سانتریفیوژ‌ IR-۹ کاملاً بومی است

۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۰ کد : ۳۱۴۸ اخبار راهبردی اخبار ملی اخبار علم و فناوری
تعداد بازدید:۱۲۹۸
سانتریفیوژ‌ IR-۹ کاملاً بومی است

«بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان روز سه‌شنبه (۱۷ فروردین ۱۴۰۰) گفت: «یکی از پیشرفت‌های انجام شده در حوزه غنی‌سازی، شروع تست مکانیکی سانتریفیوژ IR-9 است که دارای ۵۰ سو است. این ماشین یکی از مهمترین سانتریفیوژ‌های کاملاً بومی ایران است که با روش‌های جدید استاندارد ساخته و فعالیت می‌کند.»

کمالوندی اعلام کرد که قرار است از ۱۳۳ مورد دستاورد و پیشرفت در صنعت هسته‌ای با حضور رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در پانزدهمین گرامیداشت سالروز ۲۰ فروردین رونمایی شود. وی گفت: «همچنین ۱۲ پروژه در زمینه‌های مختلف از جمله کوانتوم، لیزر، پزشکی هسته‌ای، غنی‌سازی توسط رئیس‌جمهور از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح می‌شود.» کمالوندی در ادامه افزود: «یکی از پیشرفت‌های انجام شده در حوزۀ غنی‌سازی، شروع تست مکانیکی سانتریفیوژ IR-9 است که دارای ۵۰ سو است. این ماشین یکی از مهمترین سانتریفیوژ‌های کاملاً بومی ایران است که با روش‌های جدید استاندارد ساخته و فعالیت می‌کند.»

سازمان انرژی اتمی کشورمان روز سه‌شنبه (۱۷ فروردین ۱۴۰۰) در اطلاعیه‌ای از رونمایی، افتتاح و راه‌اندازی ۱۳۳ دستاورد جدید هسته‌ای خبر داد.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

با تلاش شبانه‌روزی کارکنان و متخصصان صنعت هسته‌ای کشور، صرفاً طی یک سال گذشته ۱۳۳ دستاورد جدید ممیزی شده در حوزه‌های مختلف صنعت هسته‌ای از جمله کوانتوم، غنی سازی، آب سنگین و ترکیبات دوتره، رادیو دارو، لیزر و … با موفقیت حاصل گردیده که این دستاوردها در قالب نمایشگاه و ۱۱ مورد آن به صورت ویدئو کنفرانس و ۸ مورد از آن‌ها توسط رئیس‌جمهور در مورخ ۲۱/‏۰۱/‏۱۴۰۰‬ به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای رونمایی، افتتاح و راه‌اندازی خواهد گردید.

منبع خبر: خبرگزاری مهر

کلید واژه ها: سانتریفیوژ سانتریفیوژ‌ IR-9 بومی بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی غنی‌سازی شروع تست مکانیکی


( ۲ )

نظر شما :