هدف برخی حملات و اتفاقات اختلال در روابط ایران و عراق است

تعداد بازدید:۱۰۹۹
هدف برخی حملات و اتفاقات اختلال در روابط ایران و عراق است

«فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق که در دومین سفرش به تهران ظرف یک ماه اخیر در تهران حضور دارد، ظهر روز شنبه (۹ اسفند ۱۳۹۹) با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با دکتر «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجۀ کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در دیدار دکتر ظریف و فؤاد حسین ابعاد مختلف همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و تبادلات مرزی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

دکتر ظریف در این دیدار اقدام خطرناک آمریکا در حمله به نیروهای عراقی در مناطق مرزی عراق و سوریه را محکوم کرد و این حملات غیرقانونی را نقض حاکمیت کشور برشمرد. وزیر امور خارجه کشورمان برخی حملات و اتفاقات اخیر در داخل خاک عراق را مشکوک خواند که می‌تواند با هدف اختلال در روابط ایران و عراق و برهم زدن امنیت و ثبات این کشور طراحی شده باشد. وی افزود: «ما بر ضرورت اقدام دولت عراق برای یافتن مسببان این حوادث تأکید داریم.»

دکتر ظریف همچنین با اشاره به مشکلاتی که برای تانکرهای حامل سوخت ایرانی در مرز تمرچین پیش آمده، ابراز امیدواری کرد با مساعدت مقامات عراقی مشکلات تردد تانکرها بین دو کشور حل و فصل شو د. وزیر امور خارجه کشورمان فراهم شدن مقدمات آغاز ساخت و تکمیل خط آهن شلمچه - بصره را کمک به گسترش مناسبات تجاری بین دو کشور خواند و خواستار سرعت عمل مسئولان مربوطه دو کشور برای اجرایی شدن هرچه سریع‌تر این خط آهن شد.

فؤاد حسین نیز در این ملاقات ضرورت مساعی دو طرف برای گسترش همه جانبۀ روابط را مورد تأکید قرار داد و آمادگی بغداد برای توسعۀ روابط را به اطلاع وزیر امور خارجه کشورمان رساند. لازم به ذکر است فؤاد حسین همچنین در دیدار با دریابان «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دربارۀ پرداخت بدهی این کشور گفت: «با تلاش مستمر حوزه‌های مالی و بانکی و دستگاه‌های اقتصادی ایران و عراق برخی از موانع مهم برداشته شده و به زودی بر اساس مدل مورد توافق دو کشور روند پرداخت بدهی‌ها آغاز می‌شود.» وزیر امور خارجه عراق در دیدار با دکتر ظریف با اشاره به پیشرفت‌های حاصله در مذاکرات بین دو کشور در زمینۀ دسترسی ایران به منابع مالی خود در عراق، بر آمادگی این کشور در جهت تسهیل دسترسی ایران به وجوه خود در این کشور تأکید کرد. فؤاد حسین گفت: «اطمینان می‌دهم بغداد اجازۀ سوء استفاده از اتفاقات این کشور برای برهم زدن روابط عالی دو کشور را نخواهد داد.»

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم

کلید واژه ها: فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق تهران دکتر ظریف عراق


نظر شما :