درآمدی بر اندیشه دفاعی- امنیتی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران(۲۷)

اصول اندیشه نظامی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)

سرتیپ دوم پاسدار دکتر عباسعلی فرزندی
۰۷ تیر ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۳ یادداشت های علمی
تعداد بازدید:۶۷۵
اصول اندیشه نظامی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)

حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) از برجسته ترین و تأثیرگذارترین رهبران دوران معاصر در عرصه امور راهبردی به‌ویژه در حوزه دفاعی- امنیتی است.

اندیشه معظم له برگرفته از دین اسلام و آموزه های اسلامی است.

اندیشه نظامی یکی از مهم ترین ابعاد اندیشه ای معظم له است. در اندیشه نظامی فرماندهی معظم کل قوا اصول مهمی وجود دارد که شناخت و بهره گیری صحیح از آن نقش بسزایی در عزت و اقتدار انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد.

در همین راستا، در این یادداشت به اصول اندیشه نظامی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) پرداخته می شود.

اصول اندیشه نظامی رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی)

مهم ترین اصول اندیشه نظامی از منظر رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) عبارتند از:

  1. ارتباط با خداوند متعال

ارتباط با خداوند متعال از مهم ترین اصول اندیشه نظامی از منظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) است. معظم له در این رابطه می فرمایند: «خدا را هرگز فراموش نکنید. دل را با منبع غیبی قدرت - یعنی سرچشمه‌ی فیاض وجود، یعنی خدای بزرگ - مرتبط و متصل نگه‌دارید. با خدا هرچه بیشتر انس بگیرید. بشر با پشتیبانی و دلگرمی به این منبع لایزال قدرت است که موجودی آسیب‌ناپذیر و شکست‌ناپذیر میشود .»(۷۰/۱۰/۱۲)

  1. عدم جواز ابتدا به شروع جنگ

از مهم ترین اصول اندیشه نظامی از منظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) می توان به عدم جواز ابتدا به شروع جنگ اشاره کرد. معظم له در این رابطه می فرمایند: «… ما به هیچ کشوری و به هیچ ملتی قصد تجاوز نداریم؛ … ما ابتدا کننده نیستیم؛ اما باید بیدار باشیم. یک ملت بزرگ، با هدفهای بزرگی که برای خود تعریف کرده است، نیاز به تلاش و کار در محیطی امن و آرام دارد. اگر دشمنانی از بیرون این مرزها بخواهند این محیط امن و آرام را به هم بزنند، همه ملت علیه آنها قیام خواهد کرد و در صف مقدّم، نیروهای مسلّح هستند .»(۷۸/۰۸/۹)

  1. داشتن ماهیت دفاعی، نه تهاجمی

از مهم ترین اصول اندیشه نظامی از منظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) می توان به ضرورت داشتن ماهیت دفاعی و عدم تهاجم اشاره کرد. معظم له در این رابطه می فرمایند: «ما امروز با اقتدار ملت ایران در عرصه‌های جهانی اثبات کردیم که ملت ایران و ایران اسلامی هیچ تهدیدی برای کشورهای همسایه و دیگران نیست. به ما تهاجم شد، ما قدرتمندانه دفاع کردیم، اما هرگز فکر تجاوز، فکر حمله، فکر اشغال در ذهن ملت ایران و مسئولان کشور خطور نکرده است »(۸۷/۲/۱۲)

  1. دشمن شناسی

دشمن شناسی از مهم ترین اصول اندیشه نظامی از منظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) است. معظم له در این رابطه می فرمایند: «مراقب دشمن باشید؛ دشمن را خوب بشناسید؛ مبادا از شناسایی دشمن غفلت کنید. غریبه‌هایی را که در لباس خودی خودشان را در همه جا داخل میکنند بشناسید؛ دستهای پنهان را ببینید. هیچکس به‌خاطر غفلت ستایش نمیشود. هیچ‌کس به‌خاطر چشمها را بر هم گذاشتن، مدح نمیشود. اگر بر آدم غافل ضربه‌ای وارد شد، اوّل کسی که مسئول و مذموم است، خود اوست؛ مراقب باشید .»(۸۹/۱/۲۸)

  1. ممنوعیت استفاده از سلاح های کشتار جمعی و سلاح هسته ای

ممنوعیت استفاده از سلاح های کشتار جمعی و سلاح هسته ای از مهم ترین اصول اندیشه نظامی از منظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) است. معظم له در این رابطه می فرمایند: «به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته‌ای، دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی، نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدیدی جدی علیه بشریت تلقی می‌شوند. ملت ایران که خود قربانی کاربرد سلاح شیمیایی است، بیش از دیگر ملت‌ها خطر تولید و انباشت این گونه سلاح‌ها را حس می‌کند و آماده است همه‌ی امکانات خود را در مسیر مقابله با آن قرار دهد. ما کاربرد این سلاح‌ها را حرام، و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابناء بشر از این بلای بزرگ را وظیفه‌ی همگان می‌دانیم .»(۸۹/۱/۲۸)

  1. آمادگی در برابر تهدیدات همه جانبه دشمنان

از مهم ترین اصول اندیشه نظامی از منظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) می توان به آمادگی در برابر تهدیدات همه جانبه دشمنان اشاره کرد. معظم له در این رابطه می فرمایند: «باید در مقابل تهدید آمادگی داشته باشیم. اگر نداریم، باید آمادگی ایجاد کنیم و اگر داریم، حفظ کنیم و افزایش دهیم. در مقابل اعلان جنگ، اعلان دفاع دفاع همه جانبه روی «همه جانبه» تأکید می کنم و در مقابل اقدام به جنگ، اقدام به دفاع و ضربه ی متقابل .»(۸۰/۱۲/۲۷)

در یک نگاه کلی می‌توان گفت:

عقلانیت، تدبر، آینده‌نگری، خداباوری، خودباوری، اقتدار، عزت، تکلیف گرایی، معنویت گرایی و… از اصول مورد توجه در اندیشه نظامی رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) است.

  1. ارتباط با خداوند متعال از مهم ترین اصول اندیشه نظامی از منظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) است.
  2. از مهم ترین اصول اندیشه نظامی از منظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) می توان به عدم جواز ابتدا به شروع جنگ اشاره کرد.
  3. دشمن شناسی از مهم ترین اصول اندیشه نظامی از منظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) است.
  4. ممنوعیت استفاده از سلاح های کشتار جمعی و سلاح هسته ای از مهم ترین اصول اندیشه نظامی از منظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) است.
  5. از مهم ترین اصول مهم اندیشه نظامی از منظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) می توان به در نظر داشتن اصول انسانی جنگ اشاره کرد.
  6. از مهم ترین اصول اندیشه نظامی از منظر حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) می توان به آمادگی در برابر تهدیدات همه جانبه دشمنان اشاره کرد.

منابع و مراجع:

  1. قرآن مجید.
  2. بیانات و سخنرانی های حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی).
  3. جمشیدی، محمدحسین، مبانی اندیشه نظامی در اسلام، تهران: دانشگاه امام حسین (ع)، ۱۳۸۹.
  4. جمشیدی، محمدحسین، مبانی و تاریخ اندیشه نظامی در ایران، تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۱۳۸۰.
  5. لطفی مرزناکی، رحمان، دفاع هوشمند در اندیشه امام خامنه ای (مدظله العالی)، تهران: آوای سبحان، ۱۳۹۴.
  6. مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی، سیر تحول اندیشه های نظامی، تهران: ستاد فرماندهی کل قوا، مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی، ۱۳۹۵.
  7. و…

کلید واژه ها: اصول اندیشه نظامی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) ماهیت دفاعی آمادگی همه جانبه


نظر شما :