقی که اشغالگران را راضی کند به پایان می‌رساند و این موضوع یهودیان دنیا را تشویق می‌کند به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کنند کما اینکه کشورها را به ایجادِ روابط با رژیم صهیونیستی ترغیب می‌کند.

این تحلیلگر سیاسی دربارۀ خطر اجرایِ طرح مذکور برای فلسطینیان و کشورهای عربی هشدار داد و گفت: «رژیم اشغالگر در خروجِ از انزوا موفق بوده و توانسته در دیوارِ عربی که فلسطینی‌ها به آن برای حمایت از مسئلۀ خود تکیه کرده‌اند شکاف اندازد و پروژۀ قطار برای رژیم اشغالگر منافع بزرگی دارد که از طریق آن می‌تواند بر منطقه مسلط شده و منابع آن را به تاراج ببرد.»

روابط رژیم صهیونیستی با عربستان، بحرین و امارات روند پرشتابی گرفته است و اخیراً هم کنفرانسی در منامه با حضورِ مقامات و خبرنگاران رژیم صهیونیستی و مشارکتِ این کشورها برگزار شد.

نشستِ کارگروه منامه به منزلۀ عادی‌سازیِ آشکارِ روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی بود که با شوکه کردنِ محافلِ سیاسی موضع رژیم صهیونیستی را قوی‌تر کرد زیرا این رژیم تلاش می‌کند با کمک کشورهای عربی و غربی نفوذ خود را در فلسطین گسترش داده و حقوق فلسطینی‌ها را برباید.

منبع تحلیل: شبکۀ العالم

ریاض و ابوظبی رؤیای رژیم صهیونیستی را برآورده می‌کنند؟

49