مخالفت اتحادیه اروپا با خواسته آمریکا درباره حزب الله لبنان

تعداد بازدید:۱۱۶۰
مخالفت اتحادیه اروپا با خواسته آمریکا درباره حزب الله لبنان

اتحادیه اروپا روز شنبه (۷ تیر ۱۳۹۹) درخواست قانونگذارانِ آمریکایی برای افزودن نام حزب‌الله لبنان به فهرست گروه‌های تروریستی را نپذیرفت. این نهاد اروپایی با درخواستِ قانونگذاران آمریکایی از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در مجلسِ نمایندگان و سنا برایِ افزودن نام حزب الله لبنان به فهرستِ گروه‌های تروریستی و ممنوع کردن فعالیتِ آن در قاره اروپا مخالفت کرد.

اتحادیه اروپا اعلام کرد که ایمان دارد گفت‌وگوی سازنده با همه احزاب سیاسی در این کشور عربی، تنها کلید ثباتِ لبنان است. اتحادیه اروپا همچنین با تأکید بر آنکه شاخه سیاسی حزب‌الله بخشی انکارناپذیر از صحنه سیاسی لبنان است، اعلام کرد که همکاریِ خود را با دولتِ لبنان ادامه خواهد داد.

گروهی از اعضای کنگره آمریکا در چارچوب حمایت‌هایِ خود از رژیم صهیونیستی روز جمعه (۶ تیر ۱۳۹۹) با ارسال نامه‌ای به نمایندگیِ اتحادیه اروپا در واشنگتن خواستارِ تروریستی اعلام شدن هر دو شاخه سیاسی و نظامی حزب الله لبنان شدند. این نامه مورد حمایت برخی سناتور‌هایِ ارشد آمریکا از جمله «تد کروز»، نماینده جمهوریخواه ایالت تگزاس و «بن کاردین»، سناتور دموکرات قرار گرفت.

در این نامه با ادعایِ اینکه آمریکا متعهد به مبارزه با تروریسم جهانی و حامیان آن است و تأکید بر ترغیب متحدان و شرکایِ واشنگتن برای نهایی کردن این تلاش‌ها از اتحادیه اروپا خواسته شده تا حزب الله لبنان را به عنوانِ یک سازمانِ تروریستی به رسمیت بشناسد. در نامه نمایندگان کنگره آمریکا ادعا شد: «حزب الله به طور فزاینده‌ای از اروپا به عنوان سکویی برایِ اقدامات جنایتکارانه و تروریستیِ خود از جمله پولشویی، قاچاق مواد مخدر، استخدام و بکارگیری نیرو استفاده می‌کند. در ادامه این نامه آمده است علاوه بر آمریکا، کانادا، شورایِ همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب و نیز چند کشور دیگر چنین اقدامی را اتخاذ کرده‌اند.»

نمایندگان کنگره آمریکا همچنین از اقدامِ دولت آلمان در تروریستی اعلام کردن حزب الله لبنان و تلاش‌هایِ مشابه اتریش تقدیر کردند. در بین کشورهای اروپایی فقط آلمان و اتریش بوده‌اند که در همراهی با واشنگتن علیه جنبشِ حزب الله موضع گرفته‌اند. به نظر می‌رسد هدف قانونگذاران آمریکایی که به اتحادیه اروپا نامه نوشته و خواهان تروریستی شناختن حزب الله لبنان شده‌اند اثبات وفاداری و خدمت گذاری به رژیم صهیونیستی است که همواره بر مخالفت و دشمنی با حزب الله تأکید کرده و خواهان تروریستی شناخته شدن این جنبش و غیر قانونی اعلام شدنِ فعالیت آن از جانب غربی‌ها شده است.

با این حال پاسخ منفی اتحادیه اروپا به این خواسته کنگره آمریکا نشان می‌دهد که بروکسل راه خود را در زمینه برخورد با مسائل لبنان و منطقه، جدا از راه واشنگتن می‌داند. این مسأله نه فقط درباره برخورد متفاوت اتحادیه اروپا با حزب الله لبنان بلکه در مخالفت آن با طرحِ معامله قرن و نیز تلاشِ رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختریِ رود اردن به سرزمین‌های اشغالی نمود پیدا کرده است.

منبع خبر: شبکه الکوثر

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا حزب الله آمریکا


نظر شما :