غرب و رسوا شدنِ یک دروغِ شیمیاییِ دیگر در سوریه

۲۴ آذر ۱۳۹۸ | ۰۹:۴۰ کد : ۲۲۱ تحلیل راهبردی
تعداد بازدید:۲۱۶۰
افشاگریِ سایت «ویکی‌لیکس» در خصوصِ عدم تطابقِ گزارشِ ماه مارسِ سازمان منع سلاح‌هایِ شیمیایی در قبال سوریه با واقعیتِ موجود، یک رسوایی دیگر برایِ کشورهای غربی به ویژه انگلیس، فرانسه و آمریکا رقم زد
غرب و رسوا شدنِ یک دروغِ شیمیاییِ دیگر در سوریه

غرب و رسوا شدنِ یک دروغِ شیمیاییِ دیگر در سوریه

افشاگریِ سایت «ویکی‌لیکس» در خصوصِ عدم تطابقِ گزارشِ ماه مارسِ سازمان منع سلاح‌هایِ شیمیایی در قبال سوریه با واقعیتِ موجود، یک رسوایی دیگر برایِ کشورهای غربی به ویژه انگلیس، فرانسه و آمریکا رقم زد

 

کشورهای غربی از زمانِ آغاز جنگ در سوریه و کمی بعدتر، زمزمه‌هایِ استفاده از سلاح‌هایِ شیمیایی را در سوریه مطرح کردند. این زمزمه‌ها بعدها تبدیل به اتهاماتِ غیر رسمی و بعد از آن اتهاماتِ رسمی در سطحِ مجامعِ بین‌الملل علیه دمشق شد.

از همان زمان دولتِ سوریه شدیداً با موضع‌گیری در برابرِ این اتهامات اعلام کرد که از سلاحِ شیمیایی استفاده نمی‌کند اما کشورهایِ غربی بر وارد آوردنِ چنین اتهاماتِ کذبی به روش‌های مختلف اصرار ورزیدند. حتی سازمانی موسوم به سازمانِ کلاه سفیدها برای به اصطلاح مستند سازی در این خصوص وارد عمل شد.

سازمانِ منع سلاح‌های شیمیایی در ماه مارس سال 2019 گزارشی منتشر کرد و اعلام نمود که به احتمالِ زیاد حمله شیمیایی با گاز سمیِ کلر در منطقه «دوما» واقع در شمالِ شرق دمشق پایتختِ سوریه انجام شده است. پس از این گزارش بود که سه کشورِ فرانسه، انگلیس و آمریکا با این ادعا که این حمله شیمیایی توسطِ ارتشِ سوریه انجام شده است حملاتی هوایی بر علیهِ سوریه انجام دادند.

به تازگی سایت افشاگرِ ویکی‌لیکس با منتشر کردنِ ایمیل یکی از اعضایِ گروه حقیقت‌یاب سازمان منع سلاح‌هایِ شیمیایی با مقاماتِ بالاترش پرده از حقیقت برداشته به طوریکه در این ایمیل گفته شده است که اسناد، به چیزی کاملاً متفاوت با آنچه بوده‌اند تغییر داده شده‌اند. این مسأله در دفترِ مدیر کل وقت که یک دیپلماتِ ترک به نام «احمد اوزومچو» بود اتفاق افتاده است.

مخالفانِ سوری در آن زمان ادعا کردند که حمله شیمیایی از طریق کپسول‌هایی که از هواپیما پرتاب شده‌اند انجام شده است. این ادعا توسطِ محققانِ سازمان به راحتی پذیرفته شده است امری که نویسنده ایمیل آن را بسیار نگران کننده خوانده است.

در ادامه ایمیلِ مذکور آمده است که چندین ماده شیمیایی هستند که حاوی کلر هستند و برخی از این مواد در خانه‌ها نیز یافت می‌شوند. همچنین در گزارشِ اولیه ذکر شده بود که احتمالِ اینکه کلرِ سمیِ یافت شده در منطقه از کپسول‌هایِ پرتاب شده از هواپیما خارج شده باشد بسیار کم است که در گزارشِ نهایی حذف شده است. مسأله‌ای که نویسنده ایمیل آن را انحرافی بزرگ در گزارش اصلی خوانده است. به گفته این کارشناس حقیقت‌یاب سازمان، اشتباهِ بزرگِ دیگر گزارش آنجاست که نفسِ یافتنِ ماده سمی در منطقه را به منزله انجام گرفتن حمله شیمیایی توسطِ دولت سوریه در نظر گرفته است.

در همان زمان ساکنانِ منطقه اعلام کردند که اطلاعی از رخ دادنِ حمله شیمیایی و یا آسیب دیدنِ اشخاص توسطِ آن ندارند ولی در همان زمان سازمانِ کلاه سفیدها که با سرمایه‌گذاری غربی - عربی توسطِ معارضان و با رهبریِ غربی‌ها راه‌اندازی شده است با جدیت خبر از وقوعِ حمله شیمیایی و مصدوم شدنِ تعداد زیادی از ساکنانِ شهر دادند!

به نظر می‌رسد افشا شدن این دروغ، یک رسواییِ بزرگ برای کشورهایِ غربی به ویژه انگلیس، فرانسه و آمریکا رقم بزند. با افشایِ این اسناد، روسیه از یک سو و کشورهایِ غربی از سوی دیگر خود را برایِ یک نبرد و درگیری در جریانِ نشست سالانه سازمانِ منع سلاح‌هایِ شیمیایی آماده می‌کنند. قرار است در این نشست مسئولِ وقوع حملاتِ شیمیایی در سوریه معرفی شود. همچنین قرار است طی آغاز سالِ آتی میلادی (سال 2020)، نخستین گزارشِ تیم تحقیقاتی در خصوصِ ماهیتِ کسانی که دست به حملاتِ شیمیایی در سوریه زده‌اند منتشر شود.

نشستِ مهمِ سازمان منعِ سلاح‌هایِ شیمیایی از روز دوشنبه (4 آذر 1398) آغاز و تا روز جمعه (8 آذر 1398) ادامه داشت به طوریکه روسیه تهدید کرد که در صورتیکه بخشی از بودجه سال آتیِ این سازمان به تیم تحقیقاتی اختصاص یابد در روند تصویب بودجه مانع تراشی می‌کند. عدم تصویب بودجه نیز می‌تواند مشکلاتِ خطرناکی را برای سازمانِ منع سلاح‌های شیمیایی به وجود آورد.

با وجود مخالفت‌هایِ گسترده سوریه و همپیمانان آن، اکثریتِ کشورهای عضو سازمانِ منع سلاح‌های شیمیایی در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ به نفعِ افزایش اختیاراتِ این سازمان برایِ تعیین ماهیتِ عوامل حملات شیمیایی رأی دادند. در آن زمان روسیه، این سازمان را به کشتیِ تایتانیکی که در حال غرق شدن است تشبیه کرد. مسکو در آن زمان اعلام کرد که این سازمان سیاسی شده است.

در آن زمان «ترزا می»، نخست‌وزیر وقتِ انگلیس در برابر مجلسِ عوام که مخالفِ حمله هوایی به سوریه بود قرار گرفت و اعلام کرد که مطمئن است حمله شیمیایی در سوریه صورت گرفته و عواملِ این حمله را می‌شناسد. اینک که دروغِ کشورهای غربی در خصوصِ سلاح شیمیایی در سوریه بر ملا شده است به نظر می‌رسد که تاریخِ فریبکاری‌هایِ آمریکا در قبال کشورهایِ منطقه مجدداً تکرار شده و یادآورِ لشکر‌کشیِ آمریکا به عراق و اشغالِ این کشور به بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق و بعد از آن آشکار شدن این دروغ بزرگ است.

کلاه سفیدها گروهی هستند که با پوششِ اقداماتِ امدادرسانی در مناطق جنگی سوریه با انتشار تصاویر و فیلم‌های ساختگی سعی در تحریکِ جهانیان علیه حکومت قانونیِ سوریه دارند. گزارش‌های متعددی درباره اینکه اعضایِ گروه کلاه سفیدها پیشتر عضوِ گروه‌هایِ تروریستیِ حاضر در سوریه بوده‌اند منتشر شده است.

این گروه که در ابتدایِ جنگ سوریه به اندازه الان شناخته شده نبود تلاش می‌کرد خود را به عنوانِ یک تشکیلاتِ امدادگر که به دنبالِ کمک رسانی به مردمِ سوریه است نشان دهد. این گروه به صورتِ گسترده تصاویر و فیلم‌هایی در خصوصِ کمک‌رسانیِ کلاه سفیدها به کسانی که زیرِ آوار حملاتِ نیروهایِ «بشار اسد» مانده‌اند منتشر می‌کرد.

بعد از آن بود که وزارت خارجه روسیه هشدار داد که کلاه‌ سفیدها در همراهی با تروریست‌ها در تدارکِ انجام اقدامی تحریک‌آمیز در سوریه با توسل به تسلیحاتِ شیمیایی هستند. در همین راستا، «ماریا زاخارووا»، سخنگویِ وزارت خارجه روسیه هشدار داد که هدف از این اقدام برهم زدنِ روند صلح در سوریه است.

کاخ سفید از اختصاصِ ۴.۵ میلیون دلار به کلاه سفیدها خبر داد؛ زاخارووا از این موضوع انتقاد کرد و آن را نشانه‌ای از رابطه آمریکا با تروریست‌ها عنوان کرد. به تازگی نیز جسد «جیمز لِمسوریر»، بنیانگذار گروهِ کلاه سفیدها که با ارائه تصاویر ساختگی در خصوص سوریه، سعی در تحریکِ جهانیان علیه دولتِ دمشق داشت در استانبول کشف شده است.

پلیس استانبول اعلام کرده است که جسد او مقابل آپارتمانش کشف شده است. براساس این گزارش، تحقیقاتِ ابتدایی از احتمالِ خودکشی وی خبر می‌دهد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که این نخستین بار نیست که گزارشاتِ سازمانِ منع سلاح‌هایِ شیمیایی با واقعیت تطابق پیدا نمی‌کند بلکه در اردیبهشت ماه سال جاری (سال 1398) نیز، کارشناسانِ سازمان منع گسترشِ سلاح‌هایِ شیمیایی از تحریف و دستکاریِ نتایجِ تحقیقات درباره حمله شیمیایی به شهر دوما سوریه خبر دادند. درهمین ارتباط، «ایان هندرسون» اعلام کرد که گزارشِ رسمی سازمانِ منع گسترش سلاح‌های شیمیایی درباره حمله به شهر دوما در استانِ ریف دمشق سوریه، با واقعیت‌ها منطبق نیست.

در هر صورت باید منتظر ماند و واکنش کشورهایِ جهان به ویژه روسیه را در خصوصِ دروغ بودن این گزارشات دید؛ دروغی که مجدداً تبدیل به رسواییِ بزرگ برایِ غربی‌ها در قبالِ پرونده سوریه شده است.

 

توضیح:

«گزارشات و تحلیل­های راهبردی ارائه شده از منابع معتبر داخلی و خارجی صرفاً برای آشنایی و تنویر افکار نخبگان و مدیران راهبردی کشور با تحلیل­های راهبردی روزآمد بوده و لزوماً منطبق با دیدگاه­ها و نظرات دانشگاه عالی دفاع ملی نمی­باشد.»

منبع تحلیل: خبرگزاری مهر


( ۱ )

نظر شما :