امضای تفاهم نامه علمی ـ پژوهشی میان دانشگاه عالی دفاع ملی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

۰۳ دی ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۶۶۱۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۷۶
روز دوشنبه ۲۸ آذر ماه، دکتر بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌ های مجلس شورای اسلامی در رأس هیئتی وارد دانشگاه عالی دفاع ملی شده و با سردار سرتیپ پاسدار دکتر اسماعیل احمدی مقدم ملاقات نمود.
امضای تفاهم نامه علمی  ـ پژوهشی میان دانشگاه عالی دفاع ملی  و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

روز دوشنبه ۲۸ آذر ماه، دکتر بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در رأس هیئتی وارد دانشگاه عالی دفاع ملی شده و با سردار سرتیپ پاسدار دکتر اسماعیل احمدی مقدم ملاقات نمود.

در ابتدای این جلسه که با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد، و جمعی از معاونین و مسئولین دانشگاه نیز در آن حضور داشتند، رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی ضمن عرض تبریک هفته پژوهش، اظهار داشت: زبان علم زبان واحدی است. اگر در مراکز علمی و پژوهشی اختلافی هم پیش بیاید بر سر قدرت نیست و اختلافات علمی است. وی ادامه داد: از زمانی که مرکز پژوهش‌های ستادکل در دانشگاه عالی دفاع ملی ادغام شد، وزن پژوهشی در دانشگاه عالی دفاع ملی افزایش یافت و به همین دلیل، یکی از وظایف این دانشگاه، پاسخگویی به نیازمندی های ستادکل نیروهای مسلح است که به همین منظور ما در حدود ۱۳۰ میز فعال پژوهشی تشکیل داده ایم و در این میزهای پژوهشی، مسئولان کشوری مشارکت و حضور دارند. دکتر احمدی مقدم همچنین افزود: تاکنون حدود ۱۴۰ پایان نامه دکتری در این دانشگاه دفاع شده و ظرفیت های خوبی در هفت گروه کاری ایجاد کرده ایم.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در ادامه به ظرفیت مدرسه حکمرانی شهید بهشتی که به توصیه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) ایجاد شده است، اشاره نموده و اظهار داشت که این مدرسه حکمرانی دارای ظرفیت های خوبی در حوزه حکمرانی است و می تواند با همکاری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، قدم های موثرتری را در جهت حکمرانی نوآورانه بردارد. وی اظهار امیدواری نمود که همکاری های دو طرف نزدیک تر و نظام مندتر شده و در نهایت پیشنهاد نمود تا دبیرخانه مشترکی ایجاد شود تا پس از امضای تفاهم نامه، پیگیری های لازم در خصوص اجرایی نمودن مفاد تفاهم نامه انجام شود.

در این جلسه، آقای دکتر «بابک نگاهداری» رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پژوهش در شیوه حکمرانی یک ضرورت برای جامعه بوده و اهمیت کار دانشگاهی برای انجام کار دانش بنیان مهم و حائز اهمیت است، اظهار داشت: این روز‌ها سازمان علمی فناوری توجه عمده خود را به شرکت‌های دانش بنیان خصوصی گذاشته است و خیلی رویکرد اجتماعی و عمومی از خود نشان نداده است، اما حالا مرکز پژوهش‌های مجلس بر روی مسائل عمومی تمرکز کرده تا جنبه عمومی کار بالا برود.

دکتر نگاهداری افزود: فرآیندی که امروز در مرکز پژوهش‌ها مطرح شده است این بود که ما در بحث‌های عمومی از ظرفیت نخبگان، دانشگاهیان، طلاب استفاده کنیم؛ در یک برنامه پژوهشی ۵۵۰ نخبه را کشف کردیم که در مدت کوتاه در آزمون نهایی حدود ۱۴۰ نفر از آنان قبول شده و در یک برنامه ریزی سه روزه این افراد در کار طراحی لایحه و طرح به مجلس کمک کردند و همچنین پیش نویس‌هایی درباره برنامه هفتم توسعه و همچنین بودجه فعالیت‌هایی انجام دادند که نشان می‌دهد ما از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کردیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: ما زبان قانون را خوب می‌شناسیم و شما هم زبان استراتژیک را خوب درک می‌کنید. می‌خواهیم سعی کنیم در این تفاهم‌نامه از این دو عنصر به خوبی استفاده کنیم. ما درباره ضرورت شیوه حکمرانی پیگیری زیادی از سوی وزارت علوم داشتیم و موفق شدیم این برنامه را در دانشگاه راه بیاندازیم و امیدواریم این طرح در نهایت در دانشگاه مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین امیدواریم با امضای تفاهمنامه با دانشگاه عالی دفاع ملی از ظرفیت این دانشگاه هم درباره ضرورت شیوه حکمرانی استفاده کنیم.

وی گفت: ما به کار‌های اصلی خودمان اعتقاد داریم و عقیده داریم که با استفاده از حوزه دانشگاه، می‌توانیم حجم کار‌های خودمان را با کیفیت بیشتر بالا ببریم و در این ارتباط رویکرد جدید مرکز پژوهش‌ها راهبری شدن آن است چون در دوره جدید ما حدود ۲۳۸ شیوه عملیاتی جدید به دولت تقدیم کردیم تا با استفاده از تعامل، انجام کار توسط دولت با کیفیت بالاتری همراه شود.

این مقام مسئول افزود: بهتر است رویکرد مجلس و دولت به سمت تعاملی و علمی پیش برود، اگر این کار‌های کارشناسی و علمی با جدیت بیشتری دنبال شود، طرح‌ها و لایحه‌ها با ظرفیت بالاتری ارائه خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس اضافه نمود: این مرکز سرمایه نظام است و این سرمایه با تمام دانشگاهها و بخصوص دانشگاه عالی دفاع ملی به اشتراک گذاشته می شود. وی در بیان فعالیت های این مرکز در طول یک سال گذشته اعلام داشت: تاکنون ۳۷۰ لایحه کارشناسی شده، ۱۱۷ پیش نویس قانون نوشته شده و به نمایندگان مجلس ارائه شده و ۶۰۷ درخواست رسمی کارشناسی از سوی نمایندگان مجلس کارشناسی شده است. وی در بیان رویکرد جدید مرکز پژوهش های مجلس، اعلان داشت که این روحیه راهبری گزارش هاست و در دوره جدید راهبری گزارش ها تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت و ما همه را از طریق دولت و مبادی مربوطه تاحصول نتیجه پیگیری می کنیم و پشتوانه مطالعاتی و کارشناسی مجلس در یک سال اخیر همین موارد بوده است لذا تلاش برای ارتباط با مجامع علمی و پژوهشی نیز افزایش قابل توجهی داشته است. وی در پایان اعلام داشت اعتقاد قلبی ما این است که هر چقدر در سطح علمی و کارشناسی فعالیت شود، تقابل های سیاسی کمتر خواهد شد.

در پایان این جلسه رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی و همچنین رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تفاهم نامه مشترکی را امضاء و با یکدیگر مبادله نمودند. این دیدار با اقامه نماز جماعت در دانشگاه عالی دفاع ملی به پایان رسید. ‌‌‌‌‌‌

کلید واژه ها: دانشگاه عالی دفاع ملی پژوهش مرکز پژوهش رئیس مرکز پژوهش پژوهش مجلس پژوهش مجلس شورای


( ۴ )

نظر شما :