دنیا صدایِ مظلومیت مردم آمریکا را شنیده است

تعداد بازدید:۱۶۳۵
دنیا صدایِ مظلومیت مردم آمریکا را شنیده است

«سیدعباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه (۱۲ خرداد ۱۳۹۹) در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پیامی خطاب به مردمِ آمریکا اعلام کرد که دنیا صدایِ مظلومیت شما را شنیده و در کنار شما ایستاده است. موسوی در ادامه اظهار داشت: «رژیمِ آمریکا خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج از ایالات متحده دنبال می‌کند. از صحنه‌های خشونت باری که این روزها پلیس آمریکا در پیشِ انظار مردم جهان خلق می‌کند و بی محابا و با حداکثر خشونت، مردمی را که به صورت مسالمت آمیز خواستارِ احترام و توقفِ خشونت هستند سرکوب می‌کند، بسیار متأسفیم. خشونت‌ها علیهِ مردم خود را متوقف کنید و بگذارید آن‌ها نفس بکشند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات مشاور امنیت ملی ترامپ درباره نقش ایران در ناآرامی‌های اخیر آمریکا عنوان کرد: «کافر همه را به کیش خود پندارد. کشوری که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت کرده و از بیان این دخالت ابایی ندارد، آمریکا است. این نوع اظهارات از شخصی مانند ترامپ بعید نیست. او در اداره آمریکا، اقتصاد این کشور و مقابله با کرونا شکست خورده و دولتی را به جا گذاشته که به شدت اهلِ تبعیض نژادی است. اتفاقی هم که در این کشور رخ داده، نتیجه سال‌ها سرکوب و خفه کردن صدای مردم و اتباعِ آمریکایی بوده است. طبیعی است مردم آمریکا جان‌شان به لب آمده و اعتراض کنند. در این وضعیت مقاماتِ آمریکایی چاره‌ای جز فرافکنی ندارند.»

وی افزود: «هر گونه دخالت در امورِ داخلی آمریکا را رد و محکوم می‌کنیم اما از وضعیت داخلی این کشور ابراز نگرانی می‌کنیم. آمریکایی که مدعی حقوق بشر است و برخی مسائل را به رخِ دیگر کشورها می‌کشد، وحشیانه‌ترین سرکوب‌ها را علیهِ شهروندان خود به ویژه رنگین‌پوستان انجام می‌دهد که موجب تأسف و ناراحتی همه است.»

موسوی درباره پیام حضور نفتکش‌های ایرانی در ونزوئلا به‌رغم تحریم ایران عنوان کرد: «آنچه از دید ایران اتفاق افتاده، یک تجارتِ مشروع و ساده بین‌المللی بوده که حقِ ایران و ونزوئلاست که از این حق برای آزادیِ تجارت برخوردار باشند.» وی گفت: «آمریکایی‌ها از آنجایی که به قلدری و زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی عادت کردند، این را برنتابیدند و این مسئله برای ایران و ونزوئلا اهمیت نداشت. چون ایران تحت هیچ تحریمی نیست و آنچه آمریکا انجام می‌دهد، تحریمِ غیرقانونی و یکجانبه است که دولت‌های دیگر موظف به اجرای آن نیستند.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: «ما یک تجارت قانونی و مشروع بین ۲ کشور انجام دادیم و این تجارت نشان داد ایران حق طبیعی خود می‌داند که از منافعِ خودش حتی در دوردست‌ها دفاع کند و این را با شدت و قدرت ادامه خواهد داد.»

سخنگوی وزارت خارجه درباره اعلام ارسال یک محموله دارو و تجهیزات پزشکی توسط کره جنوبی به ایران به ارزش ۵۰۰ هزار دلار و اینکه آیا این محموله از همان منابعی است که ایران در کره جنوبی دارد، گفت: «خیلی زحمت کشیدند! ۲ سال مذاکره با کره‌ای‌ها داشتیم و از آنجایی که کره‌‌ای‌ها در این زمینه متأسفانه به آمریکایی‌ها گوش می‌دهند و منتظر پاسخ مثبت آمریکایی‌ها بودند، حدود هفت میلیارد دلار پول ملت ایران است که در کره بوده و باید هر وقت مطالبه کردیم به صورتِ مقتضی به صورت نقد و کالا به کشور ما عودت داده می‌شد که متأسفانه کره‌ای‌ها در این زمینه غفلت و تأخیر و تعلل داشتند و بارها به آن‌ها گوشزد کردیم که آنچه به آن استناد می‌کنید، غیرقابل قبول و غیرقانونی است، چون ایران تحت هیچ تحریمِ قانونی و بین‌المللی نیست و آنچه آمریکا انجام داده یک تحریم غیرقانونی و یکجانبه است و استناد به تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند ملاک عمل کره و سایر کشورها باشد.»

منبع خبر: خبرگزاری صداوسیما

کلید واژه ها: وزارت امور خارجه سید عباس موسوی آمریکا تظاهرات کره جنوبی


نظر شما :