اردوغان باز هم از ناتو خواست از ترکیه حمایت کند

۲۰ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۹ کد : ۳۰۵ اخبار راهبردی اخبار بین المللی
تعداد بازدید:۱۶۲۸
اردوغان باز هم از ناتو خواست از ترکیه حمایت کند

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه (۱۹ اسفند ۱۳۹۸) در دیدار با «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو گفت که ناتو در مرحله‌ای حساس به سر می‌برد و این پیمان باید به صورتِ آشکار همبستگیِ خود با ترکیه را اعلام کند. رئیس‌جمهور ترکیه که در بروکسل حضور دارد در سخنانی اظهار کرد که پیمان آتلانتیک شمالی در بحران به سر می‌برد و ناتو باید همبستگی خود را با ترکیه اعلام کند.

اردوغان در ادامه گفت: «هیچ کشور اروپایی حق ندارد تا در برابرِ بحران انسانی در سوریه بی‌تفاوت باشد.» وی اضافه کرد: «ناتو در مرحله‌ای حساس به سر می‌برد و این پیمان باید در دفاع از ترکیه و مبارزه این کشور با تروریسم سهم داشته باشد.» رئیس‌جمهور تأکید کرد: «همپیمانان ما باید همبستگیِ خود با ترکیه را بدون هیچگونه تبعیضی اعلام کنند.»

اردوغان گفت: «ترکیه از ۹ سال پیش با تروریسمی که منبعِ آن سوریه بوده مبارزه می‌کند و ترکیه تنها کشور در ناتو بوده که با داعش مقابله کرد و شهیدانی در این زمینه تقدیم کرده است.» به دنبال عدم حمایت اتحادیه اروپا از تجاوز ترکیه به اِدلب در سوریه، دولت آنکارا تهدید خود مبنی بر بازکردن مرزهایِ خود به روی پناهجویان آواره به سمتِ اروپا را عملی کرد. اردوغان اخیراً در یک سخنرانی خود گفته بود که به این دلیل به پناهجویان اجازه داده از ترکیه به اروپا بروند، که ترکیه دیگر نمی‌تواند پذیرایِ موج جدید پناهجویانی باشد که از جنگِ سوریه فرار کرده‌اند.

هجوم پناهجویان به سمتِ دروازه‌های اروپا باعث تشدید تدابیر مرزی از سویِ یونان و برخی کشورهای دیگر از جمله بلغارستان شده است. دولتِ یونان نظامیان ارتش را به مرزهای خود در ترکیه فرستاده است و طی چند روز گذشته درگیری‌های شدیدی میان نیروهای مرزبانی این کشور با پناهجویان گزارش شده است.

منبع خبر: شبکه العالم

کلید واژه ها: ترکیه اردوغان ناتو


نظر شما :