مخالفت ۱۳ عضو شورای امنیت با اعمال تحریم‌ علیه ایران

تعداد بازدید:۱۱۱۷
مخالفت ۱۳ عضو شورای امنیت با اعمال تحریم‌ علیه ایران

۱۳ عضو شورای امنیت مخالفت‌شان با درخواست آمریکا برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را ابراز کردند. آمریکا روز جمعه (۳۱ مرداد ۱۳۹۹) به خاطر پیشنهادش برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی بر ایران و ابراز مخالفتِ ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل بیشتر به انزوا کشانده شد. استدلال این اعضای شورای امنیت این بود که اقدام واشنگتن با توجه به اینکه در آن از یک روند توافق هسته‌ای استفاده می‌شود و آمریکا دو سال پیش از این توافق خارج شده است، فاقد اعتبار است.

با گذشت ۲۴ ساعت از اعلام آغاز بازۀ زمانی سی‌روزه؛ مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها برای بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از جمله تحریم تسلیحاتی توسط «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا، متحدان دیرینۀ این کشور که شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، بلژیک، چین، روسیه، ویتنام، نیجر، سنت وینسنت گرنادین‌ها، آفریقای جنوبی، اندونزی، استونی و تونس می‌شوند در نامه‌هایی مخالفتشان را ابراز کرده‌اند که رونوشت آن به رویتِ خبرگزاری رویترز نیز رسیده است.

دیپلمات‌ها گفته‌اند بعید است روسیه و چین و بسیاری دیگر از کشورها این تحریم را بر ایران اعمال کنند. پمپئو دوباره روز جمعه به روسیه و چین هشدار داد و تهدید کرد که اگر از اعمال مقررات سازمان ملل علیه ایران خودداری کنند با اقدام آمریکا مواجه خواهند شد.

طبق روندی که واشنگتن می‌گوید آغاز کرده است، به نظر می رسد تلاش دارد که در روز ۱۹ سپتامبر سال ۲۰۲۰ (۲۹ شهریور ۱۳۹۹)، چند روز پیش از سخنرانی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور تروریست آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، تمام تحریم‌های این سازمان دوباره علیه ایران اعمال شوند. اگرچه، طبق قطعنامه‌ای که سند قانونی توافق هسته‌ای است، شورای امنیت با توجه به این مخالفت شدید، نظرات کشورهای عضو را لحاظ خواهد کرد و برخی دیپلمات‌ها می‌گویند رؤسای جلسه شورای امینت که اندونزی برای ماه آگوست و نیجر برای ماه سپتامبر است مجبور نخواهند بود پیش نویس یک قطعنامه را ارائه کنند.

پمپئو و همچنین برایان هوک نمایندۀ پیشین آمریکا در امور ایران به نوعی اشاره کرده‌اند که واشنگتن از اندونزی و نیجر انتظار دارد پیش نویس یک قطعنامه را به رأی بگذارند، گزینۀ دیگر برای آمریکا این است که این پیش‌نویس را خودش ارائه کند یا از جمهوری دومنیکن بخواهد این کار را کند.

«وانگ یی»، وزیر خارجه چین روز جمعه (۳۱ مرداد ۱۳۹۹) در کنفرانسی مطبوعاتی بعد از دیدار با «شاه محمود قریشی»، وزیر خارجه پاکستان در استان جنوبی هاینان چین اعلام کرد: «تقاضای آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را کاملاً غیرمنطقی توصیف کرد.»

وی با اشاره به اینکه دولت سابق آمریکا توافق هسته‌ای ایران را از سوی این کشور امضاء کرد، گفت: «منطقی این است که واشنگتن مسئولیت این توافق را بدون توجه به تغییر دولت برعهده بگیرد.» او با توجه به اقدام آمریکا در خارج شدن از توافقی امضا شده، این سؤال را مطرح کرد که چه کسی دیگر حاضر می‌شود با آمریکایی‌ها وارد توافق شود.

یی افزود: «ایالات متحده تنها منافع خود را مد نظر قرار داده و قانون بین‌المللی را تنها جایی به کار برده که با نیاز خودش مطابقت داشته و جایی که نداشته آن را کنار گذاشته است.» وزیر خارجه چین تأکید کرد که توافقات بین‌المللی با امتیازدهی و هماهنگی متقابل طرفین به دست می‌آیند.

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: شورای امنیت جمهوری اسلامی ایران آمریکا


نظر شما :