الگوی تربیت و آموزش مدیران با تاکید بر پدافند غیر عامل



گروه‌ها : دانشکده دفاع ملی
دسته کتاب : دانشکده دفاع ملی
آخرین بروزرسانی : ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده
خرید آنلاین کتاب

کتاب الگوی تربیت و آموزش مدیران (با تاکید بر پدافند غیر عامل) نوشته ناصر پور صادق، یحیی نقی زاده (دانشکده دفاع ملی)، و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.
مدیران همواره نقش مهم و حیاتی در حفظ آمادگی و موفقیت سازمان ها ایفا می کنند. اثر مدیران برجسته در کسب در آمد، سود و پیشرفت و توسعه، امروزه به خوبی در بسیاری از سازمان های موفق، بارز و آشکار است. از سوی دیگر، پاسخ سریع به تهدیدات و فرصت های عصر حاضر، مدیر را به عنوان منبعی حیاتی در حل مسائل سازمان ها مطرح ساخته است. آموزش، کاراترین ابزار و قوی ترین فرایند موجود برای انتقال دانش و مهارت به نیروی انسانی، آماده سازی و تقویت نمودن آنان برای انجام وظایف است. اغلب کشورهای توسعه یافته برای بقاء رشد و تداوم توسعه، بخش قابل توجهی از درآمد ناخالص ملی خود را به طرق مختف، صرف آموزش و تربیت نیروی انسانی می نمایند و با تعلیم مهارت های ضروری به کارکنان، میزان بهره وری کار را افزایش می دهند.

ارتقا، باور مدیران، توسعه کمی و کیفی آموزش ها و پژوهش ها و تولید فناوری بومی پدافند غیر عامل از طریق هدایت، سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرا در چرخه تولید دانش و پژوهش با استفاده از ظریفت های ملی از دیگر راهبردهای پدافند غیر عامل کشور است. ایجاد درک مشترک از مفاهیم، ضرورت ها و تهدیدات مربوط به پدافند غیر عامل در بین سیاست گذاران، مدیران، مجریان کشور، توسعه علمی پدافند غیر عامل در مراکز تولید علم، وجود منابع انسانی قوی در حوزه های ستادی و اجرایی از الزامات پدافند غیر عامل کشور است.
در این کتاب منظور از تربیت و آموزش، پرورش، رشد و به کمال رساندن توانایی های مدیران عالی، همچنین طراحی و اجرای برنامه هایی است که به یادگیری مدیران عالی سازمان ها و وزارتخانه های کشور کمک کرده و آن را تسهیل نماید و با ارتقاء شایستگی مدیران، در رفتار آنها تغییرات مطلوب ایجاد نماید. در این کتاب منظور ما تربیت و آموزش مدیران عالی به صورت توأم بوده و آموزش های تکمیلی و کلاسیک مد نظر نخواهد بود، بلکه منظور آموزش های عرضی، توجیهی و توانمند ساز است که در قالب الگوی تربیت و آموزش مدیران عالی ارائه خواهد شد.
با روش شدن نقش بی بدیل مدیران سازمان ها در رشد کمی و کیفی عملکرد سازمان ها، توجه اندیشمندان به غنی سازی و توسعه این عامل سازمانی معطوف شد. یکی از دریچه هایی که این اندیشمندان در راستای تحقق این مهم باز نمودند موضوع تربیت و آموزش مدیران بود.لازمه موفقیت در هر سازمان، بالا بردن سطح یادگیری است و این مهم جز با تربیت و آموزش و افزایش دانش میسر نخواهد شد. مدیران عالی سیاست های کلی، برنامه های کلان، طرح های دوربرد و برنامه های راهبردی سازمان را تهیه و مصوب کرده و برکلیت سازمان نظارت و هماهنگی اعمال می نمایند. این گروه از مدیران، مسئولیت بررسی و ایجاد هماهنگی با محیط های خارجی و دیگر سازمان ها را برعهده داشته و باید از فرصت های محیط بیرون استفاده نمایند. از این مدیران، انتضار می رود نسبت به مسائل با دیدی ژرف و عمیق برخورد کرده و فرایند تصمیم گیری استراتژیک موسسه را فعال نموده تا نسبت به تغییرات بی شمار محیطی عکس العمل مناسب نشان داده شود.
سه دسته مفهوم در پدافند وجود دارد، یک دسته مباحث راهبردی است که از جنس مدیریت راهبردی و در سطوح راهبردی مدیریتی و برنامه ریزی می شود. سطح دوم، سطوح عملیاتی است که عموماً رویکرد مهندسی و کارهای صنعتی را در برگرفته، ماهیت مهندسی و ساخت دارد در سطح اول مفهوم تولید شده، برنامه است و از آن بهره برداری می کنیم در سطح راهبردی، ماهیت بحث مغز افزاری است. در سطح زیر ساختی ماهیت بحث مهندسی است.
با نگاهی اجمالی مشاهده می شود پدافند غیر عامل در ذات برنامه های دستگاه ها وجود ندارد. علت اصلی این مقوله، عدم وجود دانش تخصصی است، زیرا پدافند غیر عامل کاملاً استراتژیک و به شدت نیازمند دانش تخصصی است که تخصص و دانش آن در اختیار همگان نیست. علت دوم، عملکرد ضعیف نظام برنامه ریزی کشور است. تمام کسانی که مخاطب پدافند غیر عامل هستند باید مفاهیم پدافند غیر عامل را عمیق و دقیق درک کنند.
انجام دفاع غیر عامل، ایجاد و فعال سازی ساختار پدافند غیر عامل در دستگاه و نهادینه سازی آن در سطح ملی و زیر ساخت های دستگاه های اجرایی به منظور افزایش ایمنی و پایداری و کاهش آسیب پذیری با به کارگیری ظرفیت های دستگاه در برابر تهدیدات نظامی و ایجاد آمادگی و افزایش توانمندی دستگاه اجرایی و زیر ساخت های مربوطه آن در کشور در مقابله با تهدیدات دشمن برای ایجاد بازدارندگی و ارتقاء پایداری ملی.
کتاب الگوی تربیت و آموزش مدیران (با تاکید بر پدافند غیر عامل) نوشته ناصر پور صادق، یحیی نقی زاده (دانشکده دفاع ملی)، و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی بچاپ رسید. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید.

 

ارسال با ایمیل: