کشور را کارگاه‌ ساخت مسکن خواهیم کرد

تعداد بازدید:۸۲۳
کشور را کارگاه‌ ساخت مسکن خواهیم کرد

«‌رستم قاسمی»، وزیر راه و شهرسازی کشورمان روز چهارشنبه (۱۲ آبان ۱۴۰۰) در شورای اداری استان سمنان با تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت راه در حوزۀ مسکن اظهار داشت: «وزارت راه و شهرسازی برای تأمین مسکن برای تمامی متقاضیان واقعی متعهد شده تا ۴ میلیون مسکن در ۴ سال دولت سیزدهم احداث کند که با تصویب آن در مجلس و ابلاغ قانون توسط رئیس‌جمهور، کار آغاز شده است. قانون جهش تولید مسکن، مزیت‌های خوبی دارد که به کمک قانون و فرصت‌هایی که در کشور وجود دارد حتماً به آن دست خواهیم یافت.»

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافق وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صمت برای پیش‌خرید مصالح ساختمانی، گفت: «با اجرای نهضت ملی مسکن، کشور را تبدیل به کارگاه ساختمان خواهیم کرد.» قاسمی با اشاره به اینکه در آغاز اجرای نهضت ملی مسکن، ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی، آغاز خواهد شد، گفت: «تصمیم گرفتیم تا ۲ میلیون واحد مسکونی را آغاز کنیم و با این رویکرد، موضوع به استان‌ها ابلاغ و سهم هر استان نسبت به جمعیت تعیین شده است.» وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: «در استان‌های کشور و از جمله سمنان، چنانچه اراضی بیشتر تأمین شود سهمیه استانی افزایش پیدا می‌کند.»

وی با تأکید بر اینکه در کشور، زمین، مواد و مصالح و سازنده به وفور وجود دارد، تأکید کرد: «ایران را به کارگاه بزرگ ساخت مسکن تبدیل خواهیم کرد تا به این شیوه تمامی صنایع کشور فعال شوند، با توجه به اینکه ۷۰ درصد قیمت مسکن را عملاً صنایع به خود اختصاص داده‌اند و ۳۰ درصد حقوق و دستمزد و حقوق کارگری است، این موضوع برای کشور مهم است. با راه‌اندازی کارگاه عظیم ساختمانی در کشور هم اشتغال ایجاد و هم صنایع فعال خواهند شد.» قاسمی با یادآوری اینکه یکی از مؤلفه‌های مسکن، زمین است، گفت: «زمین با اجارۀ ۹۹ ساله در اختیار مردم قرار می‌گیرد. تسهیلات مسکن نیز تسهیلات مناسبی است. دو روز گذشته شورای پول و اعتبار مصوب کرد تا سالانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن تخصیص یابد. این تسهیلات کاملاً مناسب است و بانک‌ها مکلف هستند تا تسهیلات را به متقاضیانی که توسط ادارات کل راه و شهرسازی معرفی می‌شوند، پرداخت کنند.»

وی اعلام کرد: «وزارت راه و شهرسازی در خصوص مواد و مصالح در حال توافق با وزارت صنعت است تا بتواند پولی را که در صندوق ملی مسکن است مواد و مصالح پیش خرید کند و با اینکار قیمت مواد و مصالح ثابت بماند تا قیمت تمام شده مسکن تا پایان ساخت افزایش نیابد و مردم با تسهیلاتی که پیش‌بینی شده است و همچنین آوردۀ اندک بتوانند اینکار را به پایان برسانند و واحدهای مسکونی خود را دریافت کنند.» قاسمی با تأکید بر اینکه در خصوص مواد و مصالح کمبودی در کشور وجود ندارد، گفت: «چنانچه ۲ میلیون واحد مسکونی در کشور آغاز شود در خصوص مواد و مصالح از جمله سیمان با مشکل مواجه نیستیم. همچنین سازنده، کارگر، مهندسی نیز در کشور فراوان است. حمایت‌های خوبی نیز در قانون پیش‌بینی شده است که دولت به متقاضیان مسکن ارائه می‌دهد که این حمایت‌ها شامل تخفیف در صدور پروانه ساختمان، تخفیف در ارائۀ خدمات مهندسی و کاهش مالیات ساختمانی از ۴۰ میلیون تومان به یک میلیون تومان است.»

منبع خبر: شبکۀ خبر

کلید واژه ها: مسکن ملی مسکن کشور مصالح مواد مصالح خصوص مواد مصالح شهرسازی وزیر شهرسازی مواد خصوص مواد


نظر شما :