قانوناً حق پاسخ به تجاوز آمریکا را داریم

۰۸ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۳ کد : ۳۸۹۷ اخبار امنیتی اخبار اصلی اخبار منطقه ای
تعداد بازدید:۱۱۳۳
قانوناً حق پاسخ به تجاوز آمریکا را داریم

سازمان الحشد الشعبی عراق در واکنش به حملۀ بامداد روز دوشنبه (۷ تیر ۱۴۰۰) آمریکا به یکی از مقرهای این سازمان در منطقۀ قائم واقع در استان الأنبار در نزدیکی مرز سوریه بیانیه صادر کرد و ضمن محکومیت این حمله جزئیات جدیدی از آن منتشر کرد.

در این بیانیه که روز دوشنبه منتشر شد، آمده است: در ساعت دو بامداد روز دوشنبه، (۲۸ ژوئن ۲۰۲۱) هواپیماهای آمریکایی سه نقطه از نقاط استقرار نیروهای الحشدالشعبی تیپ‌های ۱۴ و ۴۶، واقع در ۱۳ کیلومتری داخل مرزهای عراق در شهرستان القائم واقع در غرب استان الأنبار را هدف قرار دادند. بنا بر این بیانیه، این تجاوز به شهادت چهار نفر که در حال انجام وظیفۀ روتین خود مبنی بر جلوگیری از نفوذ عناصر داعش از سوریه به عراق بودند، منجر شد. این نیروها تحت فرماندهی عملیات مشترک عراق در حال انجام وظیفه بودند و درگیر هیچ فعالیتی علیه حضور نیروهای خارجی در کشور عراق نبودند. همان‌طور که سازمان الحشدالشعبی بارها و بارها بر این امر تأکید کرده است.

در این بیانیه تأکید شده است که بر خلاف ادعای آمریکایی‌ها که برای توجیه این جنایت خود ارائه می‌کنند، در نقاط مورد حمله، هیچ زرادخانه، انبار تسلیحات یا چیزی مشابه آن وجود نداشت. بنا بر بیانیۀ مذکور، این تجاوز در چارچوب تضعیف عراق، نیروهای امنیتی و الحشدالشعبی صورت گرفت که آمریکا و سایر کشورهای جهان، شاهد بودند؛ چگونه توانستند تروریسم را شکست دهند و خطر و شر آن را از همۀ جهان دور کنند. این حمله در واقع در راستای تقویت گروه‌های تروریستی صورت گرفت. سازمان الحشدالشعبی در ادامه تأکید کرد: «با شدیدترین عبارات این تجاوز شنیع علیه نیروهایمان را محکوم می‌کنیم و از صمیم قلب و صادقانه به خانواده‌های این شهدای عزیز تسلیت می‌گوییم. تأکید می‌کنیم که از نظر قانونی حق پاسخگویی به این حملات و مجازات مرتکبان آن در اراضی عراق برای ما محفوظ است.»

الحشدالشعبی تأکید کرد که آمریکا با این تجاوز، در واقع، حاکمیت عراق را هدف قرار داد به ویژه که این اقدام هم‌زمان با موفقیت‌های بزرگ به نمایش گذاشته شده در رژه نظامی بزرگ سازمان الحشدالشعبی و اجلاس سران سه کشور عربی در بغداد صورت گرفت. ما مواضع دولت و تأکید آن بر حل پروندۀ اخراج نیروهای بیگانه از کشور را تحسین می‌کنیم. اقدامی که حاکمیت کامل زمینی و هوایی عراق را محقق می‌سازد. بامداد روز دوشنبه منابع خبری در عراق و سوریه از حمله هوایی هواپیماهای ناشناس به مواضعی در منطقه بوکمال در مرز سوریه و عراق خبر دادند و دقایقی بعد روشن شد که این حمله به یک پایگاه پشتیبانی و لجستیکی تیپ ۱۴ الحشدالشعبی عراق بوده است. دقایقی پس از آن نیز وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ضمن قبول مسئولیت این حمله اذعان کرد، جنگنده‌های این کشور شامگاه یکشنبه به وقت واشنگتن به دستور «جو بایدن»، رئیس‌جمهور این کشور، حملات دقیقی را به مناطقی در بوکمال در مرز سوریه و عراق انجام داده است.

ائتلاف الفتح در پارلمان عراق به رهبری «هادی العامری» حملۀ هوایی شبانۀ آمریکا به نیروهای الحشدالشعبی عراق را محکوم کرد و آن را نشانه خشم واشنگتن از این نیروها دانست. این ائتلاف روز دوشنبه طی بیانیه‌ای در واکنش به این حمله که منجر به شهادت چند تن از نیروهای الحشدالشعبی در مرز عراق با سوریه شد، تأکید کرد: «حملۀ هوایی آمریکا به مناطق مرزی، پوچ بودن دلایل حضور نیروهای آمریکایی و خطر این نیروها بر امنیت و ثبات عراق را ثابت می‌کند.» ائتلاف حامی مقاومت و الحشدالشعبی گفت: «این حمله بیانگر خشم آمریکایی‌ها از نمایش و رژۀ موفق نیروهای الحشدالشعبی است که اخیراً برگزار شد.» ائتلاف الفتح تأکید کرد که نظامیان آمریکایی به دنبال این هستند که عراق بی‌ثبات باقی بماند و به میدانی برای درگیری‌ها تبدیل شود.

منبع خبر: شبکۀ العالم

کلید واژه ها: عراق سوریه عراق الحشدالشعبی نیروهای الحشدالشعبی سازمان الحشدالشعبی نیروهای حمله تأکید سوریه مرز سوریه


نظر شما :