بوئینگ بیش از هزار موشک به عربستان سعودی تحویل خواهد داد

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۹ کد : ۶۲۵ اخبار راهبردی اخبار دفاعی اخبار بین المللی
تعداد بازدید:۱۲۲۹
بوئینگ بیش از هزار موشک به عربستان سعودی تحویل خواهد داد

خبرگزاریِ «فرانس پرس» گزارش کرد که پنتاگون، دو قرارداد به شرکتِ بوئینگ واگذار کرده که طبق آن، این شرکت باید بیش از هزار موشک به عربستان سعودی تحویل دهد. ارزش این دو قرارداد بیش از ۲ میلیارد دلار می‌باشد.

مطابق با این دو قرارداد، شرکت بوئینگ باید بیش از هزار موشکِ هوا به زمین و همچنین موشک‌هایِ ضدکشتی به عربستان سعودی تحویل دهد. در بیانیه پنتاگون آمده است که قرارداد نخست که ارزش آن ۱.۹۷ میلیارد دلار می‌رسد، شامل به روزرسانی و توسعه موشک‌های کروز «اسلم-ای آر [۱]» و همچنین تحویلِ ۶۵۰ موشک جدید به عربستان سعودی می‌باشد؛ که به گفته پنتاگون این موشک‌ها در راستای حمایت از عربستان سعودی به این کشور تحویل داده می‌شود.

بخشِ مربوط به قرارداد موشک‌های اسلم-ای آر، با فرا رسیدن ماه دسامبر سال ۲۰۲۸ (آذر ماه سال ۱۴۰۷) به اتمام خواهد رسید؛ موشک‌های یاد شده که از نوع هوا به زمین هستند، از طریقِ سامانه جی‌پی‌‌اس [۲] هدایت می‌شوند و بُرد آن تقریباً به ۱۵۵ مایلِ دریایی تقریباً ۲۹۰ کیلومتر می‌رسد. پنتاگون همچنین از قرارداد دیگری با ارزش بیش از ۶۵۰ میلیون دلار پرده برداشته است که براساسِ آن ۴۶۷ موشک جدید از نوع «هارپون بلاک تو [۳]»، ضد کشتی تحویل داده می‌شود که ۴۰۰ عدد آن سهم عربستان است و مابقی این موشک‌ها به کشورهایِ برزیل، قطر و تایلند تحویل داده خواهد شد.

در مقابل، شرکت بوئینگ نیز در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد که قراردادهای جدید شامل تداوم برنامه «هارپون» تا سال ۲۰۲۶ و آغاز مجدد خط تولید اسلم-ای آر می‌شود. بوئینگ خاطر نشان کرده است که آخرین باری که سامانه «اسلم-ای آر» را تحویل داده است به سالِ ۲۰۰۸ باز می‌گردد.

ویروس کرونا و تداوم مشکلاتِ فنی بوئینگ ۷۳۷ مکس، غول هواپیماسازیِ آمریکا را با مشکل بزرگ مالی و احتمال از دست دادن بازارِ فروش روبرو کرده است. به دنبال ضررهای پشتِ سر هم و تحمیل شدن ضررِ ۶۴۱ میلیون دلاری در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ شرکتِ هواپیمایی بوئینگ در حال حاضر به دنبال تعدیل ۱۰ درصد از نیروهای خود است. در حالی که کارشناسان می‌گویند مشکلات فنی بوئینگ ۷۳۷ مکس که جان ۳۴۶ نفر را گرفته است، ادامه دار خواهد بود، کرونا بر شدتِ مشکلات بوئینگ افزود و تاثیرِ ویروس کرونا بر اقتصاد فلج شده شرکت بوئینگ در حالی رخ می‌دهد که این شرکت هواپیمایی آمریکایی به مدتِ ۱۳ ماه است به دلیل مشکلاتِ فنی و حوادث مرگبارِ هواپیماهای ۷۳۷ مکس، زمین گیر شده است.

منبع خبر: شبکه العالم


[۱] Slam-ER

[2] GPS

[3] Harpoon Block II

‌‌‌‌‌

کلید واژه ها: بوئینگ کرونا موشک عربستان


( ۱ )

نظر شما :