اختلاف غیرقابل حلی با اروپا، آمریکا و کشورهای منطقه نداریم

تعداد بازدید:۹۸۸
اختلاف غیرقابل حلی با اروپا، آمریکا و کشورهای منطقه نداریم

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه (۶ دی ۱۳۹۹) در سخنانی اعلام کرد: «اختلاف غیرقابل حلی با اروپا، آمریکا، روسیه، چین و کشورهای منطقه نداریم.» وی در ادامه اضافه کرد: «ما به شرط احترام به حاکمیت، حق و حقوق و پتانسیل‌های ترکیه آمادۀ گفت‌وگو و همکاری‌ها با همۀ طرف‌ها هستیم. هر تحول صورت گرفته در منطقه و سراسر جهان، مهر تأییدی است بر قدرت و اهمیت ترکیه.»

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه گفت: «تحولات منطقه و جهان مؤید اهمیت ترکیه است. ترکیه قطعاً در معماری سیاسی و اقتصادی جدید جهانی به جایگاهی شایسته دست خواهد یافت. احدی نمی‌تواند مستقیم یا غیرمستقیم مانع کشورمان برای دستیابی به اهدافش شود.» اردوغان در حالی بر ادامه تلاش‌های دولت کشورش بر فعالیت های اکتشافی تأکید کرد که این موضوع در مدیترانه شرقی به اختلاف با یونان منتهی شده است.

اتحادیه اروپا نیز پیشتر از بابت مناقشات مرزی که پیرامون بهره‌برداری از ذخایر گاز طبیعی دریای مدیترانه است؛ حق را به یونان داده و به دنبال تحریم آنکارا است. از سوی دیگر، وزارت خارجه یونان چندی پیش اعلام کرد که سازمان ملل متحد توافقنامه دریایی آتن - قاهره در زمینه تحدید حدود منطقۀ انحصاری اقتصادی را بر تارنمای رسمی این سازمان منتشر کرده است. وزارت خارجه یونان روز پنج شنبه (۴ دی ۱۳۹۹) اعلام کرد که دفتر امور حقوقی سازمان ملل متحد توافقنامۀ منعقده میان مصر و یونان در زمینه تحدید حدود منطقه انحصاری اقتصادی میان دو کشور را بر روی تارنمای رسمی خود منتشر کرده است. این توافقنامه دوجانبه در حالی از سوی سازمان ملل منتشر می‌شود که مقامات آنکارا آن را توافقی بی ارزش و فاقد اعتبار می‌دانند. گفتنی است که یونان و مصر این توافقنامه دریایی را روز ششم اوت ۲۰۲۰ امضاء کردند.

آنکارا بلافاصله این توافقنامه را محکوم کرد و مدعی شد که منطقۀ تعیین شده متعلق به فلات قارۀ ترکیه است. ترکیه همچنین با از سرگیری فعالیت‌های اکتشافی و زلزله نگاری خود در آب‌های مدیترانه شرقی به این توافقنامه واکنش نشان داد.

«حامی آکسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه روز شنبه (۶ دی ۱۳۹۹) از یونان خواست تا با عقل سلیم رفتار کرده و در پاسخ به تلاش‌های آنکارا برای تقویت صلح و ثبات در منطقه که در چارچوب روابط حسن همجواری صورت می‌گیرد، به مسئولیت‌های خود عمل کند. سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در پاسخ به سؤالی در خصوص هشدار هوایی جدید ترکیه در دریای اژه و مدیترانه شرقی گفت: «ما کماکان در خصوص وجود امکان گفت‌وگوهای مستقیم و بدون پیش شرط با یونان معتقدیم؛ اما شاهد تداوم تحریکات و اقداماتی که موجب تنش بیشتر در منطقه می‌شود، هستیم.» آکسوی ادامه داد: «به عنوان مثال یونان با اعلام یک هشدار هوایی جدید، ۱۵ منطقه از جمله جزایر خلع سلاح شده را به عنوان میدان رزمایشی اعلام کرد و از ۴ ژانویه تا ۲۶ فوریه ۲۰۲۱ دریای اژه و منطقه بسیار وسیعی را در مدیترانه شرقی بست.» وی در ادامه اضافه کرد: «از آتن دعوت می‌کنیم تا با در پیش گرفتن عقل سلیم، مقابل تلاش‌های آنکارا برای تقویت صلح و ثبات در منطقه در چارچوب روابط حسن همجواری، مسئولیت پذیر باشد.»

منبع خبر: خبرگزاری مهر

کلید واژه ها: اردوغان اروپا


( ۱ )

نظر شما :