در فولاد و پتروشیمی از خام‌فروشی فاصله گرفته‌ایم

تعداد بازدید:۱۴۵۲
در فولاد و پتروشیمی از خام‌فروشی فاصله گرفته‌ایم

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور کشورمان روز دوشنبه (۶ مرداد ۱۳۹۹) در نشست با تولیدکنندگانِ صنایع فولاد و پتروشیمی، گفت: «همۀ تولیدات برای ما بسیار ارزشمند است و سال هم سالِ جهش تولید است و اساساً پایۀ اصلی حرکت جامعه و تأمین نیاز جامعه، اشتغال در جامعه، صادرات به دست آوردن بازارهای هدف و یافتن جایگاه تولیدی در منطقه و جهان تولید است. شرکت‌های پتروشیمی و فولادی هم بار سنگین تولید و هم صادراتِ غیرنفتی را بر دوش دارند و تأمین ارز مورد نیاز در بازار نیما و ایجادِ اشتغال لازم برای نسلِ جوان و تحصیلکرده، در این دو بخش صورت می‌گیرد.»

وی با تأکید بر اینکه محصولات ما می‌تواند از نظرِ کیفیت با محصولات سطح جهان رقابت کند، خاطر نشان کرد: «صنعت پتروشیمی و فولاد ما، جزوِ صنایع پیشرفته دنیا است طبیعی است که از لحاظ کیفیت اگر نتوانیم رقابت کنیم نمی‌توانیم بازار پایداری را در اختیار داشته باشیم. خوشبختانه زنجیرۀ ما در فولاد یک قدم جلوتر است اما زنجیره در پتروشیمی باید یک قدم فراتر از آنچه تا امروز بوده بردارد.» رئیس قوه مجریه اضافه کرد: «البته آن تقسیم‌بندی که در محصولات اصلی پتروشیمی انجام می‌گیرد و اسم برده می‌شود، آن محصولات را امروز بدست می‌آوریم اما باید محصولات تا مصرف نهایی برای مصرف کننده تولید شود. امروز بخشی از محصولات پتروشیمی، بخشی دیگری از پتروشیمی را تأمین می‌کند و آن بخش هم بخشِ دیگر را تأمین می‌کند.»

رئیس‌جمهور تصریح کرد: «باید به سمت تولید محصولات تا انتهایِ زنجیره برای مصرف کنندۀ نهایی برویم. در برخی از جاها باید زنجیرۀ پایین دستی را آماده کنیم.» وی ادامه داد: «اگر پتروشیمی و فولاد را نداشتیم میلیارد‌ها دلار باید مصرف می‌کردیم تا این منابع را به دست تولیدکنندگان برسانیم اما امروز در بخش اعظمی از این محصولات بی نیاز هستیم.» رئیس‌جمهور با بیان اینکه جلوگیری از خام‌فروشی اقدام درستی است، گفت: «جلوگیری از خام فروشی ثروتِ جامعه را بالا و اشتغال به وجود می‌آورد. وقتی یک محصول را خام عرضه می‌کنیم ارزشِ کمتری دارد اما امروز در پتروشیمی و فولاد از خام فروشی فاصله گرفته‌ایم.»

دکتر روحانی با اشاره به اهمیت صنعت‌های فولاد و پتروشیمی، گفت: «ما در تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی به دو برابر ظرفیت رسیدیم. هرچه تولید در قبل و بعد از انقلاب و در دولت‌هایِ گذشته بوده، در این هفت سال معادل تولیداتِ آن‌ها تولید و کار شده است که ارزشمند است. این کار شما، تولیدکنندگان و شرکت‌های بزرگ و جوان‌هایِ تحصیلکرده و کار مدیران و کارگران ما است.» وی با تأکید بر دو برابر شدن تولید بنزین در این دولت، اظهار داشت: «در این دولت ۳۳ درصدِ محصولات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن افزایش یافته است. ما بخش عمده‌ای از گندم را قبلاً می‌خریدیم اما الان برای نیاز و نانِ مردم خودکفا شده‌ایم. ما ۵ سال پشت سر هم در گندم خودکفا هستیم.»

رئیس‌جمهور تصریح کرد: «ما مسئولیت کشور را بر عهده داریم نه اینکه فقط مسئولیت دولت را برعهده داشته باشیم. رئیس‌جمهور یا دیگر مقامات که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از طرف مردم انتخاب می‌شوند مسئولیتِ آن‌ها، منافع ملی، اهداف ملی و نیازهای ملی است. دوران مسئولیت محدود است و ممکن است ۴ سال یا ۸ سال باشد ولی اساسِ مسئولیت حفظ کشور است.» دکتر روحانی با اشاره به اینکه مسئولین در کشور باید به فکرِ منافع ملی باشند، خاطر نشان کرد: «ما الان ۱۴ میلیارد دلار برای جهش دوم در پتروشیمی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و ۸ میلیارد دلار هم برای جهش سوم که سال ۱۴۰۳ به نتیجه می‌رسد، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.»

وی با بیان اینکه دو سال و سه ماه است در شدیدترین شرایط تحریمی هستیم، خاطر نشان کرد: «آن‌ها فکر می‌کردند پس از مدتی با آمریکایی‌ها تماس می‌گیریم همانطور که گفتند شماره تلفن دادیم اما در این دو سال اخیر بیش از ۲۳ بار از من تقاضایِ ملاقات برای مذاکره کرده‌اند.» رئیس‌جمهور بیان داشت: «در سفر نیویرک در سالِ ۱۳۹۶، هشت بار از من تقاضای تماس با آمریکا کردند و در سال گذشته (سال ۱۳۹۸) در سفر نیویورک تمام سران کشورهای غربی و اروپایی از ما خواستند با آمریکا مذاکره و ملاقات کنیم. ما دنبال نمایش نیستیم دنبال حلِ مساله هستیم.»

وی اظهار داشت: «باید آب دریاها را به فلات قاره برسانیم و الحمدالله امسال (سال ۱۳۹۹) سدهای فراوانی را به افتتاح رساندیم و تا آخرِ سال هم به افتتاح می‌رسانیم. تا اوایل سال آینده (سال ۱۴۰۰) هم ۹ سد علاوه بر آنچه قول داده بودیم، می‌سازیم.»

منبع خبر: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

کلید واژه ها: آمریکا دکتر روحانی اقتصاد فولاد


( ۱ )

نظر شما :