عربستان در حد خودش صحبت کند

تعداد بازدید:۹۲۰
عربستان در حد خودش صحبت کند

‌‌‌‌‌‌‌«سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه (۱۷ آذر ۱۳۹۹) در نشست خبری به سؤالات خبرنگاران گفت: «میزبان اولین سفر خارجی وزیر خارجه سوریه هستیم که به دعوت وزیر خارجه ایران به تهران سفر کرده است. وی با وزیر خارجه، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و مقامات کشورمان ملاقات خواهد کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه دربارۀ اظهارات وزیر خارجه آلمان گفت: «در خصوص برجام، موضع ایران یک موضع تداوم‌دار و بدون تغییر بوده است، برجام را مذاکره کردیم و سال‌های سختی مذاکره شده و نتیجۀ مقاومت ملت ایران بوده و امضاء و در قطعنامه ۲۲۳۱ درج شده است. همه آن‌هایی که با حقوق بین‌الملل آشنا هستند می‌دانند نه ایران چیزی را که یک بار مذاکره کرده، مذاکره می‌کند و نه الزام‌آور بودن قطعنامه ۲۲۳۱ که برجام به آن ضمیمه است با این نکات تغییر می‌کند. برخی نکات مختلف از اروپا شنیده می‌شود، امیدواریم اروپا جایگاه و ظرفیت‌های خود را بشناسد و سقف و کف روابط را در نظر بگیرد. از طرف‌هایی که به تعهداتشان پایبند نبوده‌اند کشورهای اروپایی از جمله آلمان هستند. هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ضامن اجرای برجام و هماهنگ‌کننده اجرای برجام بوده است و این‌ها حتی سال‌هایی که آمریکا از برجام خارج نشده بود، نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند.» وی افزود: «انتظار ما این است که به واقعیات توجه کنند و بدانند ایران دربارۀ امنیت ملی خود نه مصالحه و نه مذاکره می‌کند و ایران با حقوق و مسئولیت‌های خودش به خوبی آشنا است، ضمن اینکه همواره حقوق و مسئولیت‌های طرف مقابل را یادآوری کرده است. آنچه با فشار حداکثری آمریکا به دست نیامد، آلمان و اروپا بدانند از طرق دیگر به دست نخواهد آمد، سیاست ما اصولی است، منافع خود را می‌شناسیم. هم منافع و هم دغدغه‌های مشروعی داریم، آن‌ها را دعوت می‌کنیم این موارد را رعایت کنند.»

وی دربارۀ اظهارات مقامات سعودی و بحرینی گفت: «درباره منطقه هم، برخی کشورها تمامی حیثیت خود را گذاشتند تا در دوران رئیس‌جمهور در حال خروج از کاخ سفید به اهداف خود برسند، پول خود را خرج کردند تا چند روزی امنیت بخرند. کسانی که امنیت خود را بر پایه‌های سست بنیان گذاشتند، الآن نگران هستند. ایران لنگرگاه ثبات در منطقه هست و مثل یک برادر بزرگ‌تر سعی کرده است خطاهای برخی از این کشورها را نادیده بگیرد. این کشورها باید بدانند که جایگاهشان چیست و تا چه حد می‌توانند صحبت کنند و باید به اندازه خودشان صحبت کنند.»

خطیب‌زاده دربارۀ مصوبه مجلس گفت: «این مصوبه هنوز تبدیل به قانون نشده است و مراحل قانونی خود را طی می‌کند. دربارۀ مصوبه مجلس نظر رئیس‌جمهور و دولت از روز اول کاملاً روشن بوده است و وزارت خارجه هم نظرات تخصصی خود را بیان کرده است. این مصوبه اگر تبدیل به قانون شود، قطعاً و یقیناً وزارت خارجه پایبند خواهد بود و اجرا خواهد کرد. البته بسیاری از ابعاد این قانون به سازمان انرژی اتمی برمی‌گردد. هم مصوبه فعلی مجلس و هم مصوبات قبلی مجلس که اقدام متقابل ایران بوده در آن‌ها نوشته شده است که مشروط هستند و گام‌های کاهش تعهدات ایران تا روزی است که آن‌ها به تعهداتشان برگردند. اگر اروپا و آمریکا تعهداتشان را کاملاً اجرا کنند ما هم ذیل برجام تعهدات خودمان را کامل مثل همیشه انجام خواهیم داد، این توازنی است که در برجام دیده شده است.»

وی افزود: «گفته‌هایی از دولت منتخب جدید آمریکا شنیده می‌شود که مایلند به تعهداتشان برگردند و روش غلط قبلی را اصلاح و تروریسم اقتصادی را ضد ملت ایران متوقف کنند، امیدواریم اروپا به سال‌های عدم پایبندی خود خاتمه دهد، اگر چنین باشد در مسیر درستی گام برمی‌دارند. ایران کشور مسئولی است و به آنچه امضاء کرده پایبند است، ما احتیاجی به چانه‌زنی جدیدی نمی‌بینیم، چون برجام نوشته شده است و احتیاج به چانه‌زنی جدیدی ندارد.»

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم


نظر شما :