گزارش پایانی رئیس نشست مطالعاتی دانشگاه عالی دفاع ملی در اختتامیه نهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت | پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه عالی دفاع ملی

شما اینجا هستید

گزارش پایانی رئیس نشست مطالعاتی دانشگاه عالی دفاع ملی در اختتامیه نهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت

متن گزارش پایانی رئیس نشست جناب آقای دکتر حسین عصاریان نژاد از روند شكل گيري و تدوين اصول و مباني راهبردي تربيت زمينه ساز ظهور در مطالعات گروهی دانشگاه عالی دفاع ملی به شرح زیر است :
1- نظريه مبنائي
مطلوبترین نظریه مبنایی برای مدل تربیتی در جامعه زمینه ساز ترکیبی از سه نظریه رشد تربیتی شهید مطهری، نظریه انسان کامل حضرت امام خمینی و نظریه حیات طیبه مقام معظم رهبری انتخاب گردید که تناسبی تام با مدل تربیت متعالی در جمهوری اسلامی دارد که مدل نهاد پایه ، تعالی ساز ، فرهنگی و محیط محور است.
2- نظريه بنيادين
اعتقاد تیم پژوهشگر راهبردی بر آن است که سیاست‌های تربیت نسل زمینه‌ساز بصورت تام ، کامل و با در نظر گرفتن جمیع شرایط در دو سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در قالب رهنامه‌ای اساسی و در سند تحول آموزش و پرورش کشور بصورت سیاست جامع ، عمیق و آینده ساز آمده است و در جامعه که زعامت آن بر عهده ولی فقیه و نائب امام زمان سلام‌الله‌علیه می‌باشد هرگونه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری بخشی و سازمانی در هر یک از نهادهای مسئول فرهنگی و تربیتی، مرکز ثقل تحرک و عملیات خود را می‌بایست بر این محور استوار و از آن تخطی ننمایند.
3- هدف كليدي در تدوین راهبرد
در باب هدف اصلی در تدوین راهبرد توسعه سطح آمادگی نسل منتظر در شناخت و پذیرش امام عصر و خدمتگزاری تام و دلدادگی تام به حضرت می‌باشد. عرصه‌های این آمادگی در بخش‌های گوناگون جامعه انسانی مستلزم تربیت فرهنگی ، تربیت سیاسی ، تربیت اقتصادی، تربیت دفاعی ، تربیت علمی و تربیت مدیریتی با سطح انگاره‌های جهانی است که می‌بایستی شایستگی‌ها و پسندیدگی‌های این تربیت در قالب رفتارهای مرجع، مقبول ، جذاب و مشروع اجتماعی، فرد را الگو و نمونه‌ای در رفتار اجتماعی، شاخص و مورد اجماع قرار دهد.
4- محيط راهبردي مطالعه
محیط این تربیت انسانی در جوامع بشری، الگوی خود را در ام‌القرای اسلامی با زعامت ولی فقیه و نائب امام عصر علیه السلام محیط محوري را محيط جمهوری اسلامی قرار داده و مهدی باوران مسلمان و منجی باوران جهانی را در محیط نزدیک و محیط استکباری و جنگ افروزان عدالت ستیز صهیونیستی و مکاتب انحرافی و منجی ستیز را در محیط تقابل و تعارض خود مورد بررسی، کنکاش و رصد قابلیت ها و ظرفیت های متاثر در تربیت نسل مطهر و زمینه ساز قرار داده و تراز توانمندی خود را ترسیم نموده است.
5- موقعيت راهبردي حاصله
موقعیت حاصله نشانگر آن است که باید به تهاجم فرهنگی دشمن یورش برده و با توسعه و سرمایه گذاری بر قدرت نرم برخاسته از انقلاب اسلامی تکیه کرده و خود را به تغییر یک یا دو خانه از موقعیت راهبردی از چنبره انفعال مؤثر برتر انقلابی و مهدوی به موقعیتی پر تحرک و شالوده شکن به پیش برانیم و از سبک زندگی رایج که می‌تواند شرایطی آسیب زا و شکننده برای اهداف دولت و حکومت زمینه‌ساز فراهم نماید عبور نماییم.
6- مفروضات راهبردي مطالعه
کلیه سازمانها و نهادهای مسئول موظفند سند تحول آموزش و پرورش را در بخش انسان و تربیت متربیان را مدنظر قرار داده و در ترکیب انسان مسلمان ایرانی و ویژگی‌های آن در ترکیب با مسئولیت‌های خود در سند چشم‌انداز مدنظر قرار داده و پیشنهادات خود در قالب سیاست‌های سازمانی و برنامه‌ریزی‌های راهبردی به نهادهای کلان و سیاست‌گذار کشور ارائه و ضرورت تحول در تربیت انسان‌های انقلابی و لایه‌های فعال اجتماعی را به سندی دیگر احاطه ندهند که صراحت هدف در تربیت انسان کامل در این سند فقط از مسئولیت وزارت آموزش و پرورش نبوده و تمامی نهادهای دانشگاهی، فرهنگی، حوزوی و رسانه‌ای مستقیماً مسئول و مکلف هستند.
7- مزيت‌هاي راهبردي در موفقيت تربيت زمينه ساز
1-7- در مزیت‌های راهبردی تربیت نسل مطهر، باید به نفخه روحانی و پرطراوت دیني که نسل امروز، مسئولیت‌های اجتماعی و دینی خود را هنوز در اولویت‌های رصد و واکنش آن قرار می‌دهند توجه شود که مراسم سالانه اعتکاف و حضور پر شور در مشارکت‌های سیاسی و فرهنگی، نشان‌دهنده این مزیت پر‌فراز است که نباید بارقه‌های آن با بی‌اعتنایی و یا روزمرگی سازمانی مواجه شود. بلکه باید دروازه بانی و پاس داشته شود.
2-7- مزيت راهبردي ديگر افتخار نسل جوان به مزين‌سازي خرد با نام مبارك ائمه اطهار عليهم السلام و پوشانيدن لباس افتخار خدمت به امام زمان عليه السلام و خدمت‌گذاري مشاهد مشرفه از نشانه‌هاي برجستگي فطري اين حوزه در جامعه انقلابي ايران است كه بايد پاسداشت و تقويت آن هيچگاه ارزان فروشي نگردد.
3-7- عمده مزيت تربيتي ديگر از براي نسل مطهر وجود افتخار آفرين خدمت‌گذاران و سربازان امام عصر عليه السلام هستند كه همواره حضور انبوهي در سنگرهاي گوناگون دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌هاي اسلامي دارند و هميشه و در همه حال با قدم و قلم خود عرصه برتر ماندگي دكترين مهدويت را در برابر تهاجمات ديگر را حفاظت كرده و پرچم سبز يا بقيه الله الاعظم ادركني را سرفراز و انبوه باهتزاز در مي‌آورند.
4-7- مزيت راهبردي ديگر كه قابليت پذيرش تربيت مهدوي را تسهيل و تقويت مي‌نمايد تنوع و تعدد مناسك مهدوي در كشور و استقبال شايسته جامعه در جشن‌ها، اعياد، اذكار و ادعيه‌هاي گوناگوني كه اتصال مهدوي را در جامعه ترغيب و توزيع مي‌نمايد.
5-7- مزيت برجسته ديگري را كه در تمامي حوزه‌هاي تربيتي نسل مطهر را درنورديده است وجود اقتدار فرهنگي نهفته در مديريت دولت زمينه‌ساز مهدوي است كه مي‌تواند با اختصاص قوت‌ها و فرصت‌هاي متعدد آن را در خدمت برنامه‌ريزي راهبردي يكپارچه و متمركز قرار دهد.
8- چالش های مکشوفه دربررسی محیط و وضعيت راهبردي:
1-8- دایره تعریف مربی و متربی که عمدتا از سطح مدرسه و نوجوانی مورد توجه تام قرار گرفته است به وظایف مادران و زنان در جامعه اسلامی و بر موانع و مشکلاتی که جوانان در جامعه اسلامی بهنگام ازدواج، ارتباط، معارضه اجتماعی، ایست رفتاری و کنش نابسامان با آن مواجه می شود تعمیم داده شود. متأسفانه بررسی راهبردی نشان می‌دهد که مادران جوان در جامعه اسلامی از کمترین مهارت‌های تربیتی در توسعه سطح تقید، تعبد، وفاداری، معنویت‌پذیری را در قبال فرزندان برخوردارند و فعالیت‌های خوب و رو به کیفیت صدا و سیما نیز در این زمینه کفایت عام و تامی را بواسطه مواجهه رسانه‌ای و ناتوی فرهنگی ماهواره ندارد.
2-8- امروز ناپسند بودن سهل انگاری تربیتی به همان میزان ضایعه بار است که بی‌توجه به اصل سهل‌گیری در تربیت نسل امروز در برابر روندهای پر تزاحمی که در تربیت جای مانده از غافله جامعه انقلابی و اسلامی ایران است که جوان را به ایفای نقش جدی، تحرک فزاینده، سازندگی کشور، مسئولیت افتخار آفرین و ده‌ها مأموریت و تکلیفی که جوان امروز برای تعریف خود و منزلت انسانی و اجتماعی و کسب هویت اجتماعی جامعه امروز آن را طلب می‌کند.
3-8- تربیت نسل مومن، آزاد منش، سخت‌کوش، امیدوار، ایثارگر، خیرخواه، پرتکاپو، جمع‌گرا، صریح، فخر آفرین، منضبط و با وجدان ماموریت و تکلیفی است که در یک شبکه‌ای هم‌افزا از نهادهای تربیتی از نهاد خانواده تا نهاد دانشگاه و اشتغال را دربر می‌گیرد و نتیجه باید در کارکرد این شبکه اصل قرار گرفته و نسل جوان خود را در حلقات این فرایند رها نکرده و یا موظف نکنیم. اصل تغافل شده راهبردی در این بستر تربیتی هدایت جوان در باب " هدی و رحمه " است. هدایت با گذشت و بخشندگی و " مجادله و مباحثه با گفتار نیکو " همراه می‌شود. خروج و یا بی‌توجهی به این اصل قرآنی و الهی موجب قبض تربیتی شده و جامعه را به عقده‌های سرکوب شده رفتاری دچار ساخته و هزینه‌های ملی را افزایش می دهد.
4-8- نکته راهبردی ديگر توجه به مصادیق و الگوهای تمثیلی در تعلیم و تربیت است برای امید به عدالت امید به رفاه و امید به امنیت و امید به جامعه مطلوب و فاضله باید الگوهای مرجع و الگوهای مدفع از یکدیگر تفکیک و آنرا در جامعه ترویج و پایداری نظامات سیاسی و فرهنگی را بر آن تبلیغ و نمایش گذارد . خروج از این موقعیت آفت زده راهبردي در تحقق تربیت نسل زمینه ساز امید آفرین و جهش ساز است.
5-8- عمده سازمان‌ها و نهادهای مشورتی در کشور نیز که می‌بایست در تنگناهای بحرانی امروز عصر اطلاعات و یا دیگر گرایش‌های دینی و معنوی رفتارهای بحران زده باشند، مجهز به نسخه‌های رفتاری غیر مناسب و بعضاً وحدت گریزی هستند که در آن میل به پنهان‌کاری، تجرد، نفاق، فرافکنی صرف، مقاومت‌های ضد ارزشی و امثالهم را بگونه‌ای تجویز می‌کنند که بدنبال آن توصیه گرایی، توکل، اخلاص، تعبد، ولایت‌پذیری کمتر در نسخ تجویزی مشاوران و روانشناسان تربیتی جای گرفته و رفتارهای نامطلوب ارتباطی و اجتماعی نشان‌ دهنده نامناسب بودن آموزه‌های بنیادین بسیاری از روانشناسان تربیتی و یا مشاوران تربیتی است که خود را در پناه کانون مشاورین انتفاعی قرار داده و ارتزاق روزی میکنند.
6-8- در کشور روزبروز لایه مربیان در سطوح و کارکردهای گوناگون در کشور گسترش یافته و منزلت مرجع بخود بگیرند مربیانی که می‌توانند الگوی تلاش، کارآفرینی، معنویت پایگی ، مرزشکنی علمی ، اصلاح گری و ایثار و فداکاری باشند.
7-8- تبلور دیگر تربیت زمینه‌ساز را باید در الگوی سبک زندگی اسلامی – ایرانی متبلور دانست / کانون گرم، سالم و مستحکم خانواده باید مجهز به سبک زندگی سالم ، بومی و تعالی ساز باشند تا بتوانند در راستای اهداف جامعه زمینه ساز شرکت و استوار بمانند.
8-8- می‌توان با تمرکز بر افزایش سطح نفوذ مولفه‌های حاکم بر سند تحول آموزش و پرورش در کارکردهای تربیتی و ارائه برنامه‌های راهبردی و زمان‌بندی شده این روند را تقویت و تثبیت کرد.
9-8- تمرکز مدل تربیتی بر توسعه سطح آمادگی لایه‌های گوناگون اجتماعی و هدایت آنان بر توانمندسازی‌های راهبردی بسیار حائز اهمیت است. مدلهایی که در مباحث فرهنگی در ادبیات راهبردی امروز غرب هم چون مدل محیطی، مدل فرهنگی، مدل تعالی و مدل تعهد پایه، وجود دارد. در نرم افزارهای طراحی خود ارزش‌های الهی را بر نمی‌تابند و به آینده‌نگاری دینی بی‌اعتنا و یا مقاومت‌ساز هستند لذا راهبردهایی که در سیاست‌های تعلیمی و یا تربیتی در برخی از نهادهای آموزشی و مطالعات راهبردی دیده می‌شوند بهنگام انتقال ارزشها به هنجارها مجبوربه حذف کارکردهای ارزشی می‌شوند و یا آنان را در چنبره عرف‌های اجتماعی انداخته و یک جابجایی رفتاری و ضد ارزش را شاهد خواهیم بود که ارضاء اجتماعی به جای رضایت عمومی و برتری فردی به جای مشارکت جمعی و خود محوری به جای خدا محوری قرار می‌گیرد. به واقع اگر رهبر انقلاب اسلامی می‌فرمایند " من انقلابی‌ام " این مدل رفتاری در كدام قالب بومي و امروزين و چگونه بايد در تربیت جامعه زمینه ساز شکل گیرد.
10-8- شیوه‌های گزینش معیارهای راهبردی را نباید به دور از سند تحول آموزش و پرورش کشور قرار دهیم. این تدبیر نائب امام زمان علیه السلام است لازم و ضروری است که اصرار و نظارت داشته باشیم که هیچگاه راهبردهای تربیت زمینه ساز از این اصول خود را جدا و یا در زاویه قرار نگیرند. چرا نظریه غالب تربیتی در کشور همواره در چنبره نظریات غربی بوده و بر دیدگاه‌های اسلامی و انقلابی استوار نمی‌شود؟ آیا نظریه رشد شهید مطهری یا نظریه حیات طیبه یا نظریه انسان کامل و یا تمامی این سه نظریه نباید مبناء باشد. متاسفانه در دانشگاه‌های کشور در روانشناسی رشد، کمتر اتکاء بنیادین و جایی برای نظریه رشد شهید مطهری، در روانشناسی انسان نظریه انسان کامل حضرت امام (رحمت الله علیه) ، در روانشناسی اجتماعی نظریه حیات طیبه مقام معظم رهبری دیده می‌شود.
11-8- نکته راهبردی دیگر آن که بزرگترین ناکارآمدی‌های حوزه‌های تربیتی ما، ضعف آموزش‌ها و مهارت‌های تربیتی است. مادران بعنوان اساسی ترین پایگاه تربیتی که از نهاد وراثت تا نهاد تعالی انسان را پشتیبانی می‌کنند در کدام جایگاه آموزش‌های مهارتی و تربیتی را پشت سر می‌گذارند. ضمن تقدیراز تلاش‌های خوب و دلسوزانه صدا و سیمای ج.ا.ا. آن را برای مهارت‌های تربیتی کشور کافی نمی‌دانیم. توجه به توسعه ساز و کارهای مهارتی در این راستا در شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی بسیار مهم است.
12-8- در رویکرد تربیتی باید جایی برای امید، توکل، اتکا، انعطاف، سهل‌گیری جای داد، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و کهنسالان ما هنوز نیز در برخی از رفتارهای خود در امیدواری و نشاط فاقد الگویی جستجو گرایانه و هدفمند هستند و عمدتاً در وادی رفتارهای گوناگون امید ساز و نشاط انگیز ديني هم‌چون برگزاري جشن‌هاي ولادت و امثالهم دچار سردرگمی هستند و كمتر به عنصر شادي و سرور ديني توجه مي‌كنند و يا در نقطه مقابل آن شاهد بروز انحرافات رفتاری در پوشش نشاط و شادابي در لایه‌های اجتماعی هستیم که نشاني از هنجارهاي آن در تربيت ديني يافت نمي‌شود كه متأسفانه باقيمانده از الگوهاي رفتاري رژيم قبل بوده و كمتر مورد بازتوليد هنجاري قرار گيرد. علت چیست ؟ این فلج شدگی ناشی از کدام سندرم در سازمان تربيتي جامعه اسلامي ماست؟ لذا به نظر مي‌رسد مطلوب‌ترين نظريه مبنائي براي مدل تربيتي در جامعه زمينه‌ساز همان تركيب سه نظريه رشد تربيتي شهيد مطهري، نظريه انسان كامل حضرت امام خميني «ره» و نظريه حيات طيبه مقام معظم رهبري مناسب است كه تناسبي تام با مدل تربيت متعالي در جمهوري اسلامي دارد كه مدلي نهاد پايه، تعالي ساز، فرهنگي و محيط محور است.
13-8- اعتقاد تيم پژوهشگر راهبردي بر آن است كه سياست‌هاي تربيت نسل زمينه‌ساز به صورت تمام، كامل و با درنظر گرفتن جميع شرايط در دو سند چشم‌انداز جمهوري اسلامي ايران در قالب رهنامه‌اي اساسي و در سند تحول آموزش و پرورش كشور به صورت سياستي جامع، عميق و آينده ساز آمده ا ست و در جامعه كه زعامت آن بر عهده ولي فقيه و نائب امام زمان سلام الله عليه مي‌باشد هرگونه برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري بخشي و سازماني در هر يك از نهادهاي مسئول فرهنگي و تربيتي، مركز ثقل تحرك و عمليات خود را مي‌بايست بر اين محور استوار و از آن تخطي ننمايد.
14-8- در باب هدف اصلي در تدوين راهبرد توسعه سطح آمادگي نسل منتظر در شناخت و پذيرش امام عصر و خدمت‌گذاري تمام و دلدادگي تام به حضرت مي‌باشد. عرصه‌هاي اين آمادگي در بخش‌هاي گوناگون جامعة انساني مستلزم تربيت فرهنگي، تربيت سياسي، تربيت اقتصادي، تربيت دفاعي و تربيت علمي و تربيت مديريتي با سطح انگاره‌هاي جهاني است كه مي‌بايستي شايستگي‌ها و پسنديدگي‌هاي اين تربيت در قالب رفتارهاي مرجع، مقبول، جذاب و مشروع اجتماعي، فرد را الگو و نمونه‌اي در رفتار اجتماعي، شاخص و مورد ارجاع قرار دهد.
محيط اين تربيت انساني در جوامع بشري، الگوي خود را در ام‌القري اسلامي با زعامت ولي فقيه و نايب امام عصر عليه السلام محيط جمهوري اسلامي قرار داده و مهدي باوران مسلمان و منجي باوران جهاني را در محيط نزديك و محيط استكباري و جنگ افروزان عدالت ستيز صهيونيستي و مكاتب انحرافي و منجي ستيز را در محيط تقابل و تعارض خود مورد بررسي، كنكاش و رصد قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي متأثر در تربيت نسل مطهر و زمينه‌ساز قرار داده و تراز توانمندي خود را ترسيم نموده است كه مراقبت حاصله نشان‌گر آن است كه بايد به تهاجم فرهنگي دشمن يورش برده و با توسعه و سرمايه‌گذاري بر قدرت نرم برخاسته از انقلاب اسلامي تكيه كرده و تربيت ديني جامعه را به پيشروي فازي در موقعيت راهبردي و تربيت انقلابي و مهدوي پيش برده و به موقعيتي پرتحرك و ركود شكن دست يافته و از سبك زندگي رايج كه مي‌تواند شرايطي آسيب زا و شكننده را براي اهداف جامعه و حكومت زمينه‌ساز فراهم نمايد عبور نمائيم.
15-8- كليه سازمان‌ها و نهادهاي مسئول سند تحول آموزش و پرورش را در بخش انسان و تربيت متربيان مد نظر قرار داده و در تركيب انسان مسلمان ايراني و ويژگي‌هاي آن در تركيب با مسئوليت‌هاي خود در سند چشم‌انداز آن را در عملكرد خود سازماندهي و پيشنهادات خود را در قالب سياست‌هاي سازماني و برنامه‌ ريزي‌هاي راهبردي به نهادهاي كلان و سياست‌گذار كشور ارائه و ضرورت تحول در تربيت انسان‌هاي انقلابي و لايه‌هاي فعال اجتماعي را به سندي ديگر احاله ندهند كه صراحت هدف در تربيت انسان كامل در اين سند فقط از مسئوليت وزارت آموزش و پرورش نبوده و تمامي نهادهاي دانشگاهي، فرهنگي- حوزوي و رسانه‌اي مستقيماً مسئول و مكلف هستند.
16-8- دايره تعريف مربي و متربي كه عمدتاً از سطح مدرسه و نوجواني مورد توجه تام قرار گرفته است به وظايف مادران و زنان در جامعه اسلامي و بر موانع و مشكلاتي كه جوانان در جامعه اسلامي به هنگام ازدواج، ارتباط، معارضه اجتماعي، ايست رفتاري و كنش نابسامان با آن مواجه مي‌شود تعميم داده شود. متأسفانه بررسي راهبردي نشان مي‌دهد كه مادران جوان در جامعه اسلامي از كمترين مهارت‌هاي تربيتي در توسعه سطح تقيد، تعبد، وفاداري، معنويت پذيري را در قبال فرزندان برخوردارند و فعاليت‌هاي خوب و رو به كيفيت صدا و سيما نيز در اين زمينه كفايت عام و تامي را به واسطه مواجهه رسانه‌اي و ناتوي فرهنگي ماهواره ندارد.
17-8- عمده سازمان‌ها و نهادهاي مشورتي در كشور نيز كه مي‌بايست در تنگناهاي بحراني امروز عصر اطلاعات با ديگر، گرايش‌هاي ديني و معنوي رفتارهاي بحران زده باشند، مجهز به نسخه‌هاي رفتاري غير مناسب و بعضاً وحدت گريزي هستند كه در آن ميل به پنهان‌كاري، تجرد، رياكاري، فرافكني صرف، مقاومت‌هاي ضد ارزشي و امثالهم را به گونه‌اي تجويز مي‌كنند كه به دنبال آن توحيد گرائي، توكل، اخلاص، تعبد، ولايت پذيري كمتر در نسخ تجويزي مشاوران وروانشناسان تربيتي جاي گرفته و رفتارهاي نامطلوب ارتباطي و اجتماعي نشان‌ دهنده نامناسب بودن آموزه‌هاي بنيادين بسياري از روانشناسان تربيتي و يا مشاوران تربيتي است كه خود را در پناه كانون مشاورين انتفاعي قرار داده و ارتزاق روزي مي‌كنند.
18-8- تربيت جوانان در عصر اطلاعات و ارتباطات نيازمند رويكردي ديني در توجه به اموري چون نشاط، شور، شادابي، قابليت تحرك، معنويت پذيري و جمع گرائي در كنار عشق و علاقه به عبادت، عدالت، سعادت و حلاوت تلاش و كسب معيشت حلال است، يكسو نگري و ذهن گرائي در برابر گزينش سليقه‌اي در هر يك از اين موارد تربيت در نسل جوان امروز را با اصطكاك و مقاومت مواجه و موجب جابجائي سريع رفتاري از طريق دست كاري در اطلاعات هنجار ساز است.
19-8- تربیت جوانان در عصر اطلاعات و ارتباطات ، نیازمند رویکردی دینی در توجه به اموری چون نشاط، شور،شادابی، قابلیت تحرک، معنویت پذیری و جمع گرایی در کنار عشق و علاقه به عبادت، عدالت، سعادت و حلاوت تلاش و کسب معیشت حلال است، یک‌سو نگری و ذهن‌گرایی در برابر گزینش سلیقه‌ای در هر‌یک از این موارد تربیت نسل جوان امروز را با اصطکاک و مقاومت مواجه و موجب جابجایی سریع رفتاری از طریق دست‌کاری در اطلاعات هنجارساز است.
20-8- الگوی مرجع جوانان ما در جامعه امروز کیست و چه سازکار تربیتی را تبلیغ و ترویج می‌کند. بعد از شهید فهمیده که بزعم فرمایش امام امت مرجعیت رفتاری جامعه دفاع مقدس را فخر آفرین خود کرد چرا شهید احمدی روشن که رهبری معظم انقلاب آنرا نمونه و الگوی جوانان جامعه اسلامی نامید کمتر در عرصه‌های تربیتی مورد توجه سياست‌گذاران و برنامه‌ريزان تربيتي قرار مي‌گيرد در حالي كه هنوز در جایگاه الگوهای مرجع افرادي كه فاقد وجاهت تربيت ديني و اسلامي هستند، از لایه‌های مطرود تربيتي که در سه دهه از حیات انقلاب اسلامی و فاقد هویتی در این لایه اجتماعی، یا جاذب و يا مولد كاركردهاي مثبت رفتاري در جامعه اسلامی نیستند یکه تازی می‌کنند . امروز باید اين الگوهای نامطلوب اجتماعی که موجبات انحراف رفتاری و یا شبهه افکنی در جامعه انقلابی کشور هستند از بين الگوهاي مرجع جمع شده و به انزوا و گوشه رانده شوند. و در مقابل دایره تعریف خود را از اسوه های تربیتی وسیع‌تر کرده و آنان را بگونه‌ای تعریف، سازماندهی و تقویت کنیم که بتوانند در جایگاه الگوی مرجع در جامعه قرار گیرند. چگونه امام می‌فرمایند: " بهشتی خود یک ملت بود." باید این گونه افراد و تمثیل‌ها در جامعه تکثیر و گسترش یافته و موجب شویم تا باتحرک صعودی الگوهای مرجع در کشور روزبروز لایه اسوه ها در سطوح و کارکردهای گوناگون در کشور گسترش یافته و منزلت مرجع بخود بگیرند مربیانی که می‌توانند الگوی تلاش، کارآفرینی، معنویت پایگی ، مرزشکنی علمی ، اصلاح گری و ایثار و فداکاری باشند

49