رفع تحریم‌های‌ آمریکا اولین و ضروری‌ترین اقدام جهت احیای برجام است

۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۵ کد : ۳۱۵۰ اخبار سیاسی اخبار بین المللی اخبار اصلی
تعداد بازدید:۹۶۸
رفع تحریم‌های‌ آمریکا اولین و ضروری‌ترین اقدام جهت احیای برجام است

دور‌ نخست نشست حضوری کمیسیون مشترک برجام که در گراند هتل شهر وین در حال برگزاری است، با توافق برای ادامۀ رایزنی‌ها در سطح کارشناسی پایان یافت. دور نخست این نشست به مدت یک ساعت به طول انجامید.

دکتر «سیدعباس عراقچی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیئت اعزامی کشورمان در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین تأکید کرد که رفع تحریم‌های آمریکا، اولین و ضروری‌ترین اقدام جهت احیای برجام است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد به محض رفع تحریم‌ها و پس از راستی‌آزمایی آن، اقدامات جبرانی هسته‌ای خود را متوقف کند و به اجرای کامل برجام برگردد.»

براساس توافق صورت‌گرفته، دو نشست کارشناسی موازی میان اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی‌های فنی در حوزۀ رفع تحریم و هسته‌ای تشکیل شد. این نشست‌های کارشناسی قرار است به بحث و رایزنی در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای بپردازند و نتیجه بحث‌های خود را به کمیسیون گزارش نمایند.

دکتر عراقچی ساعاتی پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین اظهار داشت: «جلسه امروز نشست معمولی کمیسیون مشترک بود که هر سه ماه یکبار برگزار می‌شود. البته الان مصادف شده بود با شرایط جدیدی که به وجود آمده و فرصتی که برای بازگشت همۀ طرف‌ها به برجام پیش آمده است. نشست اول را روز جمعه به صورت ویدیو کنفرانس برگزار کردیم و این نشست جلسۀ دوم بود.» وی ادامه داد: «می‌توانم بگویم که در مجموع جلسۀ سازنده‌ای بود ما توافق کردیم که دو گروه کاری تشکیل بشود؛ یکی در حوزه تحریم‌ها و دیگری در حوزۀ هسته‌ای و این دو گروه کاری، متشکل از همۀ اعضای کمیسیون مشترک می‌باشند یعنی اینکه کارشناسان ایرانی به اضافۀ کارشناسان کشورهای ۱+۴ بدون حضور آمریکا.»

دکتر عراقچی تصریح کرد: «آمریکا در هیچ جلسه‌ای که ایران حضور داشته باشد نخواهد بود، این سیاست قطعی ماست و در آن تردیدی نیست و همۀ امور هم بر همین ترتیب برنامه‌ریزی شده است.»

معاون وزیر امور خارجه افزود: «این جلسات کارشناسی در قالب دو کارگروه تشکیل می‌شود، وظیفۀ آن‌ها این است که مجموعه اقداماتی را که آمریکایی‌ها باید انجام بدهند تا رفع کامل تحریم‌ها در یک مرحله صورت بگیرد را مشخص کنند. فهرستی از اقداماتی که باید صورت بگیرد و تحریم‌هایی که باید رفع شود اینها همه در یک مرحله خواهد بود.» وی خاطرنشان کرد: «همچنین در کمیسیون مشترک هم پذیرفته شده است که بازگشت طرفین به صورت گام به گام نیست و احتیاجی به سیاست‌های گام به گامی نداریم. اقداماتی که آمریکایی‌ها باید انجام بدهند کاملاً روشن است و همینطور کارهایی که ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی خود باید انجام دهد مشخص است. بنابراین هر دو مجموعه اقدامات در یک مرحله می‌تواند انجام شود البته ما مجموعه اقدامات خود را پس از آنکه آمریکایی‌ها انجام دادند و راستی‌آزمایی کردیم صورت خواهیم داد.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: «حرکت گام به گام نداریم و همه مراحل در یک گام نهایی صورت می‌گیرد و مذاکرات ما در خصوص همان گام نهایی است. مقصود از مذاکره در حقیقت گفت‌وگوهای فنی و حقوقی است که صورت می‌گیرد. در خصوص برجام هیچ مذاکره‌ای نداریم چه برسد به فرا برجام یا موضوعات دیگر. ما فقط در مورد اینکه بازگشت به برجام شامل چه اقداماتی باید باشد گفت‌وگوهای فنی و حقوقی را در قالب این دو گروه کارشناسی انجام می‌دهیم.» دکتر عراقچی تأکید کرد: «حتی اگر همین فردا ببینیم طرف‌های مقابل ما در این کارگروه‌ها جدی نیستند طبیعی است که ما اینجا نیامده‌ایم که وقت خود را تلف بکنیم و عجله‌ای هم در این امر نداریم، ما زمانی مذاکرات را جلو می‌بریم که بدانیم در راستای منافع ملی جمهوری اسلامی ایران پیش می‌رود.»

وی افزود: «بنابراین در دو سه روز آینده ما کار گروه‌های دوگانه را به طور مرتب ارزیابی می‌کنیم، گزارش همکاران خود را می‌شنویم، اگر کار به سمت پیشرفت باشد کارگروه‌ها به کار خود ادامه خواهند داد و اگر که پیشرفتی صورت نگیرد طبیعی است که این روند ادامه پیدا نخواهد کرد ولی تا الان کشورهای ۱+۴ جدیت و قصد خود را برای احیای مجدد برجام به صراحت اعلام کرده‌اند، برداشتی هم که ما از رفتار آن‌ها در جلسات دو جانبه و جلسه کمیسیون مشترک داریم همین است که این اراده وجود دارد.»

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: تحریم‌های‌ آمریکا رفع تحریم‌های‌ آمریکا ضروری‌ترین اقدام احیای برجام کمیسیون مشترک برجام گراند هتل شهر وین سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه


نظر شما :