همه تا پایان سال پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۱ کد : ۳۳۷۱ اخبار ملی اخبار اصلی اخبار اجتماعی
تعداد بازدید:۱۰۶۲
همه تا پایان سال پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور کشورمان روز شنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰) در جلسه ستاد ملی کرونا، گفت: «امشب نخستین شب قدر، شب مناجات و دعای مردم است. مردم در طول سال در انتظار این سه شب هستند و احساس می‌کنند این شب‌ها تقرب بیشتری به سوی خداوند دارد. درهای آسمان در این شب گشوده است و اگر از آسمان، نعمت یا رحمت وارد می‌شود، فقط سلامتی، رحمت و فرشتگان الهی به سمت زمین می‌آیند.»

رئیس‌جمهوری ادامه داد: «ان‌شاءالله همیشه مردم ما موفق باشند و از خداوند طلب مغفرت، رحمت و شفای همه بیماران به ویژه کسانی که به دلیل کرونا در بیمارستان و تقویت کادر درمان را کنند. ان‌شاءالله خداوند پایان این ویروس را تسریع کند. این شب‌ها گران‌قدر است اما باید حتماً پروتکل‌های بهداشتی را با حداکثر رعایت انجام دهند. حضور در یک جلسه مستحب است اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی واجب است و همه باید آن‌ها را رعایت کنند.» دکتر روحانی با بیان اینکه امکانات دیجیتالی کشور باید این مراسم را به سمع و نظر مردم برساند، تصریح کرد: «صداوسیما باید کاری کند که این مجالس را به خانه مردم بکشاند و مردم از عطر معنویت این شب پر فیض استفاده کنند و حال و مناجات برای آن‌ها فراهم شود.»

دکتر روحانی با بیان اینکه برگزاری مراسم شب‌های احیا برای مناطق زرد و نارنجی صرفاً در اماکن باز فراهم است، خاطرنشان کرد: «مردم در موقع خروج و ورود باید رعایت کنند. در آمار و ارقام، مراعات مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۶۱ درصد است که خطرناک است. وقتی ۳۹ درصد مردم رعایت نمی‌کنند، معنایش این است که می‌خواهیم بیشتر در این موج باقی بمانیم و دیرتر از آن خارج شویم. ناظران باید نظارت‌های خود را تشدید کنند تا در پایان هفته شاهد تبدیل مناطق قرمز به نارنجی باشیم.» رئیس‌جمهوری یکی از نگرانی‌های ستاد ملی مقابله با کرونا را جهش‌های ویروس کرونا برشمرد و ابراز کرد: «این ویروس به صورت ثابت باقی نمی‌ماند و به مبارزه خودش برای زنده ماندن و آزار دادن ادامه می‌دهد. وقتی داروی جدیدی داده می‌شود، جهش می‌یابد. وقتی در شرایطی است که ایمنی بدن بیمار نسبت به آن عکس‌العمل می‌دهد، خود را تجهیز می‌کند تا مقاومت کند. ویروس شکل جدیدی به خود می‌گیرد و هر روز به شکل و قیافه و ویژگی‌های جدیدی وارد عمل می‌شود.»

وی در ادامه گفت: «موج چهارم را ویروس انگلیسی برای ما درست کرد که از مرز عراق ویروس وارد شد و استان خوزستان و مجاور و سپس کل کشور را آلوده کرد و خسارت بزرگی دیدیم. موج ایجاد می‌شود اول جان و سلامت مردم را به خطر می اندازد، افراد زیادی جان خود را از دست می‌دهند که خسارت عظیم و بزرگی است که وارد می‌شود و از طرف دیگر باعث می‌شود که وضعیت قرمز شود و ناچار شویم مغازه‌ها و کسب و کارها را تعطیل کنیم و از لحاظ مالی دچار مشکل شویم و رفت و آمدها را محدود کنیم و مراکز آموزشی و بخشی از فعالیت اداری را تعطیل کنیم.» دکتر روحانی در ادامه به واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: «در کنار پیشگیری، واکسن یک عامل بزرگ برای این است که زودتر بتوانیم از این ویروس خلاص شویم. واکسن‌هایی که دولت‌ها تولید می‌کنند و در کشورهای مختلف مصرف می‌شود تنوع دارد و ممکن است که آثار آن هم یکسان نباشد. اما در عین حال امروز واکسن زدن بهتر از واکسن نزدن است. واکسن می‌تواند شرایط را بهتر کند و برای حفظ جان و قطع زنجیره می‌تواند مؤثر باشد.»

دکتر روحانی با اشاره به واکسیناسیون گروه‌های مختلف در اولویت‌بندی‌های مختلف، خاطرنشان کرد: «برای گروه‌های بعدی در سند ملی واکسیناسیون کرونا فکری نشده است که می‌شود دربارۀ آن‌ها فکر کرد. گروه‌هایی که با مردم زیاد سروکار دارند برخی از دوستان می‌گویند که آن‌ها در زدن واکسن تقدم داشته باشند. یک گروه، رانندگان تاکسی و اتوبوس هستند که ترددهای زیادی دارند. گروه‌هایی هم هستند که مرتباً با مردم در ارتباط هستند مانند نیروهای مرزبانی و پلیس. می‌شود این گروه‌ها را تقدم داد.» رئیس‌جمهوری با ابراز امیدواری نسبت به تداوم واکسیناسیون تصریح کرد: «نسبت به واردات واکسن خارجی و حمایت از واکسن داخلی، با قدرت تلاش خود را ادامه خواهیم داد تا مردم از واکسن بهره‌مند شوند و جان مردم حفاظت شود و شرایط برای کسب و کار مردم و تحصیل فرزندان فراهم شود.»

دکتر روحانی افزود: «اگر کار کنیم و روند واردات واکسن ادامه یابد، ممکن است شرایطی فراهم شود که در نیمۀ دوم وضعیت بهتری را داشته باشیم. حداقل تا پایان سال ۱۴۰۰ باید همۀ پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند یعنی اگر کسی واکسن زد، معنای آن مصون شدن نیست. این نوبت اول است و باید واکسن دوم هم زده شود. زدن دوز دوم هم معنایش این نیست که فرد کاملاً مصون شده باشد چراکه باید واکنش بدن افراد به واکسن دید.» وی اضافه کرد: «واکسن زدن به معنای مصون شدن افراد نیست چراکه اولاً زمان می‌برد تا با بدن فرد سازگار شود و ثانیاً، این واکسن ممکن است فرد را از یک نوع ویروس حفاظت کند و این احتمال وجود دارد که ویروس جهش‌یافته دیگری وارد شود بنابراین همه ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.»

منبع خبر: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

کلید واژه ها: واکسن ویروس رعایت رعایت پروتکل رعایت پروتکل بهداشتی شب ادامه دکتر دکتر روحانی


نظر شما :