صف‌آرایی نفوذی‌ها و بیگانگان علیه الحشدالشعبی

۱۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۳ کد : ۱۶۶۹ تحلیل راهبردی
تعداد بازدید:۱۳۹۸
دشمنان خارجی و نفوذی‌های داخلی در عراق حملات راکتی به بغداد را دستاویزی برای تسویه حساب سیاسی با الحشدالشعبی قرار داده‌اند و برای تحقق سناریوی خلع سلاح مقاومت در عراق تلاش می‌کنند
صف‌آرایی نفوذی‌ها و بیگانگان علیه الحشدالشعبی

حملات راکتی اخیر به منطقۀ سبزِ بغداد یعنی جایی که مراکز دیپلماتیک خارجی از جمله سفارتخانۀ ایالات متحده آمریکا قرار دارند، موجب شده است تا جنجال‌های زیادی در عراق به پا شود. حملۀ راکتی روز دوشنبۀ هفتۀ جاری (۷ مهر ۱۳۹۹) به منطقۀ الرضوانیه در بغداد به کشته شدن ۷ عضو یک خانواده منجر شد و جنجال‌ها در عراق را بیش از پیش افزایش داد.

به‌رغم اینکه حملات راکتی به بغداد از مدت‌ها پیش آغاز شده است اما دولت عراق و دستگاه‌های امنیتی این کشور تاکنون نتوانسته‌اند عاملان این حملات را شناسایی کنند. نکتۀ قابل تأمل در این زمینه، این است که برخی طرف‌هایِ داخلی در عراق و نیز تعدادی از طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، حملات انجام شده به بغداد را دستاویزی برای تسویه حساب‌های سیاسی با الحشدالشعبی و خدشه‌دار کردن چهرۀ آن قرار داده‌اند. در همین ارتباط، برخی شخصیت‌های سیاسی داخلی به صورت تلویحی و تصریحی انگشت اتهام در خصوص حملات راکتی به بغداد را به سمتِ رهبران و فرماندهان الحشدالشعبی نشانه رفته‌اند و همزمان نیز رسانه‌هایِ وابسته به عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا در اقدامی کاملاً هماهنگ و از پیش طراحی شده مقاومت عراق را به دست داشتن در حملات مذکور متهم کردند.

به عنوان نمونه، پس از حملۀ راکتی به منطقه الرضوانیه در بغداد بود که رسانه‌های وابسته به ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی اقدام به برجسته‌سازی این حمله کرده و ضمن نمایش مکرر تصاویر افراد جانباخته تلاش کردند تا الحشدالشعبی را به عنوان عاملِ اصلی این جنایت معرفی کنند. این اقدامات موجب شد تا «صادق الحسینی»، مسئول اطلاع رسانی الحشدالشعبی به اتهامات مطرح شده علیه مقاومت عراق واکنش نشان دهد. در همین ارتباط، وی اعلام کرد: «هدفِ اصلی و اساسی از شایعه پراکنی علیه الحشدالشعبی و اتهام زنی به آن با هدف زیر سؤال بردن دستاوردهایِ امنیتی این گروه مقاومتی در نبرد با داعش است. این شایعه پراکنی‌ها و اتهام زنی‌ها همچنین با هدف از بین بردن ثبات و امنیت عراق مطرح می‌شوند. در حال حاضر شاهد هجمه‌هایِ مغرضانه برخی طرف‌ها علیه الحشدالشعبی هستیم و تیمی متخصص در استان دیالی برای مقابله با شایعه پراکنان تشکیل شده است.»

بر اساس آنچه که گفته شد، واضح است که بیش از آنکه تلاش‌ها بر رویِ یافتن عاملان اصلی حملات راکتی به بغداد متمرکز باشد، تحرکات از پیش طراحی شده‌ای برای تخریب الحشدالشعبی در سایۀ حملات مذکور آغاز شده است. این تلاش‌ها و تحرکاتِ مذبوحانه در حالی است که طبقِ مصوبۀ پارلمان عراق، الحشدالشعبی جزئی جدایی ناپذیر از ساختارِ نیروهای مسلح این کشور است و هرگونه اهانت به آن در واقع اهانت به تمام نیروهای مسلح محسوب می‌شود. افزون بر این، رهبران و فرماندهان گروه‌های مختلف الحشدالشعبی تا به امروز در مواضعی شفاف و بدون ابهام هرگونه نقش آفرینی این گروه‌های مقاومتی در حملات راکتی به بغداد را رد کرده‌اند. درهمین ارتباط، «شیخ قیس الخزعلی»، دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق، «شیخ اکرم الکعبی»، دبیر کل جنبش مقاومت اسلامی نجباء و نیز «هادی العامری»، دبیر کل سازمان بدر صراحتاً اعلام کرده‌اند که حملات راکتی به بغداد را مردود می‌دانند. به نظر می‌رسد که یکی از اهداف اصلی و اساسی تخریب الحشدالشعبی در سایۀ حملات مشکوک به بغداد، بسترسازی برای خلع سلاح این گروه مقاومتی است؛ همان سناریویی که ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی و دیگر متحدان آن‌ها در سطح منطقه و جهان همواره در کشورهای مختلف از جمله لبنان برای تحقق آن تلاش کرده‌اند. این سناریو از مدت‌ها پیش در لبنان آغاز شده است و به نظر می‌رسد که اکنون با توجه به شدت و حدت اتهامات علیه الحشدالشعبی، به نظر می‌رسد که تحقق آن با قدرت در عراق دنبال می‌شود.

آمریکا، عربستان سعودی و هم‌پیمانانشان از رهگذر معرفی الحشدالشعبی به عنوان عامل اصلی حملات راکتی اخیر به بغداد تلاش می‌کنند تا ضمن تحریک افکار عمومی علیه این گروه مقاومت، سلاح آن را تهدیدی برای امنیت ملی عراق جلوه دهند. آن‌ها بر این باورند که از این طریق می‌توانند برای خلعِ سلاح مقاومت در عراق بسترسازی کنند. این در حالی است که سلاح مقاومت در عراق همواره در راستای تأمین منافع و مصالحِ ملی به کار گرفته شده و هیچگاه تهدیدی برای جامعه عراق نبوده است.

منبع تحلیل: خبرگزاری مهر

توضیح:

«گزارشات و تحلیل‌های راهبردی ارائه شده از منابع معتبر داخلی و خارجی صرفاً برای آشنایی و تنویر افکار نخبگان و مدیران راهبردی کشور با تحلیل‌های راهبردی روزآمد بوده و لزوماً منطبق با دیدگاه‌ها و نظرات دانشگاه عالی دفاع ملی نمی‌باشد.»

کلید واژه ها: عراق الحشدالشعبی آمریکا


نظر شما :