سخنرانی سردار ریاست دانشگاه عالی دفاع ملی در سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران

۱۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۳:۰۲ کد : ۶۷۱۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۶۴
سردار سرتیپ دکتر احمدی مقدم رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی روز چهارشنبه ۱۷/۰۳/۱۴۰۲در جمع دانشگاهیان، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه عالی دفاع ملی حضور یافته و با اشاره به شخصیت ویژه، والا و منحصر به فرد حضرت امام خمینی (ره) به امتیازات حکومت شیعی در ج.ا.ایران پرداخت.
سخنرانی سردار ریاست دانشگاه عالی دفاع ملی در سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران

سردار سرتیپ دکتر احمدی مقدم رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی روز چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۷ در جمع دانشگاهیان، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه عالی دفاع ملی حضور یافته و با اشاره به شخصیت ویژه، والا و منحصر به فرد حضرت امام خمینی (ره) به امتیازات حکومت شیعی در ج.ا.ایران پرداخت.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به اینکه بعد از حکومت امام مجتبی (ع) که بعد از آن حکومت از مدار حق خارج شد و حتی بعد از آن به دست کسانی که به ظاهر در لباس دین حکومت می کردند اما رشته ولایت الهی منقطع بود و دیگر جهان شاهد حضور حکومت اسلامی نبود، اظهار داشت: حضرت امام خمینی (ره) توانستند با طرح نظریه ولایت فقیه برای اولین بار حکومت دینی را پایه گذاری کنند. وی ادامه داد: این نظریه اگرچه با چالش های فراوانی هم روبرو بود مبنی بر اینکه آیا اساساً در زمان غیبت امام زمان (عج) آیا حکومت شرعیت دارد یا خیر، و برخی افکار هم بر این مبنا استوار بود که ظهور آقا امام زمان (عج) منوط است به اینکه که دنیا باید پر از ظلم و جور بشود به مصداق آیه «یملأ الارض به قطاً و عدلاً کما ملئت ظلماً و جوراً» و تشکیل حکومت مانع از ظلم و جور می شود؛ و این تفسیر نادرستی بود که آن زمان انجام می شد و حضرت امام خمینی (ره) این تفسیر را تصحیح کردند.

سردار احمدی مقدم در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به اینکه برخی اعتقاد داشتند که علت غیبت فقدان زمینه ها و بسترهای ظهور بوده است تا تحقق حکومت الهی صورت پذیرد، مهم ترین علت غیبت را عدم اقبال مردم ذکر کرده و افزودند: در زمان حکومت امیرالمومنین علی (ع) و همچنین امام مجتبی (ع) اگرچه این دو امام حضور داشتند اما مردم رویگردان شدند و حکومت از مدار اصلی خود خارج شد؛ اما امام خمینی (ره) توانست این آب رفته را به جوی برگرداند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی ایشان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) اظهار نمود: مقام معظم رهبری هر سال در مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره) گوشه ای از خصوصیات و ویژگی های حضرت امام را بیان می فرمایند و امسال هم در فرمایشات خود اعلام کردند که امام خمینی (ره) توانستند تعریف جدیدی از فقه بیان کنند. وی در ادامه با بیان این مطلب که شیعیان جز در دوره ای کوتاه در زمان آل بویه و زیدیان، هیچ گاه موفق به تشکیل حکومت نشدند، یا در دوران صفویه از برخی از علما برای ترویج دین استفاده شد، اضافه نمود: در این دوران ها هیچکدام حکومت دینی و الهی نبوده اند و فقه شیعه و عبادی وجود نداشته است. وی ادامه داد: خیلی ها فکر نمی کردند که این حکومت شکل بگیرد، اما حضرت امام خمینی (ره) علیرغم تمام مخالفت هایی که می‌شد و ایراداتی که در خصوص نحوه بانکداری اسلامی، پرداخت مالیات، سیاست خارجی، دفاع و جنگ، امنیت و … در دوران حکومت مد نظر ایشان مطرح می شد و حتی اقداماتی که برای فراهم کردن مقدمات رهبری حضرت آقا انجام دادند، در عین حال موفق شدند حکومت را پایه گذاری کنند؛ و این در حالی بود که در همان ایام، خیلی ها قبول نداشتند که حضرت امام مرجع اعلم است.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در بخش دیگر سخنرانی خود به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره نمود که ایشان بارها اعلام کرده اند که هرچه می کنند مبتنی بر رویکرد و دیدگاه حضرت امام است و در زمان حضرت امام هم اگر اختلاف نظری وجود داشت از هدایت های حضرت امام بهره مند می شدند و با استقبال زیاد از رهنمودهای امام استفاده می نمودند و دیدگاه های خود را بر همان مبنا تنظیم می کردند.

سردار احمدی مقدم در ادامه سخنرانی خود اظهار داشت: حضرت امام با واقع نگری و با طرح اینکه اصل بقای حکومت مقدم بر احکام دینی است، زمینه شکل گیری حکومت اسلامی را پایه گذاشتند و فقه را با شکل گیری حکومت درگیر کار کردند و دیدگاه های جدیدی را مطرح ساختند؛ حتی در مورد انتظار حضرت مهدی (عج) که انتظار در نگاه امروزی، بایستی واقع گرایانه و با تکیه بر اصول و احکام الهی باشد.

دکتر احمدی مقدم همچنین به اقدامات مهم حضرت امام خمینی (ره) در سال های پایان عمر خود اشاره کردند که مقدماتی را برای ادامه رهبری و تداوم آن از سوی مقام معظم رهبری فراهم می آورد.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی به ایمان و امید به عنوان دو نکته مهم از فرمایشات مقام معظم رهبری در مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام اشاره کرد و افزود: دشمنان ما هم همین دو نقطه را نشانه رفته اند و به همین دلیل امسال مقام معظم رهبری بر روی این دو موضوع ایمان و امید تاکید ویژه نمودند.

سردار احمدی مقدم در پایانم سخنرانی خود به پرتاب موشک «فتّاح» اشاره کرد و آن را افتخار بزرگی برای کشور دانست و اضافه نمود: ساخت این موشک به معنای رسیدن به یک تراز فناوری و دانش است که کشور به آن نائل شده و مؤید آن است که کشور در ده ها حوزه دیگر هم این تراز را به دست آورده است، در حالی که آمریکا بارها در ساخت موشک ابر فراصوت (هایپرسونیک) ناموفق بوده است. وی ادامه داد: به همین دلیل دشمنان با اعلام این مطلب که به جای ساخت موشک بهتر بود به معیشت مردم توجه می شد، سعی دارند این ابزار سربلندی را به ابزار خفت تبدیل کنند و کاری کنند که داشته هایمان را نادیده بگیریم. در حالیکه قرآن در مورد این دسته از دشمنان می فرماید: «و یلبسون الحق بالباطل و یکتمون الحق»؛ کار جبهه تاریکی و ظلمت و دشمنان این است که کارآمدی ها را به ناکارآمدی تبدیل کنند و موفقیت را ناچیز جلوه دهند.

کلید واژه ها: امام حضرت امام ارتحال حضرت امام امام خمینی امام خمینی ره امام زمان حکومت حضرت ارتحال حضرت حضرت امام خمینی ره


( ۱ )

نظر شما :