ریاضتِ اقتصادی، ارکان حکومت سعودی را متزلزل می‌کند

تعداد بازدید:۱۴۷۴
ریاضتِ اقتصادی، ارکان حکومت سعودی را متزلزل می‌کند

مجله فرانسوی «کپیتال» روز شنبه (۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹) در گزارشی درباره تشدید تدابیرِ ریاضت اقتصادی عربستان در شرایطِ ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهشِ قیمت نفت اعلام کرد که مردم عربستان پس از گذراندنِ یک دوره طلایی حالا یک شبه خود را در مواجهه با واقعیتِ تکان دهنده و سختِ اجرای تدابیر ریاضت اقتصادی یافتند. روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» به نقل از این مجله فرانسوی آورده است: «عربستان سعودی امروز از تحملِ بار سنگین پیامدهای سقوط قیمت نفت رنج می‌برد و اقداماتِ دردناک ریاضت اقتصادی که اخیراً توسط «محمد الجدعان»، وزیر دارایی این کشور اعلام شده است رویاهایِ بسیاری از جوانان سعودی را که رویایِ ساخت یک خانه برای خودش داشت بر باد داد.»

به نوشته مجله کپیتال، ریاض تحتِ فشار مضاعف اپیدمی کرونا و پایین آمدن قیمتِ نفت، مالیات بر ارزش افزوده را در روز یازدهم ماه مه سال ۲۰۲۰؛ ۳ برابر کرد و از پایانِ مزایا یا کمک‌های اجتماعی خبر داد. مجله کپیتال آورده است: «این تصمیماتِ سختگیرانه حکومت سعودی در بحبوحه رکود اقتصادی که در جریان است حاکی از یک تغییرِ خطرناک است، زیرا پایه‌های دولت رفاه عربستان را متزلزل می‌کند و بخش بزرگی از شهروندانِ سعودی از جمله اکثر جوانان را با واقعیتِ کاهش درآمد، کاهش فرصت‌هایِ شغلی و وخیم شدن شرایطِ زندگی مواجه می‌کند؛ کشوری که مفهومِ مالیات در آن تا همین چندی پیش ناشناخته بود.»

به عقیده این مجله فرانسوی، تغییرهای صورت گرفته در عربستان که موجب خشم مردم شده است می‌تواند موجِ نارضایتی نسبت به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی حاکم فعلی این کشور را بالا ببرد خصوصاً که عربستان از قبل مبالغِ بسیار زیادی را در جای اشتباه خرج می‌کرد و این اقداماتِ ریاضتی این سؤال را در اذهان برخی سعودی‌ها ایجاد کرده که چرا دولت هزینه‌هایِ هنگفتی را برای سرگرمی، رویدادهایِ مهم ورزشی یا حتی یک صندوق سرمایه‏گذاری دولتی اختصاص داده بود.» مجله کپیتال این هزینه‌های نابجای سعودی را شاملِ پیشنهاد ۳۷۲ میلیون دلاری برای خرید باشگاه فوتبال نیوکاسل انگلیس، خرید ۷۷۵ میلیون دلار سهام در کشتیِ تفریحی کارناوال یا سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیون دلاری در Live Nation با ترویج رویدادهای هالیوود دانسته است.

مجله کپیتال در ادامه به هشدارِ شرکت مشاوره «اکونومیکس» در لندن در مورد عواقب این اقدامات ریاضت اقتصادی دولت سعودی اشاره کرد. این شرکت، عواقب این اقدامات را سنگین خوانده است. این مجله در پایان تأکید کرد: «این اقداماتِ ریاضتی با هدفِ صرفه‌جویی ۲۷ میلیارد دلاری فقط امکان جبران بخشی از کسریِ بودجه را فراهم می‌کند. پیش بینی می‌شود امسال کسر بودجه به ۱۱۲ میلیارد دلار رسیده باشد که یک رکورد محسوب می‌شود.»

منبع خبر: شبکه العالم

کلید واژه ها: کرونا نفت عربستان


نظر شما :