قوانین امنیت سایبری



آخرین بروزرسانی : ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده
خرید آنلاین کتاب

کتاب قوانین امنیت سایبری، نوشته ی حامد حاجی ملا میرزایی، (معاونت پژوهش)، و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.

امروز با توسعه فضای سایبری، برقراری امنیت در این فضا به یکی از دغدغه های اساسی کشورها تبدیل شده است. نوظهور بودن این فضا به همراه سرعت بسیار بالای پیشرفت و توسعه فناوری های مرتبط با این فضا، کار کشورها و دولت ها را برای برقراری امنیت به چالش کشیده است. علاوه بر موارد ذکر شده، چالش هایی نظیر محدود نبودن فضای سایبری به مرزهای فیزیکی کشورها باعث شده تا برای برقراری کامل امنیت در این فضا نیاز به یک همکاری بین المللی قوی نیز وجود داشته باشد.

فقدان قوانین و مقررات کامل در کشور در زمینه مدیریت امنیت سایبری، باعث ناشناس ماندن این فضا شده و کار را برای برقراری امنیت سایبری در کشور بیش از پیش چالش برانگیز کرده است. نگاهی به حملات سایبری صورت پذیرفته در سال های اخیر نشان می دهد که در صورت عدم توجه کافی به برقراری امنیت در این فضا کشور در آینده ای نزدیک با چالش های بسیار بزرگی روبرو خواهد شد. توجه به این نکته نیز ضروری است که مجرمان سایبری برخلاف دیگر مجرمان افرادی خبره در این عرصه هستند و می توانند تهدیدات جدی برای کشور محسوب شوند.

در این کتاب سعی شده است تا با بررسی جامع فضای سایبری، شناخت کاملی از تمام جنبه های آن صورت گرفته و تمامی چالش ها و کمبودهای مدیریتی و حقوقی برای برقراری امنیت سایبری در کشور شناخته شود. علاوه بر اینها، تجربیات کشورهای پیشرو در این عرصه نیز مورد شناخت، ارزیابی و تحلیل قرار گرفته و با انجام مقایسه تطبیقی بین قوانین دیگر کشورها با قوانین مرتبط موجود در ایران، نقص ها و کاستی های حقوقی موجود در قوانین کشور در این زمینه شناسایی شود.

فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در طول دو دهه ی اخیر تکامل یافته و اکنون در تمام جنبه های مجازی زندگی ما یکپارچه شده اند. اقتصاد و زندگی روزمره ی ما به دلیل این امر توانگر تر شده است.

تحولی که به واسطه ی این دیجیتالی شدن فراهم می شود، وابستگی های جدیدی را ایجاد می نماید. اقتصاد ما، اداره ی دولت و تأمین خدمات ضروری اکنون به یکپارچگی فضای سایبری و زیر ساخت، سیستم و اطلاعاتی تکیه داشته که آن را پی ریزی می کنند. فقدان اطمینان در یکپارچگی، مزایای این تکامل فنی را با خطر مواجه می سازد.

سایبر پیشوندی است برای توصیف یک شخص، یک شی، یک ایده یا یک فضا که مربوط به دنیای کامپیوتر و اطلاعات است. در طی توسعه اینترنت واژه های ترکیبی بسیاری از این کلمه سایبر به وجود آمده است.

فضای سایبری روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است و این پیشرفت به گونه ای است که می توان ردپای آن را در زندگی روزمره افراد عادی جامعه، در مدیریت کلان دولت ها، در برنامه ریزی های مهم و استراتژیک و یا حتی در بازی کودکان مشاهده کرد، اما این فضا به صورتی زندگی گذشته بشر را تغییر داده است و آن را وارد مرحله جدیدی از زندگی کرده است. فضای سایبری همان گونه که باعث دسترسی جامعه انسانی به چیزی که در رویای آن به سر می برد شده است، به نوعی او را محدود به چیزی که خود تمایل داشته، کرده است.

عناوین حریم خصوصی و محرمانگی با مسئله امنیت در ارتباط هستند. اطلاعاتی که خصوصی به شمار می روند تنها زمانی می توانند واقعاً خصوصی بمانند که به صورت ایمن ذخیره شده باشند. برای این منظور در دنیای واقعی به گونه ای رفتار می کنیم که گویی چنین اطلاعاتی وجود خارجی ندارند. این سیاست را امنیت گمنامی می نامند.

امنیت فضای سایبری به خاطر اتکای بیش از حد تمامی بازیگران سیاسی به آن، بی تردید مقوله ای استراتژیک قلمداد می شود و به همین دلیل است که در ارزیابی از تهدیدات امنیت ملی و بین المللی، مفهوم امنیتی فضای سایبری، وارد اسناد پایه ای امنیتی شده است.

یکی از انواع حملاتی که در سال های اخیر ایجاد شده است حمله به صفحات شخصی و توهین علیه آدم های شناخته شده در سراسر دنیا است. این کار که در سال های اخیر در ایران رواج زیادی پیدا کرده است باعث توهین به افراد زیادی از جمله داوران، ورزشکاران، هنرمندان و سیاست مداران شده است. این طور است که در صورتی که کاری انجام شود که مورد پسند این دسته از کاربران نباشد، بلافاصله با حمله به صفحات آن شخص متهم عکس العمل نشان داده می شود. این مسئله علت نیاز به یک فرهنگ سایبری را نشان می دهد.

کتاب قوانین امنیت سایبری، نوشته ی حامد حاجی ملا میرزایی، (معاونت پژوهش)، و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی بچاپ رسید. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید. ‌‌‌‌‌‌‌

ارسال با ایمیل: