سلسله یادداشت ها پیرامون مکتب و اندیشه دفاعی – امنیتی جمهوری اسلامی ایران؛(۱)
جمع بندی اندیشه دفاعی قرآن کریم؛(۳۵)
سرتیپ دوم پاسدار دکتر عباسعلی فرزندی
سرتیپ دوم پاسدار دکتر عباسعلی فرزندی و محمد برزگر نصرآبادی
با همکاری آقای حمید صادقی
مقدمه
قرآن کریم، علاوه بر مواعظ و احکام، برنامه جامع هدایت بشریت به سوی کمال و تعالی است. قرآن، قانون اساسی دین الهی است که راهبردهای کلان هدایت بشر در عرصههای مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی را مشخص میکند، از این رو قرآن کریم، طرح کلان و جامعی برای جامعه بشری دارد که هم روند جامعه سازی در آن مشخص است و هم نحوه حفظ و دفاع از موجودیت جامعه در آن تبیین شده است.
مسأله این نوشتار، کشف و تبیین اندیشه قرآن کریم در خصوص چگونگی حفظ جامعه اسلامی و دفاع از آن در برابر موانع و دشمنیهایی است که موجودیت این جامعه را تهدید میکند. بر این اساس به چهار سؤال ذیل پاسخ داده شد:
- مبانی بعد اجتماعی اندیشه دفاعی قرآن کریم چیست؟
- اصول بعد اجتماعی اندیشه دفاعی قرآن کریم چیست؟
- مؤلفههای بعد اجتماعی اندیشه دفاعی قرآن کریم چیست؟
- شاخصههای بعد اجتماعی اندیشه دفاعی قرآن کریم چیست؟
مبانی بعد اجتماعی اندیشه دفاعی قرآن کریم
مبانی اندیشه دفاعی قرآن کریم در چهار زمینه هستی شناسی، غایت شناسی، جامعه شناسی و انسان شناسی، مبتنی بر آیات قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس، نقطه اصلی در هستی شناسی قرآن کریم، توحید و نگاه توحیدی به عالم است. بر اساس همین نگاه در هستی شناسی، در زمینه غایت شناسی نیز قرآن کریم رجوع همه عالم و امورات آن را به سوی خدا و به ویژه در معاد میداند و البته سرنوشت این عالم را نیز پیروزی جبهه حق بر باطل عنوان میکند.
انسان شناسی قرآن کریم نیز مبتنی بر نگاه توحیدی است، لذا انسان را موجودی خدایی دانسته و کمال او را نیز در خدایی ماندن و خدایی شدن تعریف کرده است. جامعه شناسی قرآن کریم نیز مبتنی بر هستی شناسی، غایت شناسی و انسان شناسی آن، در صدد ترسیم یک جامعه الهی با اهداف بلند اخروی و حق مدارانه و مبتنی بر نگاه خدایی به انسانها میباشد.
اصول بعد اجتماعی اندیشه دفاعی قرآن کریم
مهمترین اصول بر آمده از هستی شناسی توحیدی قرآنی را میتوان ایمان به خداوند و کفر به طاغوت ذکر کرد.
مهمترین اصول بر آمده از غایت شناسی قرآنی را میتوان معاد باوری و باور به پیروزی نهایی جبهه حق در مقابل جبهه باطل ذکر کرد.
مهمترین اصول بر آمده از انسان شناسی قرآنی را میتوان آزادی، کرامت و فطرت ذکر کرد.
مهمترین اصول بر آمده از جامعه شناسی قرآنی را میتوان استقلال، تولی و تبری، عدالت، ولایت الهی، وحدت، مردم سالاری دینی، بازدارندگی و جهاد ذکر کرد.
مؤلفهها و شاخصههای بعد اجتماعی اندیشه دفاعی قرآن کریم
اصل ایمان به خداوند دو مؤلفه مهم دارد: ۱- خدا باوری که شاخصههای آن ایمان به خالقیت خداوند، ایمان به ربوبیت خداوند، ایمان صفات کمال و سنن خداوند است. ۲- خدا محوری که شاخصههای آن توج به رضایت خداوند، خشیت از خداوند، امید به خداوند، محبت قلبی نسبت به خداوند، توکل به خدا، دعا و استغاثه به درگاه خدا و ایمان و عمل به برنامه های خدا است.
اصل کفر به طاغوت که مؤلفه آن طاغوت ستیزی است و شاخصههای آن اعلام کفر و بغض نسبت به طاغوت و مقابله با طاغوت است.
اصل پیروزی نهایی جبهه حق دو مؤلفه دارد: ۱- استقرار حاکمیت توحیدی که شاخصههای آن ایمان به تحقق حکومت توحیدی و مجاهدت دائمی است. ۲- نابودی نظام باطل که شاخصههای آن ایمان به نابودی نظام باطل و ایمان به قتال به عنوان راهبرد نابودی باطل است.
اصل معاد دو مؤلفه دارد: ۱- باور به پستی دنیا که شاخصههای آن عدم دلبستگی به دنیا و دوری از اشرافی گری است. ۲- باور به حیات ابدی که شاخصههای آن باور به دستگاه محاسبات و جزا، یاد مرگ، روحیه ایثار و انفاق و روحیه شهادت طلبی است.
اصل فطرت دو مؤلفه دارد: ۱- شناخت فطری که شاخصههای آن فطری بودن دین و تذکره بودن دین است. ۲- گرایشات فطری که شاخصههای آن حقیقت جویی و گرایش به خیر است.
اصل آزادی دو مؤلفه دارد: ۱- اراده که شاخصههای آن قدرت انتخابگری و استقلال فکری است. ۲- عقلانیت که شاخصههای آن پذیرش حق و پرهیز از تقلید کورکورانه است.
اصل کرامت دو مؤلفه دارد: ۱- کرامت ذاتی که شاخصههای آن مساوات و برابری و قوانین و روابط مبتنی برانسانیت است. ۲- کرامت اکتسابی که شاخصههای آن حاکمیت متقیان و تقوا مداری است.
اصل ولایت الهی دو مؤلفه دارد: ۱- قرآن محوری که شاخصههای آن قرآن به عنوان قانون اساسی، انس عمومی مردم با قرآن و داشتن بصیرت قرآنی و رهبری قرآنی است. ۲- ولایت رهبر الهی که شاخصههای آن اطاعت از ولی و مودت به ولی است.
اصل مردم سالاری دینی دو مؤلفه دارد: ۱- حضور مؤمنانه مردمی که شاخصههای آن احساس مسؤلیت، نظارت فعال مردمی بر حکومت و مشارکت فعال در حکومت در قالب بسیج مردمی است. ۲- مردمی بودن حکومت که شاخصههای آن مردمی بودن رهبری و مسؤلین و اعتماد رهبری و مسؤلین به مردم است.
اصل وحدت دو مؤلفه دارد: ۱- وحدت بین مردم که شاخصههای آن روحیه مدارا و گذشت و روحیه اخوت و همدلی است. ۲- وحدت دوسویه مردم با رهبری و مسئولین که شاخصه های آن اعتماد رهبری و مسئولین به امت و مردمی بود ن رهبری و مسئولین و… است.
اصل عدالت دومؤلفه دارد: ۱- عدم وابستگی که شاخصه های آن برپایی حکم قصاص و مقابله و حذف ظالمان با هر نوع جهاد است. ۲- قیام به قسط که شاخصه های آن عدالت در قانونگذاری، - اجراء - نظارت - قضاوت، عدم شکاف طبقانی و نیل هر فرد به جایگاه حقیقی خود است.
اصل استقلال دو مؤلفه دارد: ۱- عدم وابستگی که شاخصه های آن خودکفایی فرهنگی، اقتصادی و… است. ۲- پیشرفت که شاخصه های آن رشد و تعالی جامعه اسلامی، پیشتازی علمی، کثرت علمی نسل توحیدی و تبدیل به قطب مهاجر شدن است.
اصل تولی و تبری دو مؤلفه دارد: ۱- سازش ناپذیری با جبهه کفر که شاخصه های آن باور به قاعده نفی سبیل، عدم اعتماد به دشمنان، محوریت گفتمان مقاومت و عدم معاهدات با دشمنان است. ۲- پیوند انسانی - اسلامی با دیگر جوامع که شاخصه های آن کمک به مظلومان و مستضعفان، روابط انسانی با غیرظالمان و هم افزایی با جوامع اسلامی است.
اصل بازدارندگی دو مؤلفه دارد: ۱- اقتدار فرهنگی که شاخصه های آن نفی سلطه فرهنگی و قدرت نرم است. ۲- اقتدار دفاعی که شاخصه های آن توان بالای دفاعی و دشمن هراسی است.
نظر شما :