اوج قله با علوم پایه



آخرین بروزرسانی : ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده
خرید آنلاین کتاب

کتاب اوج قله با علوم پایه، نوشته ی حنیف کازرونی، توحید فرج الله پور، (آماد و فناوری) و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.
در این کتاب ابتدا به مطالعه راهبرد حاکم بر سیاست های کلان کشور در زمینه حضور دانشمندان علوم مختلف در امور نظامی پرداخته ایم و در این راستا نقش علم فیزیک در پیشبرد اهداف را بررسی کرده ایم.
مطالعه الگوی به کارگیری فیزیکدانان در ایالات متحده، بررسی دقیق الگوی حاکم بر مدیران صنایع مختلف نظامی از گذشته تا امروز، نحوه ایجاد انگیزه در بین دانشمندان علوم مختلف برای همکاری با نهادهای نظامی، نقش رشته های علمی مختلف از جمله فیزیک در پیشبرد اهداف، حمایت مالی و بسیاری از مسائل مختلف از جمله اهداف اولیه این کتاب است.

یکی از طرح های جالب و در عین حال پیچیده تاریخ نظامی و غیر نظامی آمریکا، طرح منهتن است. مطالعه کامل طرح منتهن و نقش فیزیکدانان در پیشبرد اهداف آن و بررسی همکاری پنتاگون و دانشگاه های این کشور نه به طور مستقیم، بلکه از طریق واسطه ها از جمله اهداف این کتاب است.
در حال حاضر بین علوم پایه و رشته های مهندسی که مجریان اتاق فکر هستند، وحدت کامل وجود ندارد، بنابراین به معرفی الگویی می پردازیم تا علاوه بر دیدگاه فیزیکدانان در امور دفاعی و نظامی کشور، وحدت بین علوم مختلف را در تمام زمینه ها با بررسی جوانب مختلف آن مورد مطالعه قرار دهیم. نکته مهم این است که به کارگیری افراد با در نظر گرفتن تخصص آنها امر بسیار مهمی در مدیریت کلان همه طرح ها اعم از نظامی و غیر نظامی است.
علم کوششی برای تطبیق تجربه های حسی متنوع و پر هرج و مرج با نوعی نظام فکری یکنواخت است. در این نظام، تجربیات منفرد باید به گونه ای با ساختار نظری همبسته شوند که نظم و ترتیب کلی حاصل از آن منحصر به فرد و قانع کننده باشد. تجربه های حسی موضوعاتی مفروض و معین هستند، اما نظریه ای که آنها را تفسیر می کند، ساخته و پرداخته ذهن انسان ها است. نظریه، حاصل فرایند بسیار پرزحمت انطباق است، فرضیه ای که هیچ گاه قطعیت کامل نمی یابد و همواره در معرض سوال و تغییر شکل قرار دارد.
همگام با پیشرفت علم، قلمرو علوم پایه چنان گسترش یافته است که فقط محدودیت خود روش می تواند مرز و کرانه ای برای آن به وجود آورد. بزرگ ترین بخش تحقیقات علوم پایه وقف توسعه شاخه های گوناگون علوم می شود. در هر یک از این شاخه ها، موضوع و هدف عبارت است از درک و فهم نظری زمینه های کم وبیش محدود تجربه و در هریک از آنها قوانین و مفاهیم تا سرحد امکان به تجربه وابسته اند. این بخش از علم با تخصص یابی روز افزون، زندگی عملی را در قرن های اخیر دگرگون و کمک کرده است تا بشر سرانجام بتواند از بار مشقات جسمانی برهد.
اصولی که در این کتاب بر آنها پایبند هستیم، تغییر ناپذیری قوانین علوم پایه تاکنون است. در قرن بیست و یکم تعامل میان رشته های علمی مختلف بر تلاش برای باز تعریف رویکردها و الگوهای ذهنی متمرکز است. پیشرفت های بزرگ علم فیزیک و شکل گیری فیزیک کوانتوم، موجب ارتقای درک و شناخت انسان از پدیده های آشوبناک و پیچیده شد. رشد نفوذ علمی تئوری کوانتوم چنان بود که اصول ومفاهیم آن، به صورت پارادایمی در سایر رشته های علمی نیز مورد استفاده قرار گرفت. طرح منهتن به عنوان نمادی از قدرت و توانایی علوم پایه مد نظر است که با جزئیات به شرح آن خواهیم پرداخت.
کشور های توسعه یافته در زمینه تحقیق و توسعه بر علوم پایه بیش از رشته های دیگر سرمایه گذاری می کنند، اما در کشور ما رتبه های برتر کنکور، اغلب رشته هایی غیر از علوم پایه را انتخاب می کنند، چرا که فارغ التحصیلان این رشته ها نمی توانند کسب و کار و جایگاه هم شأن این رشته ها را در کشور پیدا کنند. بنابراین، قدم اول و شاید یکی از اقدامات مهم در این زمینه، ایجاد انگیزه لازم در نخبگان جامعه برای گرایش به رشته های علوم پایه است. نخبه پروری صرف در رشته های مهندسی، آسیب های جدی اجتماعی به بدنه جامعه در تمامی موارد وارد می کند.
در بازخوانی دلایل بی توجهی به علوم پایه در کشور، برخی کارشناسان مشکل عمده را در حاکمیت نگاه سنتی به آموزش عالی می دانند. نگاهی که رشته های مهندسی و پزشکی را از رشته های علوم پایه برتر میداند. این گروه علت اصلی این رویکرد را پایه گذاری نظام آموزش عالی نوین کشور بر پایه سیاست های استعماری در اوایل قرن بیستم با الگو گیری از نظام آموزشی غرب، می دانند.
کتاب اوج قله با علوم پایه، نوشته ی حنیف کازرونی، توحید فرج الله پور، (آماد و فناوری) و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی بچاپ رسید. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید.
‌‌‌‌‌‌‌

ارسال با ایمیل: