عراق هرگز مکانی برایِ تهدید کشورهای همسایه نخواهد بود

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۲ کد : ۵۶۱ اخبار راهبردی اخبار سیاسی اخبار اصلی اخبار منطقه ای
تعداد بازدید:۱۱۹۱
عراق هرگز مکانی برایِ تهدید کشورهای همسایه نخواهد بود

«مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر جدید عراق روز شنبه (۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹) با «ایرج مسجدی»، سفیر ایران در بغداد دیدار و گفت‌و‌گو کرد. وی در این دیدار تأکید کرد که کشورش علاقه‌مند به داشتن بهترین روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها است.

الکاظمی در این دیدار با اعلامِ اینکه که کشورش گذرگاه یا مقرِ تروریسم و یا محلی برایِ انجام حمله به کشور دیگر و عرصه حل و فصل اختلافات نخواهد بود، بر علاقه‌مندیِ بغداد برای برقراری بهترین روابط با جمهوری اسلامی و همه کشورهای همسایه به شکلی که منافع دو ملت همسایه و ثبات و امنیتِ منطقه تأمین شود، تأکید کرد.

مسجدی پس از دیدار با الکاظمی درباره جزئیات این ملاقات اعلام کرد: «در جلسه با آقای کاظمی، همکاری‌های دوجانبه و تداومِ اقدامات در زمینه قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، همکاری‌های بانکی، راه‌آهن خرمشهر - بصره و روادید اتباع ۲ کشور رایزنی شد و قول همکاری دادند و از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش تقدیر کردند.» وی افزود: «الکاظمی، ایران و عراق را دو کشور دوست و برادر دانستند.»

مسجدی نیز در این دیدار رأی اعتماد پارلمان به دولت الکاظمی را تبریک گفت و با آرزوی موفقیت برای کابینه جدید بر توسعه روابط دوجانبه و تقویتِ همکاری بین دو کشور در همه زمینه ها تأکید کرد.

لازم به ذکر است «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق روز شنبه (۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹) با سفیر آمریکا نیز در بغداد دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار بر ضرورتِ حفظ امنیت منطقه و دور نگه داشتن آن از خطرها تأکید کرد. الکاظمی به سفیر آمریکا تأکید کرد که عراق هرگز نقطه شروع تهدید کشورهایِ همسایه یا دوست نخواهد بود. سفیر آمریکا در بغداد نیز در این دیدار مدعی شد که واشنگتن آماده حمایت اقتصادی از عراق بوده و در زمینه کرونا نیز آمادگیِ کمک به عراق دارد.

هیئت دولت عراق روز شنبه نخستین جلسه خود را به ریاست الکاظمی برگزار کرد. الکاظمی درباره موضوع انتخابات گفت: «از اولویت‌های این دولت تأمین شرایط امن و سالم برایِ برگزاری انتخابات است. ما حامی کارِ کمیسیاریای عالی مستقل انتخابات هستیم. این کمیته شریک واقعی دولت برای دستیابی به انتخاباتی شفاف و عادلانه است.»

منبع خبر: خبرگزاری فارس

کلید واژه ها: عراق جمهوری اسلامی ایران آمریکا الکاظمی مسجدی


نظر شما :