بررسی موافقت نامه تغییر اقلیم پاریس



آخرین بروزرسانی : ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده
خرید آنلاین کتاب

کتاب بررسی موافقت نامه تغییر اقلیم پاریس به قلم سید نصیب اله دوستی مطلق و عسگر سرمست در پژوهشکده آماد و فناوری دفاعی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.

امروزه افزایش دمای زمین و ایجاد تغییرات در اقلیم نقاط مختلف جهان حاصل از آن، به یکی از چالشی ترین مباحث در رسانه ها و در بین سیاست مداران جهان تبدیل شده است. این نگرانی حتی به میان مردم کشیده شده و بسیاری از آنها را تسبت به آینده خود مضطرب کرده است. حتی این جریان موجب تشکیل سازمان های مردم نهاد در کشورهای مختلف برای دفاع از زمین در برابر فعالیت های صنعتی شده است. بسیاری از این گروه ها معتقدند که فعالیت های صنعتی و به خصوص مصرف سوخت های فسیلی موجب بروز مشکل فعلی در زمین شده است و باید برای مبارزه با گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی به سمت کنار گذاشتن تولید و مصرف نفت، گاز و زغال سنگ رفت. برخی نیز بر این باورند که جذب گرمایی اقیانوس ها علت گرم شدن کره زمین است. به هرحال افزایش دمای زمین وجود دارد و دلایل این امر نیز ناشناخته است. یکی از تبعات گرمایش زمین تغییرات اقلیمی است که به عقیده برخی از اندیشمندان، یکی از تهدیدات نوظهور برای بشر تلقی می شود.

بنابراین سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد با تشکیل کنوانسیون تغییرات اقلیمی به دنبال حل این مشکل جهانی برآمدند و سعی دارند با ایجاد معاهدات بین المللی کشورها را وادار به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از جمله دی اکسید کربن کنند. در همین راستا این کنوانسیون در سال ۲۰۱۵ و در جریان بیست و یکمین اجلاس سالانه خود در شهر پاریس، سندی به تصویب رساند که به موافقت نامه آب و هوایی پاریس شهرت یافت.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در این سند بین المللی از کشورهای عضو موافقت نامه در خواست شده تا با ارائه برنامه های مشارکت ملی به دنبال کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن خود باشند. هدف نهایی این سند بین المللی ممانعت از افزایش دو درجه‌ای دمای کره زمین معرفی شده است.

اولین نتیجه این کنوانسیون در سال ۱۹۹۷ ایجاد پروتکل کیوتو با هدف جلوگیری از افزایش انتشار دی اکسید کربن انسان ساخت توسط کشورهای توسعه یافته بود که موفقیت چندانی را کسب نکرد. دلیل این امر اجرا نکردن این پروتکل توسط تعدادی از مهم ترین تولید کنندگان گازهای گلخانه ای بود. علاوه بر این چین و هند که در آن سال ها جزو کشورهای در حال توسعه دسته بندی می شدند از ارائه هرگونه تعهد به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه ای معاف شدند در حالی که این کشورها در سال های بعد به دلیل رشدهای اقتصادی بالا و مصرف زیاد سوخت های فسیلی، به بزرگ ترین تولید کنندگان این گازها در جهان تبدیل شدند.

بخشی از متن کتاب

یکی از مهم ترین ابعاد موافقت نامه تغییر اقلیم پاریس، ابعاد علمی موضوع است. براین اساس عنوان می شود که گازهای گلخانه ای انسان ساخت در طول سال های بعد از انقلاب صنعتی موجب افزایش چگالی این گازها و به دنبال آن گرمایش جهانی شده است. در مقابل، بخش قابل توجهی از جامعه علمی دلایل ارائه شده از سمت گروه نخست را فاقد مببنای علمی دقیق می دانند و عوامل دیگری را موجب بروز گرمایش جهانی می دانند. این تقابل علمی در بین این دو گروه از جامعه کارشناسی موجب سردرگمی و گاهی تقابل سیاسی بین گروه های مختلف شده است.

بسیاری از تاریخ نویسان جهان معتقدند که سنونت آگوست آرنیوس دانشمند سوئدی، اولین کسی بود که نظریه گازهای گلخانه ای را مطرح کرد و رابطه بین گرمایش زمین و افزایش غلظت دی اکسید کربن را به صورت یک فرمول ریاضی به دست آورد. آرنیوس معتقد بود که میانگین دمای سطح کره زمین ۱۵ درجه سانتی گراد است و وجود بخار آب و دی اکسید کربن موجود در جو زمین که هر دوی آنها را طبیعت به جو افزوده است، موجب به وجودآمدن این دما شده است و در صورت نبودن آنها دمای سطح زمین بسیار کمتر از این مقدار خواهد بود.

براساس این نظریه، مقداری از انرژی الکترومغناطیس ورودی به جو زمین از خورشید، پس از بازتاب از سطح زمین، در اتمسفر توسط گازهای گلخانه ای جذب و مابقی از جو زمین خارج می شود. به عبارت دیگر گازهای گلخانه ای به مانند شیشه اتومبیل در تابستان عمل می کنند و از خروج بخشی از حرارت وارد شده جلوگیری می کنند.

برخی از محققان علوم جوی، مخالف نظریه گازهای گلخانه ای هستند. این دسته از دانشمندان معتقدند که گرمایش زمین به دلیل فعالیت های انسانی و تولید گازهای گلخانه ای به وجود نیامده است چرا که پایه های علمی و آزمایش های صورت گرفته برای تأیید نظریه گازهای گلخانه ای از روش های علمی پیروی نکرده، دارای اشکلات اساسی و نیازمند بازنگری های کلی است.

کتاب بررسی موافقت نامه تغییر اقلیم پاریس به قلم سید نصیب اله دوستی مطلق و عسگر سرمست در پژوهشکده آماد و فناوری دفاعی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.

ارسال با ایمیل: