نتایج نشست مطالعاتی دانشگاه عالی دفاع ملی در نهمین همایش دکترین مهدویت | پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه عالی دفاع ملی

شما اینجا هستید

نتایج نشست راهبردهاي تربيت زمينه‌سازکه در سالن شیخ بهایی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیمای ج.ا.ا. توسط دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد به شرح زیر است :
نقش فرهنگ قرآنی در تربیت زمینه ساز
(حجت‌الاسلام علی معبودی تمای – دانش آموخته دوره عالي مديريت راهبردي – فرهنگي)
تربیت زمینه‌ساز‌، همان تربیت اسلامی است و لکن در تربیت زمینه‌ساز‌، شناخت امام (علیه السلام) محور اصلی‌، پیگیری و عمل به اهداف امام از بطون این تربیت و از قدم‌های بعدی خواهد بود و تا معرفت کامل حاصل نگردد اشتیاق و عمل زمینه‌سازی در جامعه مهدی (علیه السلام) ایجاد نشده و جامعه با اهداف امام (علیه السلام) را دنبال نمی‌کند
تربیت زمینه ساز باید توسط نهادهای تربیتی، آشنا به قرآن و فرهنگ قرآنی صورت گیرد و الا آسیب‌زا و انحر اف‌پذیر است و لذا آشنایی به فرهنگ قرآنی و عامل به اجراء و اصول و مبانی توسط مربیان، نهادها و سازمان‌ها، سیاستگذاران، برنامه‌ریزان، مجریان و ناظران امری ضروری است. در حقیقت وارث زمین شدن در فرهنگ قرآنی مطلق نبوده و بلکه دارای شرایطی از جمله :
1) نصرت و ثبات قدم
2) جهاد در صورت نیاز
3) در یاد خدا بودن:
4) ایمان و عمل صالح:‌
5) توکل و اعتماد به خدا
عوامل توسعه سازگاری و هماهنگی تربیت و تعلیم در زمینه سازی ظهور – جناب آقای محمد بزرگی
محقق به این نتیجه رسیده است که ضعف هماهنگی، و عدم ارتباط موزون، در بحث آموزش و پرورش در کشور، به عنوان جامعه منتظر، آسیب‌های فراوانی را، به امر همراهی، و هم افزایی این دو بخش وارد ساخته، و می‌بایست، آئین هماهنگی در چهار بخش مراکز تربیت معلم، ستادهای استانی و منطقه‌ای آموزش و پرورش، ستاد مرکزی، و وزارتخانه آموزش و پرورش، و دانشگاه‌های کشور شکل گرفته که دوام آموزش و پرورش را، جدای از کارکردهای قدیمی و منفصل، دنبال نماید. بدیهی است چنانچه نظام تربیت و تعلیم با یکدیگر همسو و هماهنگ رشد ننمابد مسلماً با تأخر تربیتی مواجه خواهیم شد.
باز مهندسی ساختاری تربیت زمینه ساز
(حجت الاسلام علیزاده دانش آموخته دوره عالي مديريت راهبردي)
در حوزه تربیت زمینه‌ساز، جز با مدیریت راهبردی مبتنی بر تفکر ولایی و عاشورایی؛ نمی‌توان توفیقی بدست آورد و البته باتوجه به الگوی پیشرفت اسلامی - ایرانی، تا در حوزه مهندسی تربیت و فرهنگ تحوّل و باز سامانی دیگری صورت نپذیرد در دیگر حوزه‌های راهبردی و توسعه نیز توفیقی حاصل نخواهد شد .
- باز مهندسی و تغییر و تحوّل جدّی سازمان‌ها و سیستم‌های فرهنگی و تربیتی بویژه مراکز علمی پژوهشی با رویکرد تربیت زمینه ساز
- عملیاتی نمودن فرمان معطّل ماندة امام خمینی (ره ) مبنی بر تأسیس نهادی تحت عنوان امر بمعروف و نهی از منکر
- باز مهندسی تربیتی با ( تغییر در رویکردها و تحوّل در مدیریت‌ها در جهت اصلاح نظامات، ساختارها، نهادهای تربیتی و فرهنگی) با الهام از اندیشه تربیت زمینه ساز؛ یک ضرورت جدّی است !
بررسی مولفه های توانمندسازراهبردی در تربیت زمینه سازان ظهور
(حجت‌الاسلام عبدالله محمدهاشمی - دانش آموخته دوره عالي مديريت راهبردي)
• احیاء و سازماندهی عمل جمعی واجتماعی در امر به معروف و نهی ازمنکر
• شاخص‌سازی آيین‌ها، روش‌ها و شیوه‌های کارآمدی درتربیت زمینه ساز درکشور
• تعیین جایگاه نهادهای تربیتی وکار آمدسازی آنان
• نظام‌مند نمودن انگیزش‌ها، تحرک و عمل مجاهدانه مربیان (مدرسان، اساتید و معلمان) در تربیت زمینه ساز
• تقویت شبکه‌های تربیتی ازطریق سه پایه: رسانه ، منتظر، و مربی
• فرهنگ‌سازی در امر خانواده مادر محور در تربیت زمینه ساز
راهبرد های ارتقاء سرمایه اجتماعی بر اساس تربیت زمینه ساز - جناب آقای حسن میرزازاده
• آموزه‌ها و ابزارهای مترقی موجود در دکترین مهدویت مانند خدا محوری، عدالت، محبت، صداقت و ...) اصلی‌ترین، پایدارترین، کارسازترین و کارآمدترین عامل تولید، انباشت و باز تولید و تقویت سرمایه‌های اجتماعی مهدوی است.
• این اعتماد و رضایت موجب فزونی تلاش و مجاهدت، توسعه آزادی، ایثارگری، مهربانی و صلح و مشارکت مردمی در مبارزه با ظلم و ستم درجامعه می‌شود که این امر استحکام بیشتر جامعه منتطر را به دنبال دارد. در این راستا تدوین قوانین موجده سرمایه انقلابی جامعه منتظر رضایت ساز، مشارکت محور، اعتماد برانگیز، اطمینان‌گرا و پشتیبانی کننده از نظام ولایی و اجرای آنها بر اساس اسناد بالادستی مثل سیاست‌های کلی، سند چشم انداز، اوامر و رهنمودهای مقام معظم رهبری و... می‌تواند موجب تقویت سرمایه انقلابی جامعه منتظر گردد .
«رابطه سبک زندگی رایج ایرانی با اهداف تربیت زمینه ساز»(با رویکرد آسیب شناسانه) – جناب آقای سید عبدالله حسینی
• متولیان دولتی و فرهنگی جامعه با تشکیل کارگروه‌های مختلف و کمیته‌های تخصصی، بررسی ابعاد ایده رهبری در زمینه سبک زندگی را مورد توجه قرار داده و متناسب با شرایط جامعه، ضرورت ها و برنامه های رسیدن به سبک زندگی اسلامی ایرانی را ارائه دهند
• فرهنگ سازی در سبک زندگی و اهمیت و توجه بیشتر به علوم انسانی بویژه به جامعه شناسی و فرهنگ جامعه و فراهم نمودن زمینه های لازم این امر از طریق ساختارها در سطح کلان و خرد جامعه.
معیار های اساسی در تدوین راهبردهای تربیت زمینه ساز
(حجت الاسلام عابدین مرادی - دانش آموخته دوره عالي مديريت راهبردي - فرهنگي)
باشناخت صحیح این معیارها و بکارگیری آن می‌توان تمامی موانع و تهدیدات و موضوعات مختلفی که در انحراف تربیت زمینه‌ساز بوجود می‌آید با بکارگیری آن موانع را بر طرف کرد. در پایان نتیجه گرفته شده عمده معیارهای اساسی عبارتند از:
1- سیاست‌گذاری دین پایه و فطرت محور
2- تمرکز بر فلسفه زمینه ساز غیبت
3- تمرکز بر شاخص‌های تحکیم ساز
4- مبتنی بر واقعیات محیط انتظار
5- توجه بر تبعیت ولایی در تربیت که در تدوین راهبردهای تربیتی بصورت موثر و مستقیم حضور می یابند.
مدل های راهبردی در تربیت زمینه ساز ظهور
( حجت الاسلام قدرت الله باقریان - دانش آموخته دوره عالي مديريت راهبردي - فرهنگي)
مدل مطلوب می‌بایست مدلی پویا-واقع گرا –هم افزا- تجربه شده منطبق با اهداف انسانی بوده و به ایجاد روح امید، پیشرفت و ظلم ستیزی در جامعه منتج گردد. در نتیجه با توجه به بیان چند مدل راهبردی به نظر می‌رسد مناسب‌ترین مدل: مدل مرجعیت رفتاری-فرهنگی می‌باشد. چرا؟
چون دارای یک مبانی نظری قوی و همگرا با چشم انداز جامعه زمینه ساز و دارای اثر بخشی مناسب و انسجام ساز فرهنگی است. این مدل می تواند:
... واقع گرایی و هم افزایی ایجاد کند.
... جامعه را پویا نماید.
... جامعه منتظران را انقلابی و چابک سازد.
... پیام خود را جهانی کرده و منتظران را افزایش دهد.
... تکامل نیات و اهداف انسان را تبلیغ کند.
مدل ارتقای مربیان تربیتی در جامعه زمینه ساز ظهور
(حجت الاسلام علی رضایی- دانش آموخته دوره عالي مديريت راهبردي - فرهنگي)
مربیان تربیتی در تعالی و تکامل منتظران در عرصه زمینه‌سازی ظهور نقش بی‌بدیلی دارند. آیا نظام تربیت مربی برای تربیت و تعلیم زمینه ساز ظهور و جهش آن در برابر تهدیدات تربیتی کارایی لازم را دارد. در پناه این پژوهش نتیجه گرفته می‌شود علی‌رغم ضرورت استقرار و ارتقاء مربیان مهدوی و زمینه‌ساز ظهور در بخش تربیتی نهادهای آموزش و پرورش. متأسفانه نسبت به بسترها جهت‌ها، منابع، رویکردها، ابزار و شیوه‌های ارتقاء مربیان. متناسب با سیاست های فرهنگی، تربیتی دولت زمینه‌ساز ظهور در عصر حکومت ولایت فقیه وقت کافی و برنامه‌ریزی جامعی صورت نگرفته است .
تربیت انسانی مؤمن متخلق به اخلاق اسلامی، پرسشگر و فکور، خلاق و کارآفرین، سالم و بانشاط، انتخاب گر و آزاداندیش، قانون گرا و نظم پذیر، مسئولیت پذیر و وظیفه شناس، عدالت خواه و صلح جو، وطن دوست و استقلال طلب، ظلم ستیز، جهانی اندیش، خودباور، امیدوار و منتظر، دانا و توانا، شجاع و ایثارگر، پاکدامن و باحیا
بررسی سازو کارهای توسعه امید و نشاط در تربیت زمینه ساز – جناب آقای خداداد فلاح
اين فرج، محقَّق خواهد شد؛ مشروط بر اين‏كه شما انتظارتان، انتظار واقعى باشد، عمل باشد، تلاش باشد، انگيزه باشد، حركت باشد. امام خامنه ای (مد ظله العالی ) 1384
افزایش سطح انگیزش‌ها و کنش‌ها در جامعه منتظر (اميد به آينده بهتر-اميد به امنيت- اميد به عدالت و رفع تبعيض، تقویت شادابی و نشاط مهدوی و دینی در فرهنگ جامعه از طریق رسانه‌های ملی، تقویت خود باوری و اعتماد به نفس ملی اسلامی ( روانی ، اجتماعی )، امید بخشی به جامعه مهدوی موجب توجه به انبساط اجتماعی در مهندسی فرهنگی کشور، نشاط در عبادت، نشاط فیزیکی و تقویت توأمان نشاط روانی و جسمانی .

نتایج نشست مطالعاتی دانشگاه عالی دفاع ملی در نهمین همایش دکترین مهدویت

49