آمریکا به نفتکش‌هایِ ایرانی تعرض کند، اقدام متقابل می‌کنیم

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۴ کد : ۶۵۶ اخبار راهبردی اخبار سیاسی اخبار ملی
تعداد بازدید:۱۵۲۹
آمریکا به نفتکش‌هایِ ایرانی تعرض کند، اقدام متقابل می‌کنیم

«سیدعباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح روز دوشنبه (۲۹ ادریبهشت ۱۳۹۹) در نشستِ خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: «پیشاپیش عید سعید فطر را تبریک می‌گویم و همچنین روز روابط عمومی و ارتباطات را باید به شما خبرنگاران که بخش بزرگ این ارتباط را پوشش داده و باعثِ ارتباط بین بخش‌های مختلف و مردم می‌شوید، تبریک بگویم.»

موسوی با اشاره به آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، ادامه داد: «تا زمانی که تجاوز، قصاوت، اشغالگری وجود دارد، روز قدس خواهد بود و ملتِ ایران نیز سردمدار آن هستند. سال جاری (سال ۱۳۹۹) به دلیلِ اتفاقات اخیر، روز قدس متفاوتی خواهیم داشت و رهبرِ معظم انقلاب در اقدامی کم‌نظیر برایِ امت اسلامی سخن خواهند گفت.» وی عنوان کرد: «از اتفاقاتی که در عراق و افغانستان رخ داد و این دو کشور به ثبات سیاسی رسیدند، بسیار خوشحالیم. عراق و افغانستان به عنوان دو کشور همسایه برایِ ایران جایگاه ویژه‌ای دارند. در عراق به دلیل دسیسه آمریکا برای باز قدرت‌گیریِ تروریسم نیاز به تشکیل دولت قوی بود که به حمدالله این مهم رخ داد.»

وی در پاسخ به سؤالی در زمینه تهدید آمریکا در زمینه توقیف کشتی ایرانی و اقدام متقابل ما ادامه داد: «تجارت آزاد میان کشورهای مستقل مشروع بوده و آنچه نامشروع است، دخالت در این روابط است که آمریکا سردمدار این کارهایِ یاغی گرایانه است. آمریکایِ ترامپ به دنبال نوعی آنارشیسمِ بین‌المللی است که برای همه دنیا زنگ خطری است تا از میراثِ چندجانبه گرایی مصرح در منشور ملل متحد دفاع کنند.» موسوی عنوان کرد: «تهدید آمریکا اقدامی غیرقانونی و بی شرمانه است و اگر بخواهند کاری کنند، ما دست به اقدام متقابل خواهیم زد. اگر آمریکا از کشوری خوشش نمی‌آید، نمی‌تواند دیگران را مجبور به عدمِ تجارت با آن کشور کند. ما سفیر سوئیس را احضار کردیم و آقای دکتر ظریف نیز نامه‌ای را به دبیرکل سازمان ملل نوشتند و عواقب اقدام نابخردانه آمریکا را گوشزد کردند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در زمینه نقش ایران در ایجاد توافق سیاسی میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی در زمانِ انفعال آمریکا، اظهار داشت: «همسایه شرقی ما یعنی افغانستان به دلایل مختلفی از جمله پیوندهای دو ملت، مسائلِ اقتصادی و مسائل امنیتی برای ما مهم است. از همین رو افغانستان امن و آباد برایِ ایران اهمیت دارد. ما تحولات افغانستان را از بعد انتخابات پیگیری کردیم و چندین دور گفت‌و‌گو، تماس و رفت و آمد با همه احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های مهم این کشور داشتیم که خوشبختانه منتج به توافق روز یکشنبه (۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹) شد.»

موسوی ادامه داد: «نقش ایران سازنده بوده و بسیار نیز از این موضوع خرسند هستیم. ما بر خلاف برخی کشورها که به دنبالِ گل آلود کردن فضا هستند، به دنبالِ ثبات، آبادانی و امنیت در افغانستان هستیم. ما این موضوع را مقدمه مذاکرات درونی در افغانستان می‌دانیم و جمهوری اسلامی اقداماتی را از پیش اجرایی کرده و این تلاش را ادامه خواهد داد. کمک به روند گفت‌و‌گوهای بین الافغانی در ادامه در دستور کار ما خواهد بود.» وی در مورد طرح صلح کرونا که توسطِ سناتور آمریکایی مطرح شده، عنوان کرد: «ما سابقه بسیار بدی از آمریکا به یاد داریم. سابقه‌ای که با بدعهدی همراه است و از این به بعد هم بعید می‌دانم جمهوری اسلامی در سطحِ دولتی تماسی با آمریکا داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ای برای مذاکره با آمریکا ندارد.»

موسوی در مورد اظهاراتِ «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در مورد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران ادامه داد: «ما مزاحم فکر کردنِ اروپایی‌ها نمی‌شویم. همانگونه که دو سال است آن‌ها در حال فکر کردن برایِ جواب متناسب به اقدام یکجانبه گرایانه آمریکا هستند، ما کاری با بی عملی آن‌ها نداریم. ما روی اروپا حساب نمی‌کنیم و اقداماتِ خود را به پیش می‌بریم. امیدواریم آن‌ها به قدری بجنبند و از حیثیتِ تاریخی خود دفاع کنند.» وی ادامه داد: «اروپا بی عملی خود را نشان داده و زیر فشارِ رژیم قلدری قرار گرفته است که در مقابل، آن‌ها فقط خطابه خوانی می‌کنند. آمریکا به دنبال آنارشیسم بین‌المللی است و زنگ خطر برای دیگر کشورها به صدا درآمده که دود آن به چشم آن‌ها خواهد رفت.» وی عنوان کرد: «اگر آمریکا دست به حماقتی بزند، ما واکنش را محاسبه و طراحی کردیم و هر کجا بخواهیم پاسخ می‌دهیم. امیدواریم به آنجا نکشد.»

منبع خبر: پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه

کلید واژه ها: وزارت امور خارجه سید عباس موسوی آمریکا اروپا


( ۱ )

نظر شما :