تدوین سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حوزه خلیج فارس



گروه‌ها : دانشکده دفاع ملی
دسته کتاب : دانشکده دفاع ملی
آخرین بروزرسانی : ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده
خرید آنلاین کتاب

کتاب تدوین سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر حوزه خلیج فارس، نوشته ساسان مومن (دانشکده دفاع ملی) توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.

تدوین سیاست دفاعی ج.ا.ایران با تأکید بر حوزه خلیج فارس و تعیین الگو، ابعاد، مولفه ها و شاخص ها، همواره این سوال را در ذهنم مطرح می کرد که چگونه می توان با سیاست دفاعی مناسب یا الگوی بهینه آن هزینه های مادی و معنوی جنگ آینده را کاست یا از آن جلوگیری نمود؟ این سوال قبل از ورود به مقطع دکتری سیاست دفاعی راهبردی در ذهن محقق متبادر شد تا با استناد به بخشی از سند افق چشم انداز، این موضوع تحقیق را مدنظر قرار دهم.

خلیج فارس عبارت از پیشگیری دریا در خشکی است که حد واسط ایران وشبه جزیره ی عربستان می باشد. این دریا ازقدیم بین اعراب، بحر الفارس نام داشته و در مآخذ اسلامی نیز بدین نام آمده است. در خصوص قدمت نام خلیج فارس باید گفت که از اسناد ومدارک زمان هخامنشیان چنین بر می آید که نام دریای پارس از دوران بل مورد استفاده بوده است. در کتیبه ای که از زمان داریوش هخامنشی در تنگه ی سوئز به دست آمده از آن به عنوان دریایی که از پارس آید نام برده شده است در زمان ساسانیان نیز این خلیج را دریای پارس می نامیدند.

مولفه های کلان ژئوپلیتیکی شش گانه که حاصل جمع بندی نظرات اندیشمندان و ژئوپلیتیسین ها می باشد به عنوان چارچوب مفهومی تحقیق انتخاب و در ادامه به عنوان مبنای مطالعه ی محیطی قرار گرفته است تا پس از تحلیل واقعی محیط ژئوپلیتیکی و درک درست و کامل تری از حوزه ی مورد مطالعه، سایر مولفه ها و زیر مولفه های مربوطه استحصال شود.

سیاست دفاعی، همان سیاست کلان نظامی و در سطح ملی است . سیاست دفاعی ، بیان کننده راه ها و شیوه های کلی استفاده از قدرت نظامی کشور در برابر تهاجمات نظامی احتمالی دشمنان خارجی، دفع شورش های مسلحانه مخالفان داخلی، حفظ منافع امنیتی و پشتیبانی از سیاست های ملی می باشد . به عبارت دیگر، سیاست دفاعی در سطح ملی خطوط کلی اقدامات اصلی، کلیدی و فعالیت های نظامی کشور را مشخص می سازد و چارچوبی است که راهبرد نظامی در سطح ملی و به پیروی از آن سیاست دفاعی اجرایی شکل می گیرد .

از مهم ترین اهداف سیاست دفاعی کشورها دفع تهدیدها می باشد . دولتمردان پس از ارزیابی تهدیدها بر مبنای سه ملاحظه، توانایی، نیات و آسیب پذیری ها باید سیاست دفاعی خود را به گونه ای طراحی و اجرا نمایند که تهدیدها، به یک باره و یا به تدریج و به طور مرحله ای  از بین روند . تجلی بارز دفع تهدیدها، ایجاد محیط امنیتی کم خطر می باشد .

ایران از سوی آمریکا به عنوان یک هم پیمان برای مقابله با شوروی انتخاب شده بود شاه برای مقابله با این تهدید شمال، راهبرد اتحاد و ائتلاف با ایالات متحده را در پیش گرفت .دولتمردان کاخ سفید بر این اعتقاد بودند که از جمله تهدیدهای ایران، تجاوز ناشی از توسعه طلبی اتحاد شوروی بود . در چنین شرایطی، آمریکا با اعطای کمک مالی، اقتصادی، نظامی و اطلاعاتی در صدد تقویت رژیم پهلوی برآمد. هدف آمریکا این بود که ارتش و ساختارهای دفاعی ایران بتوانند نیرویی کارآمد و با قابلیت شوند، به گونه ای که قادر به دفع در برابر نیروهای شوروی باشند و بتواند تهاجم احتمالی شوروی را در کوه های زاگرس در جنوب غرب ایران به تأخیر اندازد .

کتاب تدوین سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر حوزه خلیج فارس، نوشته ساسان مومن (دانشکده دفاع ملی) توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد . جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید.

ارسال با ایمیل: