اندیشه دفاعی - امنیتی

فرهنگ مقاومت دست آورد محوری دفاع مقدس؛

سرتیپ دوم پاسدار دکتر عباسعلی فرزندی
۲۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۷:۲۵ یادداشت تحلیلی
تعداد بازدید:۲۵۸
فرهنگ مقاومت دست آورد محوری دفاع مقدس؛

جنگ تمام عیار تحمیلی نظام سلطه علیه جمهوری اسلامی که توسط رژیم بعثی به راه افتاد، اهداف گسترده‌ای را دنبال می کرد که رویای سقوط جمهوری اسلامی در راس آن اهداف قرار داشت ، اما ملت ایران با مقاومت کم نظیر و مومنانه خود و با بهره گیری از ظرفیت ها و قابلیت های دینی-میهنی ، نه تنها دشمنان را شکست داد ، بلکه دستاوردهای بی نظیری را برای ملت ایران و امت اسلامی در قالب فرهنگ مقاومت و ایثار به یادگار گذاشت، به گونه‌ای که باید فرهنگ جهادی مقاومت و ایثار را دستاورد محوری دفاع مقدس تلقی نمود. امام خمینی(ره) به عنوان رهبر امت اسلامی و در جایگاه فرماندهی کل قوا در دوران دفاع مقدس به دلیل برخورداری از شخصیت جامع الابعاد مدیریتی و اخلاقی به عنوان مقتدا و الگو برای فرماندهان و رزمندگان ایران اسلامی با انتقال خصوصیات و ویژگی هایی چون: شجاعت ، آرامش و طمانینه ، خضوع و خشوع ، محبت و صمیمیت ، قاطعیت و تسلیم ناپذیری ، استقامت و صلابت ، دشمن شناسی جامع الابعاد ، اتکا به قدرت لایزال الهی و . . . به آنها، زمینه های فتح و ظفر را در دفاع مقدس و فراهم نمودند و استمرار این ویژگی ها در رزمندگان اسلام باعث شکل گیری و نهادینه شدن فرهنگ مقاومت و ایثار در کشور شد. در تحلیل ویژگی ها و خصوصیات رزمندگان به ویژه فرماندهان دفاع مقدس می توان گفت:

 1- شجاعت آنها باعث تقویت ایمان ، انگیزه و روحیه می شد؛

2- آرامش و طمانینه ناشی از ایمان آنها، مقاومت را تقویت می نمود؛

 3- تواضع و فروتنی باعث عزت آنها می شد؛

 4- خضوع و خشوع آنها زمینه ساز محبت عشق و اطاعت پذیری می شد؛

 5- دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا که خصوصیات محوری آنها بود ، زمینه های لازم را برای جانفشانی فراهم می کرد؛

 ۶- قاطعیت و تسلیم ناپذیری آنها باعث دستورات صریح وکارساز و زمینه ساز موفقیت ها می شد؛

 7- دشمن شناسی جامع الابعادی که مورد توجه فرماندهان و رزمندگان بود باعث مواضع و اقدامات کارساز توسط آنها می شد؛

8- استقامت و صلابت آنها در مقابل سختی ها زمینه ساز جلب امداد های غیبی و تضمین پیروزی می شد .

9-اتکا به قدرت الهی، روحیه جهادی، انگیزه قبلی، اطاعت عاشقانه از امام(ره) و... ضمن فراهم‌سازی زمینه های پیروزی، فرهنگی را شکل داد و نهادینه کرد که از آن به عنوان فرهنگ جهادی مقاومت و ایثار یاد می شود . در حقیقت دفاع مقدس که صحنه بروز افتخارات ، عزت و اقتدار ملت ایران بود ضمن به نمایش گذاشتن عزتمندی جمهوری اسلامی، فرهنگی را آفرید که همواره می توان با تکیه بر آن فرهنگ مسیر موفقیت و تعالی را طی نمود . واقعیت این است که دفاع مقدس در زمینه های مختلف توانست معادلات جهانی را بر هم بزند و امروزه نیز ملت ایران و دیگر جوامع با بهره‌گیری از فرهنگ برآمده از آن دوران مشعشع و نورانی می توانند معادلات را به نفع خود رقم بزنند . فرهنگ متعالی مقاومت و ایثار دربردارنده ابعاد و مولفه هایی چون:

  1. تقویت اعتماد به نفس و خودباوری
  2.  رشد باورهای دینی و فضایل اخلاقی و معنوی
  3. شکوفایی استعدادها و بروز خلاقیت ها
  4. و . . . است که زمینه های لازم را برای تثبیت اقتدار جمهوری اسلامی ایران، تضمین استقلال کشور ، بازدارندگی دشمنان ، خنثی‌سازی توطئه‌ها و برنامه‌های دشمنان و ایجاد الگوی مبارزه با قدرت‌های سلطه‌گر فراهم می نماید. این فرهنگ حاوی ویژگی‌هایی چون؛ دین مداری و معنویت گرایی ، تکلیف گرایی و مسئولیت‌پذیری ، مردم گرایی ، ابتکار و خلاقیت و نوآوری و پویایی است، به گونه ای که می توان گفت در این فرهنگ :

1-صفت دینی بر سایر وجوه تمایز دارد؛ 2- ویژگی عام گرایی و مردمی دارد؛ 3- با این که جنبه آرمانی دارد تمایل به واقعیت گرایی و عینیت گرایی دارد؛ 4- با ترکیب عناصر مادی معنوی ظرفیت بالا برای اقتدار و آفرینی دارد؛ ۵- تحول پذیری و تعالی خواهی در محور این فرهنگ قرار دارد.

لذا توجه به این نکات مهم است که:

1)فرهنگ جهادی مقاومت و ایثار دفاع مقدس ظرفیت توان افزایی جاودانه‌ای دارد که همیشه و همواره باید آن را حفظ و تقویت نمود و در عرصه های گوناگون از آن بهره گیری کرد ؛

2)این فرهنگ همواره عامل و عنصر اصلی مقابله با تهدیدات و چالش های فراروی انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی است؛

3) با چالش هایی چون: تروریسم ، اقدامات تحریک آمیز آمریکا در منطقه ، تلاش نظام سلطه و صهیونیسم بین الملل برای تضعیف اقتدار ایران اسلامی ، تلاش گسترده و هدفمند امپراتوری رسانه‌ای دشمنان برای تخریب و تحریف باورها و ارزش ها و . . . را می توان با تمسک به فرهنگ مقاومت و ایثار مقابله کرد .

۴) تمرکز بر این فرهنگ از عوامل پیش برنده ای است که ظرفیت های لازم را برای موفقیت در عرصه های مختلف در اختیار ملت ایران می گذارد، لذا باید 1- به تاثیر برکات فرهنگ مقاومت و ایثار برخاسته از دفاع مقدس در برون رفت از تنگناهای بزرگ پرداخته شود؛ 2-  به نقش نظام تعلیم و تربیت  فرهنگ مقاومت و ایثار بیش از پیش توجه شود؛ 3- پیوند اقتدار امروز نظام اسلامی در محیط ملی و فراملی با فرهنگ مقاومت و ایثار تبیین شود؛ 4- بهره مندی عالمانه و هوشمندانه از فرهنگ مقاومت و ایثار که نقش تعیین‌کننده‌ای در شکست دشمنان دارد ، مورد توجه قرار گیرد ؛

 5) تقویت حس مقاومت و روحیه مقاومت در مقابل دشمنان و توطئه های آنها همواره در دستور کار باشد؛

 ۶ ) بر مقاوم سازی اراده‌ها حول مفاهیمی چون: روحیه و عمل جهادی، ایمان به وعده های الهی تلاش مسئولانه و متعهدانه همگانی که از محوری ترین عناصر فرهنگ و مقاومت است، تمرکز شود.

کلید واژه ها: فرهنگ مقاومت اعتمادبه نفس و خودباوری باورهای دینی فضایل اخلاقی و معنوی دفاع مقدس


نظر شما :