انتخابات؛ جهاد عمومی و وظیفه ای دینی و میهنی؛

آثار، برکات و بایسته های انتخاب آگاهانه(۷)

دکتر عباسعلی فرزندی
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۴ یادداشت تحلیلی
تعداد بازدید:۳۳۶
آثار، برکات و بایسته های انتخاب آگاهانه(۷)

جمهوری اسلامی ایران، پدیده منحصربه‏فرد و تنها الگوی جامع و موفق حاکمیت سیاسی است که در جهت تأمین عزت، امنیت، اقتدار، عدالت و استقلال با وجود توطئه‌ها، تهدیدها و تحریم‌های گوناگون از ناحیه استکبار جهانی با عنایت الهی قلّه‌های عزّت و اقتدار را یکی پس از دیگری فتح نموده است.

از مهم‌ترین آثار و برکات انتخاب آگاهانه می‌توان به اعلام حیات انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی، اعلام حمایت و پشتیبانی ملت از نظام، تضمین و تثبیت عزت، اقتدار و امنیت همه جانبه، تضمین آینده کشور، نقش بر آب شدن نقشه‌ها و اهداف دشمنان و بدخواهان انقلاب اسلامی، نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت ایران، تضمین جایگاه منطقه‌ای و بین المللی ایران اسلامی و… اشاره کرد.

با توجه به حساسیت‌های داخلی و خارجی، به‌ویژه حوادث جهان اسلام، به نظر می‌رسد نکات زیر باید مورد توجه اقشار مختلف مردم به ویژه نخبگان و اندیشمندان قرار گیرد: ۱. تأکید بر حضور پرشور پای صندوقهای رأی به‌عنوان یک اصل و وظیفه مؤثر بر سرنوشت جامعه؛ ۲. تأکید بر جایگاه و نقش مشارکت حداکثری از منظر امام خمینی (ره) و خلف صالح ایشان رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) و توجه به تأثیر حضور حداکثری مردم در انتخابات، آبرو بر اعتبار و عظمت جمهوری اسلامی در افکار عمومی جهان؛ ۳. توجه دادن به تأثیر انتخابات در ایران اسلامی، به عنوان مظهر مردم‌سالاری دینی و دمکراسی واقعی و نقش مردم به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی اقتدار نظام اسلامی؛ ۴. توجه به جایگاه و نقش آفرینی مردم به‌عنوان کانون اصلی قدرت نرم جمهوری اسلامی؛ ۵. سوق دادن آحاد جامعه به سوی انتخاباتی در خور شأن ملت ایران توأم با امنیت، آرامش، آگاهی، بصیرت و تعهد؛ ۶. ایفای نقش هدایتگری خواص جامعه به‌ویژه علما و اندیشمندان فراتر از فراز و نشیبهای سیاسی نسبت به اقشار مختلف مردم با هر سلیقه و گرایشی با تمرکز بر مصالح ملی؛ ۷. توصیه همگانی به نامزدها و نیز طرفدارانشان، ضمن رعایت مُرّ قانون و اجتناب از اقدامات تخریبی و...

انتخابات مانند هر رویه‌ی مهم دیگر ضرورت‌ها و الزاماتی دارد که توجه مردم، مسئولان، نامزدها و جریان‌های فرهنگی و سیاسی و فکری به آنها می‌تواند به تحقق اهداف و مطلوبیت‌های نظام منجر شود و غفلت از آنها خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد. برخی از مهم‌ترین ضرورت‌ها و الزامات و اقتضائات انتخابات در اندیشه امام خمینی (ره) و امام خامنه ای (مدظله العالی) عبارتند از:

- مردم اگر اسلام را، استقلال و آزادی را، نبودن تحت اسارت شرق و غرب را می‌خواهند، همه در انتخابات شرکت کنند.(صحیفه امام، ج ۱۸: ص ۲۴۳ و ۲۴۴)

- اگر در انتخابات مسامحه کنیم، مطمئن باشید که… به ما لطمه می‌زنند. (صحیفه امام، ج ۱۸: ص ۲۷۶)

- وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات… در صحنه باشند. (صحیفه امام، ج ۲۱: ص ۴۲۱)

- انتخابات در انحصار هیچکس نیست … انتخابات مال همه مردم است. (صحیفه امام، ج ۱۸: ص ۳۶۷)

- ملت است که با رأی خودش رئیس جمهوری تعیین می‌کند، جمهوری اسلامی را رأی می‌دهد، و با رأی خودش که متمرکز است در مجلس، دولت را تعیین خواه کرد، و همه‌ی امور دست خود ملت است. (صحیفه امام، ج ۱۳: ص ۱۲۵)

-این تکلیف آقایان است که راجع به مسائل اسلامی که پیش می‌آید، چه وکیل بخواهید تعیین بکنید و چه رئیس جمهور بخواهید تعیین کنید، باید در صحنه باشید، عذری ندارید که بروید و کنار بنشینید. (صحیفه امام، ج ۱۵: ص ۱۸)

- باید توجه داشت که هدف از انتخابات در نهایت، حفظ اسلام است، اگر در تبلیغات حریم مسائل اسلامی رعایت نشود، چگونه منتخب حافظ اسلام می‌شود؟ (صحیفه امام، ج ۲۱: ص ۱۱)

- همه شما، همه ما، زن و مرد، هر مکلف همان‌طور که باید نماز بخواند، همانطور باید سرنوشت خودش را تعیین کند.(صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۲۸)

- عزیزان من که امید نهضت اسلامی به شماست، در روز تعیین سرنوشت کشور بپا خیزید و به صندوق‌ها هجوم آورید و آرای خود را در آنها بریزید.(صحیفه امام، ج ۱۲: ص ۱۷۷)

- انتخابات و مردم‌سالاری از ارکان جدایی‌ناپذیر نظام سیاسی است، حضور و مشارکت سیاسی آگاهانه و هوشمندانه مردم علت پیروزی انقلاب اسلامی و عامل بقا و تداوم آن نیز بشمار می‌رود. انتخابات نماد تأثیر‌گذاری مردم در سرنوشت خویش است و لازم است آحاد مردم و نخبگان و گروه‌ها در تمامی عرصه‌های تعیین سرنوشت حضور فعال داشته باشند. امام خمینی (ره) شرکت نکردن در انتخابات را خیانت به اسلام و کشور می‌دانستند، چنان که فرمودند: باید ملت شریف بدانند که انحراف از این امر مهم اسلامی (شرکت در انتخابات)، خیانت به اسلام و کشور است و موجب مسئولیت عظیم است.(صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۱۷۸) امام راحل مسئولیت مسامحه کردن در حضور گسترده را بر عهده خود مردم دانستند و فرمودند: اگر مسامحه کنید، مسئول هستید پیش خدای تبارک و تعالی، اگر نروید و رأی ندهید و آنها که جدیت دارند به این که وارد بشوند در مجلس و بهم بزنند اوضاع ایران را، آن‌ها خدای نخواسته بروند، مسئولیتش بر عهده شما است، همه طبقات مسئولیت دارند.(صحیفه امام، ج ۱۲: ص ۱۸۲ و ۱۸۳)

- امام (ره) به مسئولین هشدار دادند که اختلاف افکنی، توطئه دشمن است: تهیه می‌بینند مخالفین شما، مخالفین جمهوری اسلامی که برای انتخابات ایجاد نفاق کنند و این یک خطری است برای کشور ما. (صحیفه امام، ج ۱۸: ص ۱۷۲)

- آسیب بزرگ رقابت در انتخابات عبور از اخلاق اسلامی است، امام خمینی (ره) در این زمینه فرمودند: اگر در این نظام کسی یا گروهی خدای ناکرده بی‌جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید، و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پیش از آن که به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند، به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است. اختلاف مسئولین نظام با یکدیگر و تسویه حساب‌های شخصی و درگیری‌های ناصواب می‌تواند فرصت‌های کشور را تباه کند و زمینه را برای سو استفاده و بحران‌سازی دشمنان و بیگانگان فراهم می‌سازد. انحراف آفت بزرگ دیگری در مسیر نهضت است، امام خمینی در خصوص خطرات انحراف در مسیر انقلاب فرمودند: اگر انحراف پیدا کنید برخلاف ملت، خیانت کرده‌اید به وکالتی که دارید. (صحیفه امام، ج ۱۲: ص ۳۵۱)

- امام سازش با شرق و غرب را آفت بزرگ دیگر می‌داند و می‌فرمایند: هر کس در هر مقام که خیال سازش با شرق و غرب را داشت، بی‌محابا و بدون هیچ ملاحظه‌ای او را از صحنه روزگار براندازید.(صحیفه امام، ج ۱۲: ص ۱۴۸)

- رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) ورود مردم با بصیرت و با فکر و انتخاب انسان‌های صالح را همواره مورد توجه قرار داده‌اند. معظم له در این رابطه فرموده‌اند: آنچه «سلامت انتخابات و سلامت این رقابت را تأمین و تضمین می‌کند، این است که مردم با بصیرت، با فکر وارد بشوند و انسان‌های صالح را انتخاب بکنند. آدم‌هایی را انتخاب بکنند که وقتی رفت در آن مسند نشست -حالا آن مسند هرچه باشد؛ چه مسند عضویّت در مجلس خبرگان باشد یا در مجلس شورای اسلامی باشد یا ریاست جمهوری ‏باشد- خودش را سپر بلای مشکلات کشور قرار بدهد، فانی در خدمات و مصالح و منافع عمومی مردم باشد، کشور را به دشمن نفروشد، رودربایستی با این و آن زیر پا نگذارد؛ باید این‏را انتخاب کنند. این می‌شود یک انتخابات خوب .»(۹۴/۱۰/۳۰)

- تمکین به قانون از مهم‌ترین بایسته‌های مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) است. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: «همه به قانون تمکین کنند. … این توصیه‏ی‏ همیشه‏ی ما است. بنده همیشه به ‏دست‏اندرکاران ذی‏ربط در قضیّه‏ی انتخابات تأکیدم این است که می‌گویم پا را جای قرصی بگذارید؛ جای قرص، نقطه‏ی قانونی است؛ قانون. مرّ قانون را رعایت کنید .»(۹۴/۱۰/۳۰)

- اهانت نشدن به نهادهای قانونی از مهم‌ترین بایسته‌ها و مطالبات مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) است. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: «به نهادهای قانونی اهانت نشود؛ این‏را توجّه کنید. یک نهاد قانونی را که یک وظایفی دارد، نباید مورد افترا قرار بدهیم یا مورد اهانت قرار بدهیم. نهاد قانونی، نهاد قانونی است؛ نه ‏این‏که اشتباه نمی‌کند؛ هر نهاد قانونی‌ای مثل همه‏ی آدم‌ها، … ممکن است اشتباه کنیم امّا این موجب نمی‌شود که ما یک نهاد قانونی را مورد اهانت قرار بدهیم »(۹۴/۱۰/۳۰)

- مشوّش نکردن اذهان عمومی از دیگر بایسته‌ها و مطالبات حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) است. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: «اذهان عمومی را مشوّش نکنند که آقا، معلوم نیست چه خواهد شد، نمی‌دانیم چه خواهد شد. این کار بسیار غلطی است؛ قبلاً هم من تذکّر داده‌ام؛ بگذارید مردم همچنان‏که حق است، همچنان‏که واقع است، با شوق، با ذوق، با نشاط بروند به سمت انتخابات. تشویش افکار عمومی کار بسیار غلطی است؛ مردم را به انتخابات بدبین نکنند .»(۹۴/۱۰/۳۰)

- خارج نشدن از جاده انصاف از دیگر بایسته‌ها و مطالبات حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) است. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: «کسانی‏که برای انتخابات خود را نامزد می‌کنند، بدانند که انتخابات یک وسیله‌ای است برای بالا بردن توان کشور، برای آبرومند کردن ملت؛ انتخابات فقط ابزاری برای قدرت‏طلبی نیست. اگر بناست این انتخابات برای اقتدار ملت ایران باشد، پس نامزدها بایستی به این اهمیت بدهند و این‏را در تبلیغاتشان، در اظهاراتشان و در حضورشان رعایت کنند. مبادا نامزدها در اثنای فعالیت‌های انتخاباتیِ خودشان جوری رفتار کنند و حرفی بزنند که دشمن را به طمع بیندازند. رقابت‌ها را منصفانه کنند، حرف‌ها را منصفانه کنند، از جاده‏ی انصاف خارج نشوند. خوب، به‏طور طبیعی هر نامزدی حرفی دارد و حرف مقابل خود را رد می‌کند؛ این رد و ایراد فی نفسه اشکالی ندارد؛ اما مشروط بر این‏که تویش بی‏انصافی نباشد، کتمان حقیقت نباشد. میدان برای همه باز است؛ بیایند در میدان انتخابات خود را بر مردم عرضه کنند. اختیار با مردم است؛ مردم هر جوری که فهمیدند، تشخیص دادند، هشیاری آن‌ها به آن‌ها کمک کرد، ان‏شاءا… همان جور عمل خواهند کرد.» (۸۸/۱/۱)

- نگران نکردن مردم از بایسته‌ها و مطالبات حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) است. رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) فرموده‌اند: «نامزدهای محترمی که تاکنون نام‏نویسی کرده‌اند و مشغول تبلیغات و اظهاراتی هستند… سعی کنند با انصاف عمل کنند. اثبات و نفی‌شان با توجه به حق و صدق باشد .(۸۸/۲/۲۲)

- مشوّش نکردن اذهان عمومی از دیگر بایسته‌ها و مطالبات حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) است. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: «به آقایان محترمی که در این میدان هستند، این چند توصیه را عرض می‌کنیم: در تبلیغاتشان ارزش‌های نظام را ندیده نگیرند؛ همدیگر را تخریب نکنند و از دادن آمارهای سست بپرهیزند… با مردم با کمال صداقت حرف بزنند؛ هرچه عقیده‌شان هست، به مردم بگویند. اگر بخواهند در دل مردم اثر بگذارند، این صداقت، بیشتر در دل مردم اثر می‌گذارد. آن‏چیزی که حقیقتاً عقیده و نیت آن‌هاست، آن‏را به مردم بگویند؛ اختیار با مردم است که چیزی را انتخاب کنند. وحدت ملی را خدشه‏دار نکنند. طوری نباشد که به‏خاطر جذب یک دسته یا یک گروه، حرفی بزنند که وحدت ملت خدشه‏دار شود. وعده‌هایی که معلوم است نمی‌توانند به آن‌ها عمل کنند، به مردم ندهند. آن‏چه که در چارچوب قانون اساسی است و امکانات مملکت از امکانِ آن حکایت می‌کند، آن‏را به مردم بگویند. بله، به مردم قول بدهند که اگر رأی آوردند، با همه‏ی قوا و قدرتِ خودشان و با اتّکال به خدا و با اتّکای به مردم، مدیریت عالی و کلان کشور را در دست می‌گیرند و پیش می‌برند؛ «خذها بقوّة»؛ با قوت این مأموریت را به دست بگیرند و پیش بروند و در هیچ‏جا ضعف نشان ندهند .»(۸۰/۲/۲۸)

- برطرف کردن مشکلات و بازکردن گره‌ها از بایسته‌ها و مطالبات حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) است. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: «مردم از دعواهای سیاسی و اختلافات سیاسی و من خوبم و تو بدی خسته‌اند؛ مردم این چیزها را دوست نمی‌دارند. در کشور کارهای زیادی هست که باید انجام بگیرد؛ کارهای زیادی هم انجام گرفته است. مشکلات فراوانی وجود دارد که باید برطرف شود؛ گره‌هایی هست که باید باز شود. در کشور باید فساد ریشه‏کن شود؛ تبعیض نباشد؛ به طبقه‏ی مستضعف و محروم - به‏خصوص مستضعفینِ بی‌دست و پا - به‏طور ویژه توجه شود؛ این‌ها وظایف اسلامی ماست؛ وظایفی است که قانون اساسی بر دوش همه‏ی مسؤولان کشور گذاشته است؛ هیچ‏کس نمی‌تواند خود را از این کارها برکنار بدارد .(۸۴/۳/۲۵)

- توجه به انتخابات به عنوان مسابقه خدمت به مردم است. چنانکه رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در این رابطه فرموده‌اند: «انتخابات در کشور ما باید مسابقه‌ای برای خدمت باشد، نه مسابقه‌ای برای کسب قدرت. انتخابات اسلامی این‏گونه است. آن‏جایی که دعوا بر سر قدرت است، آن‏طوری می‌شود که شما در بعضی از انتخابات دنیا مشاهده می‌کنید. یک نمونه‌اش را هم در انتخابات اخیر آمریکا دیدید. آن‏جا دعوا بر سر قدرت است؛ دست به یقه‌اند؛ هر طرف می‌خواهد قدرت را به حزب و مجموعه‏ی خودش منتقل کند. مسأله، مسأله‏ی کسب قدرت است. صریحاً هم می‌گویند: تلاش می‌کنیم تا به قدرت و مقام برسیم. در منطق اسلامی، قدرت و عزّت و آبرو و خوش‏نامی و امکانات، فقط و فقط برای خدمت به مردم و حرکت دادن خود و جامعه و کشور در راه نظام مقدّس اسلامی و رسیدن به آرمانهای بلندی است که انسان‌ها نیازمند آنند. این مسند، مسابقه برای خدمت و زحمت‏کشی است.» (۸۰/۲/۱۱)

- حرکت به سمت سیاست‌های اسلامی از بایسته‌ها و مطالبات حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) است. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: جوان‌های ما، اهل فکر ما، اهل فرهنگ ما تأمل کنند؛ مسئولین کشور به سمت سیاست‌های اسلامی حرکت کنند. اینی که یا مسؤولان ما، یا در دوره‌های انتخابات مثل وضع کنونی، نامزدهای انتخاباتی ما برای جلب توجه دیگران حرف‌های غربی‌ها را تکرار کنند، این هیچ امتیازی محسوب نمی‌شود. امتیاز این نیست که ما آن‏چیزی را بگوییم که غرب می‌پسندد. این‌ها کسانی‌اند که با فکر ایرانی، فکر اسلامی، هویت اسلامی و ایرانی مخالفند.» (۸۸/۲/۲۶)

- در نظر گرفتن رضای خداوند متعال از بایسته‌های مدنظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) است. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: «دشمنان ایران و ایرانی می‌دانند که مایه‏ی ایستادگی و اقتدار این ملت و اراده‏ی مستحکم او، همین ایمان اسلامی او بود؛ می‌خواهند این‏را از او بگیرند. آن‌ها تبلیغات جهانی را در همین جهت سازماندهی می‌کنند. ما باید هوشیار باشیم؛ مسئولین ما باید هوشیار باشند؛ نامزدهای انتخابات باید هوشیار باشند. مبادا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در تبلیغات خود برای دل‏خوشی دشمنان حرفی بر زبان جاری کنند. رضایت خدا را باید در نظر گرفت، رضایت اولیا را باید در نظر گرفت. آن‏چیزی را باید معیار قضاوت قرار داد که مایه‏ی ایستادگی ملت است، مایه‏ی استحکام ملت است، مایه‏ی استقامت مردم است و او پایبندیِ محکم به اسلام است.» (۸۸/۰۳/۳)

- آشفته نکردن فضای سیاسی کشور و سالم سازی فضای انتخابات از بایسته‌های مدنظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) است. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: «آن کسانی هم که دستی در تبلیغات دارند، فضای سیاسی کشور را آشفته نکنند؛ بدگویی از این، اهانت به آن، معارضه‏ی جناح‌های سیاسی با هم. مردم چه تقصیری کرده‌اند که بایستی ذهن آن‌ها به‌خاطرانگیزه‌های مختلف سیاسی اشخاص و گروه‌ها و جناح‌ها و مجموعه‌ها، آشفته و مغشوش شود. این‌ها بگذارند فضای انتخابات سالم باشد. البته هرکس حق دارد از خود و نامزد انتخاباتی خود دفاع و حمایت کند؛ این مانعی ندارد. تبلیغات در حد متعارف و بدون اسراف و زیاده‏روی، خیلی خوب است؛ اما اهانت، تخریب و بدگویی - این کارهایی که جزو رسوم زشت بعضی از کشورهای غربی است - را کنار بگذارند؛ بگذارند مردم در یک فضای آرام، با تشخیص، با بصیرت و بدون سراسیمگی انتخاب کنند .»(۲/‏۸/‏۸۵)

- خودداری از تخریب و سیاه نمایی از بایسته‌های مدنظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) است. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: «بعضی از تخریب‌ها البته از روی بی‌توجهی بود؛ بعضی از آقایان و نامزدها یا طرفداران آن‌ها با محاسباتی، حرف‌هایی نسبت به نظام زدند که واقع‏بینانه نبود؛ خیلی از مثبتات نظام، از کارهای بزرگ نظام نادیده گرفته شد و سیاه‏نمایی شد. پیشرفت‌های عظیمی که به‏وسیله‏ی دولت‌ها در این سال‌ها به‏وجود آمده، ندیده گرفته شد؛ این‌ها از روی غفلت بود، لیکن بعضی از این تخریب‌ها از روی غفلت نبود. تعدادی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مورد تخریب قرار گرفتند؛ تخریب‌های غیرمنصفانه و ناجوانمردانه… این، حادثه‏ی بدی بود. رحمت الهی را نباید با این‏گونه کارها آلوده کرد .»(۸۴/۴/۷)

- خودداری از تبلیغات پرخرج از بایسته‌های مدنظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) است. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: «یکی از کارهایی که بنده - چه در تبلیغات انتخابات مجلس و چه در انتخابات ریاست جمهوری - همیشه نگران آن هستم، این است. نه خودشان تبلیغات پُرخرج کنند، نه به طرفدارانشان اجازه دهند. بعضی افراد ممکن است بگویند به ما ربطی ندارد؛ این کار پُرخرج را دیگران می‌کنند. شما بگویید نکنند. خوشبختانه آن‏گونه که اطّلاع پیدا کردم، ساعت‌های فراوانی برای نامزدها وقت گذاشته‌اند که از طریق تلویزیون و رادیو با مردم حرف بزنند… خیلی خوب؛ این بهترین تبلیغات است. رادیو و تلویزیون همه‏جا وجود دارد؛ چه نیازی هست که برای تبلیغات گوناگونِ رنگینی که بعضی جاها می‌کنند، پول زیادی مصرف شود که احیاناً بعضی افراد هم نتوانند خودشان آن خرج را کنند و مجبور باشند از کسانی بگیرند و خدای نکرده وام‏دار شوند ؟»(۸۰/۰۲/۲۸)

- تبیین برنامه‌ها توسط نامزدهای ریاست جمهوری از بایسته‌های مدنظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) است. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: «من به همه‏ی کسانی‏که نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند و طرفداران آن‌ها صمیمانه عرض می‌کنم که فضای کشور را فضای دشمنی و نقار و تشنج و اختلاف نکنند. البته ملت این‏طور نیستند؛ گروهی هستند که اگر مجموع‌شان را بشمریم، به چند هزار نفر نمی‌رسند - بالاخره هر کس طرفدارانی دارد - این‌ها فضای روزنامه‌ها و دستگاه‌های ارتباط جمعی را متشنج می‌کنند. فضا باید دوستانه باشد؛ هر کس حرف‌های خودش را بزند و برنامه‌های خودش را بگوید و کاری را که خودش می‌تواند بکند، بیان کند؛ به دیگران چه کار دارند؟ فضا را متشنج نکنند؛ فضا را برادرانه و صمیمانه بکنند.» (۳/‏۳/‏۸۴)

و… رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) علاوه بر رهنمودهایی که به نامزدهای انتخاباتی برای نمایش وحدت و دشمن ستیزی مردم در عرصه انتخابات داده‌اند، معیارها و ویژگی‌های کاندیدای اصلح را برشمرده‌اند که هدفمداری و ایمان به هدف، دردآشنایی، قانون مداری، تلاش و جدیت و… از جمله این ملاک‌ها و معیارها است.

با توجه به این موارد از همگان انتظار می‌رود:

  1. تمامی افراد واجد شرایط در انتخابات شرکت نموده و دیگران را تشویق و ترغیب به شرکت نمایند.
  2. با شناخت شرایط واوضاع و نیازها و مسائل اساسی کشور، معیارها و شاخص‌های رئیس جمهور تراز انقلاب اسلامی را دقیق مورد توجه قرار دهند.
  3. با حضور کاملاً آگاهانه و فعال رأی خود را با شناخت رئیس جمهور مطلوب در صندوق‌های رای بریزند.
  4. در انتخابات با در نظر گرفتن مصالح نظام و منافع ملی و افزایش کارآمدی شرکت نمایند.
  5. به دور از احساسات و با در نظر گرفتن وظایف رای بدهند.

با نگاه مسئولانه به وضعیت و شرایط انتخاباتی و بهره گیری از رهنمودهای امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) می‌توان ویژگی‌ها و شاخص‌هایی را برای رئیس جمهور مطلوب و اصلح در نظر گرفت که اهم آنها عبارتند از:

  1. تعهد و پایبندی به مبانی و ارزش‌های اسلام و نظام اسلامی
  2. اعتقاد به خدمت گزاری به مردم به ویژه اقشار مستضعف جامعه
  3. استکبارستیزی، شجاعت و مقاومت در مقابل فشارهای دشمنان
  4. استقلال طلبی و دارای مرزبندی شفاف با دشمنان
  5. تخصص، تجربه، حسن سابقه، صداقت و
  6. مردمی بودن و وفاداری به تعهدهای برعهده گرفته در مواضع
  7. التزام به قانون در عرصه‌های مختلف
  8. آگاهی از نیازهای کشور، جامعه، مردم و اهتمام برای تحقق این نیازها
  9. پایبندی به سیاست‌های کلی کشور به ویژه در حوزه اقتصاد مقاومتی
  10. حرکت در جهت آرمان‌ها، اهداف و پیشرفت کشور
  11. کارآمدی، خستگی ناپذیری و اعتقاد به کار و تلاش جهادی
  12. برخورداری از روحیه مردمی، شاداب و با نشاط، مؤمن به ارزش‌های انقلاب، مؤمن به مردم و معتقد به حق مردم در چارچوب قوانین کشور
  13. و

با تمرکز بر هوشمندسازی توأم با بصیرت‌افزایی مردم و احساس مسئولیت همگانی در ترجیح منافع و مصالح ملی بر دیدگاه‌ها و سلایق شخصی إن‌شاء‌ا… می‌توان انتخاباتی را رقم زد که در ضمن شکوه و عظمت در محیط امن، حضور حداکثری را به تصویر کشیده و از این رهگذر افتخار دیگری برای ایران اسلامی خلق نموده و برگ زرینی بر اوراق افتخارآمیز ملت ایران بیفزاید. در همین راستا بر عموم ملت مؤمن، بصیر و انقلابی ایران اسلامی است تا با مشارکت حداکثری و با بصیرت و انتخاب فرد اصلح، زمینه عزت، اقتدار و امنیت همه جانبه ایران اسلامی را مهیا کنند و همچنین بر نخبگان، صاحبنظران و صاحبان خرد و اندیشه است ضمن تبیین، تشریح و واکاوی اهمیت شرکت در انتخابات، راهبردها و راهکارهای عملیاتی تحقق این مهم را ارائه کنند.

کلید واژه ها: انتخابات مشارکت با بصیرت عزت، اقتدار و امنیت همه جانبه آثار و برکات بایسته ها


نظر شما :