اندیشه دفاعی - امنیتی

عمق راهبردی، دست آورد همیشگی دفاع مقدس؛

سرتیپ دوم پاسدار دکتر عباسعلی فرزندی
۲۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۸:۲۶ یادداشت تحلیلی
تعداد بازدید:۲۲۱
عمق راهبردی، دست آورد همیشگی دفاع مقدس؛

جنگ تمام عیاری که نظام سلطه به وسیله رژیم بعثی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد اهداف گسترده ای را دنبال می کرد که رویای سقوط جمهوری اسلامی در راس آن اهداف قرار داشت، اما ملت ایران با مقاومت مؤمنانه و تمرکز بر ظرفیت ها و قابلیت های دینی میهنی خود نه تنها دشمنان خود را با شکست مواجه کرد، بلکه دستاوردهای بی نظیری را برای ملت ایران و امت اسلامی به یادگار گذاشت از جمله اینکه باعث شکل گیری عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران شد، به گونه ای که باید عمق راهبردی جمهوری اسلامی را دست آورد همیشگی و پایدار جمهوری اسلامی قلمداد نمود.

حقیقت این است که:

۱- با شکل گیری فرهنگ مقاومت، ایثار و بسیجی ذخیره ای تمام نشدنی برای ملت ایران وامت اسلامی در عرصه دفاع از ارزشها ومقابله باتهدیدات شکل گرفت

۲- دفاع مقدس ملت ایران در مقابل جبهه استکبار به عنوان الگویی برای دیگر ملت ها از جمله ملت لبنان وفلسطین نوید بخش آینده ای درخشان برای امت اسلامی شد.

۳- پیروزی های شگفت انگیز ملت ایران در دفاع مقدس باعث شد آنچه را که امریکایی هاودشمنان ملت ایران از آن می ترسیدند (انتقال آموزه های اسلام ناب وانقلاب اسلامی به دیگر جوامع) تحقق یابد.

در واقع می توان گفت که دفاع مقدس، صحنه بروز افتخارات، عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه ای و بین المللی است که جمهوری اسلامی ایران، همچون نگینی تابناک، تا همیشه، در تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان خواهد درخشید.

پایداری ملت بصیر و انقلابی ایران اسلامی که برخاسته از روح ایمان و وحدت بود، در سایه هدایت های حکیمانه و مدبرانه رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) سبب احیای مکتب سازنده و نهضت بیداری اسلامی درجهان شد. در واقع دفاع مقدس در زمینه های مختلف سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی و … توانست معادلات جهانی را بر هم زند.

دفاع مقدس ۸ ساله ملت ایران دست آوردهای ارزشمند و ماندگاری را برای ملت ایران، جوامع اسلامی و فراتر از آن برای بشریت آفرید که در یک نگاه کلی می توان این دست آوردها را در مجموعه ای تحت عنوان فرهنگ مقاومت اسلامی مردمی مورد واکاوی قرار داد. فرهنگ مقاومت و ایثار ناشی از دفاع مقدس به دلیل برخورداری از خمیرمایه باورهای دینی توانست فراتر از مرزهای جغرافیایی نقش آفرینی کند، به گونه ای که شکل گیری و گسترش جبهه مقاومت اسلامی در منطقه را می توان از محوری ترین آثار و برکات دفاع مقدس ملت ایران دانست.

از برکات و دست آوردهای دفاع مقدس ارایه الگوی مبارزه و مقاومت برای مسلمانان و مستضعفان جهان بود که نماد آن را می توان در جبهه مقاومت اسلامی (حزب ا.. لبنان، مقاوت فلسطین و…) مشاهده کرد.

جمهوری اسلامی با دفاع مقتدرانه خود در طول دفاع مقدس ۸ساله توانست اثبات کند که نقش ایران در تأمین امنیت منطقه منحصر به فرد است و امروزه همگان می دانند که ایران اسلامی محور امنیت منطقه قلمداد می شود.

رژیم جعلی اسراییل که برای جهان اسلام نقشه های بسیار شومی طراحی کرده بود با عبور موفقیت آمیز جمهوری اسلامی از چالش و تهدید جنگ تحمیلی و تأثیرگذاری بر جوامع اسلامی با خطر شکست رو برو شد و تمامی اهداف نامشروع آن رژیم جعلی ناکام ماند و امروزه با امواج اسلام خواهی و خشم و نفرت عمومی روبرو است.

موفقیت جمهوری اسلامی در دفاع مقدس این حقیقت را برای جهانیان اثبات نموده که صدای حق جمهوری اسلامی به جهانیان منتقل شده است و ملت ایران نه تنها شکست ناپذیر بوده بلکه الهام بخش جهانیان است.

دفاع مقتدرانه ملت ایران در جنگ تحمیلی ضمن نمایش چهره مظلومیت ملت ایران در افکار عمومی جهان و اثبات تسلیم ناپذیری ایران اسلامی، چهره دشمنان این ملت به ویژه امریکا را در افکار عمومی افشا کرد و توطئه های آنها را یکی پس از دیگری خنثی نمود.

دفاع مقدس ملت ایران در مقابله با جبهه کفر جهانی و نظام سلطه بین المللی این واقعیت را به اثبات رساند که دولت های سلطه گر با محوریت امریکا با اسلام و مسلمانان در ابعاد گوناگون مخالف هستند، در این راستا مسلمانان با الگوگیری از مقاومت و دفاع ملت ایران اسلامی هوشیار شده و با بازیابی بیداری اسلامی خیزش هایی را علیه استکبار جهانی شکل دادند.

هشت سال دفاع مقدس و فداکاری و پایداری ملت ایران امواج اتحاد و حرکت جوامع اسلامی برای گرایش بیشتر به دین و تلاش عمومی برای حفاظت از اسلام را به راه انداخت و این حرکت عمومی در مقابل تهاجم نظام سلطه زمینه های لازم را برای اتحاد مسلمانان فراهم کرد.

دفاع مقدس ملت ایران مظهر حماسه، معنویت و دین داری، آرمان خواهی، ایثار و از خود گذشتگی، ایستادگی و مقاومت بود و این ارزش ها گنجینه ای را شکل داد که از آن به عنوان فرهنگ مقاومت و ایثار یاد می شود، این فرهنگ در بردارنده فرهنگ خودباوری، اعتماد به نفس، رشد باورهای دینی و فضایل اخلاقی، فرهنگی، تکلیف گرایی برای دفاع، فرهنگ تحکیم وحدت، فرهنگ ترجیح منافع ملی و عمومی بر منافع شخصی و گروهی، فرهنگ مبارزه با قدرت های سلطه گر، فرهنگ ایثار و شهادت طلبی و… است.

دستاوردهای بی نظیری که دفاع مقدس ملت ایران در قالب فرهنگ جهادی و ایثار و مقاومت به یادگار گذاشت، ظرفیت توان افزای جاودانه ای است که همواره و همیشه باید از آنها حراست نمود و در عرصه های گوناگون از آن بهره گیری کرد.

ارزش های دفاع مقدس که تجلی وضعیت های ناشی از مجاهدت های آحاد رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس و منبعث از ارزش های دینی و میهنی و در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی است همواره نیروزا و قدرت آفرین است.

تبیین و ترویج ارزش های متأثر از فرهنگ مقاومت عامل اصلی مقابله با تهدیدات و چالش های فراروی انقلاب اسلامی است.

تمرکز بر الگوی دفاع مقدس از عوامل پیش برنده ای است که ظرفیت های لازم را برای موفقیت در عرصه های مختلف در اختیار ملت ایران می گذارد.

به علت اینکه ایران اسلامی امروزه کانون الهام بخش و محور حرکت تعالی بخش امت اسلامی است و حرکت توفنده این ملت توانسته است امت اسلامی را در جایگاه تعیین کننده ای قرار دهد و زمینه های لازم را برای تغییر هندسه قدرت به نفع ایران اسلامی و امت اسلامی فراهم کند قدرت مداران عالم برای حفظ قدرت خود و جلوگیری از تغییر در هندسه قدرت، همه توان خود را علیه امت اسلامی بسیج کرده اند. فرهنگ مقاومت برخاسته از دفاع مقدس منبع و منشأ تقویت کننده اراده و انگیزه هاست. دشمنان تلاش می کنند ۱- ایران اسلامی بپذیرد قدرت برتر در منطقه نباشد ۲- نظام اسلامی از مقاومت اسلامی حمایت نکند ۳- جمهوری اسلامی در هندسه قدرت منطقه ای و جهانی نقش آفرینی نکند ۴- ایران اسلامی در جهت تعادل قوا به نفع مسلمانان و مستضعفان حرکت نکند ۵- تفکر و فرهنگ مقاومت در محیط منطقه ای و جهانی ساری و جاری نباشد.

سیاست، رویکرد و راهبرد محوری جمهوری اسلامی بر بازدارندگی، تقویت توان همه جانبه برای تقویت عمق راهبردی و مقابله با انواع تهدیدات احتمالی دشمنان غدار است و این نگرش اصولی در کنار ترویج فرهنگ مقاومت باید به نحو شایسته تقویت شود تا از مرزهای عقیده و ایمان حفاظت شده و موجبات اعتلای هر چه بیشتر انگاره های معرفتی اسلام ناب محمدی (ص) در گستره فرهنگ انقلاب اسلامی فراهم شود، در این شرایط که دشمنان از اثربخشی جنگ سخت و نظامی مأیوس شده‌اند زمینه و جبهه جنگ را تغییر داده اند و در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و… مشغول توطئه و جنگ هستند و ملت ایران همچنان چون سال های دفاع مقدس با همت و تلاش قابل تقدیر و عزم راسخ و جهاد کبیر از کیان اعتقادات و فرهنگ غنی ایران اسلامی دفاع می کنند بیش از پیش نیاز است تا با بهره گیری از ظرفیت های دفاع مقدس بر دشمنان غلبه کند.

اگرچه در مورد ارزش های دفاع و دستاوردهای ماندگار دفاع مقدس و بایسته های امروزین نکات گسترده و عمیقی وجود دارد، اما در این زمینه به گزاره های زیر بسنده می شود:

باید:

  • به شرایط آمادگی و الزمات دفاع کارآمد توجه و ابعاد آن تبیین شود.
  • روحیه دشمن ستیزی مردم در حال حاضر و آمادگی حضور آنان برای مقابله با دشمن در آینده تقویت شود.
  • پیوند اقتدار و ابهت امروز نظام اسلامی در محیط ملی و فراملی با دفاع مقدس بیش از پیش تبیین شود.
  • به تأثیر برکات دفاع مقدس در برون رفت از تنگناهای بزرگ پرداخته شود.
  • به نقش نظام تعلیم و تربیت در ترویج فرهنگ دفاع مقدس بیش از پیش توجه شود.
  • به این نکته توجه شود که دفاع مقدس رمز ماندگاری و جهان شمولی انقلاب اسلامی برای یافتن راه های عزت، کرامت و پیشرفت کشور به سمت قله های اقتدار و منزلت جهانی (ساخت درونی قدرت و نقش آفرینی در هندسه قدرت جهانی) قلمداد می شود.
  • به مقاوم سازی اراده های عمومی و توجه به قواعد آن عنایت شود.

باید توجه شود:

  • گسترش و تعمیق فرهنگ دفاع مقدس و نهادینه کردن ترویج این فرهنگ متعالی تضمین کننده استحکام پایه های انقلاب اسلامی و هویت ملی است.
  • تقویت حس مقاومت در برابر دشمنان و توطئه های آنها بسیار با اهمیت است.
  • تقویت امید به آینده و رفع ابهامات در مسیر تحقق اهداف اهمیت بالایی دارد.
  • ارتقاء تاب آوری عمومی و مقاومت همه جانبه در مقابل اهداف دشمنان دارای اهمیت است.
  • مقاوم سازی اراده ها بر مفاهیمی چون: ایمان به وعده های الهی، تلاش مسئولانه، بهره مندی از همه ظرفیت ها و… تکیه دارد.که محوری ترین دست آوردهای فرهنگ مقاومت است که عمق راهبردی جمهوری اسلامی را شکل می دهد.

در این راستا بر نخبگان و صاحبنظران است، جهت حفظ و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت و ایثار به نسل های آینده تمام توان خویش را به کار گیرند.

کلید واژه ها: دفاع مقدس عمق راهبردی اعتماد به نفس تکلیف گرایی هندسه قدرت جهانی اسلام ناب محمدی(ص)


نظر شما :