امنیت اجتماعی شده



دسته کتاب : دانشکده امنیت ملی
آخرین بروزرسانی : ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده
خرید آنلاین کتاب

کتاب امنیت اجتماعی شده (نظریه ها، رویکردها و الگوی راهبردی)، نوشته حسن صائبی، (دانشکده امنیت) و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.
معنای امنیت اجتماعی این است که مردم در محیط کار و زندگی خود، احساس خوف و تهدید و ناامنی نکنند. امنیت اجتماعی شده از حوزه هایی است که کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سطوح راهبردی برای دستیابی به اهداف ملی و تحقق رسالت های سازمانی تصمیم ها، اقدام ها و فعالیت های مدیریتی را به انجام می رسانند.

اغلب اندیشمندان، موضوع یا مرجع اصلی امنیت اجتماعی را ارزش های سنتی و از پیش موجود گروه های اجتماعی می دانند، ارزش های سنتی مانند عقاید دینی، زبان و نوع پوشاک، هویت گروهای مختلف را تشکیل می دهند.از این منظر، تصریح می شود که دولت، یگانه مرجع امنیت نیست و ممکن است هیچ تهدیدی تشکیلات دولتی و رسمی را تهدید نکند، اما گروه های مختلف جامعه از هم گسیخته شوند و جلوه هایی از نارضایتی در قالب اعتراض، بی اعتمادی، جنایت های موردی یا سازمان یافته و غیره، پشتوانه اجتماعی دولت را فرسوده کنند.
امنیت مفهوم آشنا و قابل شناختی برای تمام جوامع بشری از جوامع اولیه چون قبایل کوچک تا امپراتوری های بزرگ جهان باستان و دولت شهرهای یونان بوده و امروزه نیز تلاش برای رسیدن به وضعیت امن اولویت نخست واحدهای سیاسی مختلف را تشکیل داده است و راه های تأمین آن جایگاه خاصی در سیاست گذاری های امنیتی دولت ها در قالب امنیت ملی دارد.امنیت از جمله مفاهیم پیچیده ای است که ارائه تعریف واحدی از آن به سادگی میسر نیست و پیش از آنکه مقوله ای قابل تعریف باشد، پدیده ای ادراکی و احساسی است، یعنی این اطمینان باید در ذهن توده مردم، دولتمردان و تصمیم گیران به وجود آید که برای ادامه زندگی بدون دغدغه امنیت لازم وجود دارد.

با گذشت زمان و ایجاد تغییراتی در توقعات و نیازهای انسان ها، متغیرهای جدیدی برای تعریف امنیت وارد عرصه می شوند. برای مثال امروزه پدیده ای چون تخریب محیط زیست از عوامل مهم برهم زننده امنیت بشر تلقی می شود، در حالی که تا صد سال پیش چنین چیزهایی وجود نداشت.
بدون تردید، امنیت نظامی اصلی ترین عنصر قدرت ملی محسوب می شود. در واقع عنصر نظامی گری، معیارنهایی است که به وسیله آن، میزان کلی پتانسیل اقتدار و توان (حفظ) امنیت ملی، سنجیده می شود و مورد قضاوت قرار می گیرد. گذشته از مباحث نظری، جهان در هرصورت و با هر شکلی از نظم امنیتی، به برقراری نوعی عنصر امنیت نظامی در سطح ملی و بین الملی نیازمند است.امروزه ضرورت و اهمیت امنیت در حوزه های مختلف برکسی پوشیده نیست، چراکه تمامی امکانات زندگی در صورت نداشتن امنیت می تواند تحت الشعاع قرار گیرد.این موضوع از آنجا مطرح می شود که هیچ انسانی قادر به تأمین امنیت کامل نیست، بنابراین در اجتماعی زندگی می کند که بتواند با همیاری دیگران امنیت را به حوزه اجتماع برگرداند.
نا امنی، هم می تواند موجودیت و بقای یک گروه اجتماعی را هدف قرار دهد و هم احساس رضایت، خوشبختی و رهایی آن را مخدوش کند. بنابراین، پاره ای آسیب ها و تهدیدات، فیزیک یک گروه را از بین می برند یا مجروح می کنند و پاره ای دیگر، معطوف به هویت و ابراز وجود جامعه یا گروه های اجتماعی هستند.
کتاب امنیت اجتماعی شده (نظریه ها، رویکردها و الگوی راهبردی)، نوشته حسن صائبی، (دانشکده امنیت) و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی به چاپ رسید. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید.
                

ارسال با ایمیل: