بررسی آثار جمعیت بر قدرت ملی

۱۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۲ کد : ۱۷۲۹ اخبار اخبار انتشارات کتاب پژوهشکده امنیت ملی
تعداد بازدید:۲۱۸۲
کتاب جمعیت و قدرت ملی در سال ۱۳۹۸ به قلم دکتر فتح الله کلانتری و دکتر کاظم سام دلیری و به همت دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی در ۱۵۸ صفحه به چاپ رسیده است.
بررسی آثار جمعیت بر قدرت ملی

در این کتاب به کمک صاحب‌نظران، آثار جمعیت بر قدرت ملی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

بریده‌ای از کتاب:

سابقه سیاست جمعیتی در ایران به قبل از انقلاب و سال ۱۳۴۶ برمی‌گردد. و در وضعیت کنونی ایران، میزان باروری در کشور به زیرسطح جانشینی یعنی به رقمی کمتر از ۱/۲ رسیده است. در واقع فرایند گذار جمعیتی حاکی از پیدایش بحران باروری یا تحدید نسل در کشور است و گرایش ساختار جمعیت از جوانی به سالخوردگی و افزایش جمعیت سالخوردگان از تبعات آن به شمار می‌رود.

وضعیت جمعیتی در ایران بین سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۶۵ تقریباً با چند سال اختلاف، مقارن با مرحله اول گذار جمعیتی در ایران است. در این مرحله سطح مرگ و میر کم و سطح باروری بالا و تقریباً ثابت است و در نتیجه نرخ رشد جمعیت در فاصله سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ به اندازه‌ای که در تاریخ بی‌سابقه است، افزایش پیدا می‌کند.

هر مرحله از گذار جمعیتی چالش‌ها و مسائلی به همراه دارد که در جای خود بر برنامه‌های کلان پیشرفت و توسعه کشور اثرگذارند. شناسایی و توجه به این چالش‌ها برای هرگونه سیاست‌گذاری جمعیتی ضروری است.

کلید واژه ها: جمعیت و قدرت ملی انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی انتشارات داعا پژوهشکده امنیت ملی


( ۴ )

نظر شما :