تکفیری‌ها منطقه رو ترک کنند

تعداد بازدید:۱۲۹۶
تکفیری‌ها منطقه رو ترک کنند

«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه (۲۶ آبان ۱۳۹۹) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزۀ سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

خطیب‌زاده در ادامه و در پاسخ به سؤالی دربارۀ نقشه منتشر شده در فضای مجازی و اینکه گفته می‌شود ایران دیگر مرزی با ارمنستان ندارد، اظهار داشت: «در هفتۀ گذشته (هفتۀ سوم آبان ۱۳۹۹) یکسری جوسازی‌های بی پایه رسانه‌ای را داشتیم. نقشه‌های ساختگی منتشر شد که عمدتاً جوسازی رسانه‌ای بود. فضای مجازی فرصتی را ایجاد کرده که برخی سوء استفاده می‌کنند.» وی بیان کرد: «جمهوری اسلامی ایران از هرگونه حل و فصل دائمی بحران استقبال کرده و در سه دهۀ گذشته تلاش کرده این موضوع از طریق مسالمت آمیز حل شود. هر اقدامی که به این روند کمک کند مورد استقبال ایران قرار می‌گیرد. فکر می‌کنیم کاملاً مسیر شناخته شده و روشن است. طرح جمهوری اسلامی ایران که به پایتخت‌ها هم ارائه شد، هم پوشانی‌های جدی با فضایی که جلو می‌رود، دارد.»

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: «مرزهای جغرافیایی ایران و منطقه تغییری نکرده و این اتفاق در آینده نخواهد افتاد. نه تنها مرزهای ایران، بلکه مرزهای منطقه هم تغییری نخواهد کرد.» سخنگوی وزارت خارجه افزود: «فهم و برداشت ما این است که یک جاده ترانزیت ساده است و نحوه تأمین امنیت و مسائل مختلف آن حتماً باید مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. جمهوری اسلامی ایران با هوشیاری و حساسیت موضوع را پیگیری می‌کند و نمایندگان ما در پایتخت‌های منطقه هوشیارانه موضوع را پیگیری می‌کنند.» خطیب‌زاده عنوان کرد: «کریدوری که گفته می‌شود یک جاده ترانزیتی ساده است. همین الان که من صحبت می‌کنم امیدوارم نیروهای تکفیری همین الان منطقه را ترک کرده باشند چون هیچ بهانه‌ای برای این موضوع نیست و بارها گفته‌ایم خط قرمز ما است. حل و فصل صلح آمیز بحران به منطقه کمک می‌کند.»

وی ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که به هر دو پایتخت دسترسی‌های متوازن و خوب دارد، بخشی از تلاش‌هایش را برای حل و فصل موضوع معطوف خواهد کرد. ایران در شاهراه‌های بسیاری از مسیر‌های ترانزیتی دنیا است و از موقعیت ژئوپولتیکی خودش به خوبی آگاه است و همواره تلاش کرده دوستان خود را از این موقعیت ژئوپولتیکی بهره‌مند سازد.» سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه بنا بود نیروهای نظامی آمریکا از عراق و افغانستان خارج شوند ولی این روزها همزمان با تغییر وزیر دفاع آمریکا شاهد تحرکات مشکوکی در پایگاه عین الاسد هستیم، گفت: «ما در مورد حوزه امنیتی خود با دقت و هوشیاری موارد را رصد و پیگیری می‌کنیم و نیروهای مرزی ما و نهادهای مسئول موارد را رصد می‌کنند.»

وی با بیان اینکه آمریکا میراث شومی برای منطقه ما جز جنگ و خونریزی و آوارگی ملت‌ها نداشته است، اظهار داشت: «در حالی از منطقه اخراج می‌شود که نه دستاوردی در این پایتخت‌ها برای مردم این کشورها آورده و نه نتوانسته به برخی اهدافی که اعلام کرد، رسیده باشد. سرنوشت محتوم جنگ و خونریزی و تجاوزهایی که آمریکا در منطقه انجام داده، اخراج است و این اخراج صورت خواهد گرفت.» خطیب زاده در عین حال گفت: «طبیعی است که گروه‌هایی هستند که منافع خود را در جنگ طلبی می‌بینند. گروه‌هایی هستند که مزدور می‌فرستند، پول می‌گیرند، قراردادهای نظامی دارند و سلاح می‌فروشند و منافع آن‌ها در ادامه این فضای مبهم است، ولی اخراج سرنوشت محتوم حضور آمریکا در این منطقه است. ایران و کشورهای همسایه در این منطقه باقی خواهند ماند و متجاوزان اخراج خواهند شد.»

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: خطیب زاده وزارت امور خارجه


نظر شما :