الگوی راهبردی اداره امور هلال احمر



گروه‌ها : دانشکده دفاع ملی
دسته کتاب : دانشکده دفاع ملی
آخرین بروزرسانی : ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده
خرید آنلاین کتاب

کتاب الگوی راهبردی اداره امورهلال احمر جمهوری اسلامی ایران، نوشته جواد شجاع فرد، (دانشکده دفاع ملی) و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.
جمهوری اسلامی ایران، یکی از کشورهایی است که به دلایل مختلف، مانند موقعیت جغرافیایی، عرصه وسیع کشور و… همواره در طول تاریخ در معرض بحران های طبیعی متعددی بوده است و براساس اسناد موجود، در رده کشورهای بلاخیز قرار می گیرد.

وجود سازه های نامناسب و غیر ایمن، ضعف در ساختارهای شهری و معابر و از همه مهم تر، ضعف در فرهنگ پیشگیری محوری در کشور و نبود رویکرد جامع مخاطرات، باعث پیچیده تر شدن و گاهی اوقات بغرنج شدن حوادث و بلایا و افزایش تلفات انسانی و مادی خواهد شد. ضعف در هماهنگی بین دستگاه های مختلف امدادی درگیر در حوادث و بلایا نیز مزید بر علت شده که می تواند یک حادثه طبیعی را تبدیل به بحرانی با تلفات بالا نماید. از طرفی ضعف در تدوین نقشه های خطر در کشور و تدارک و آمادگی نامتناسب با نقشه خطر نیز به طور عمده سبب غافلگیری شده که می تواند مدیریت بحران ناشی از بلایا را پیچیده تر نماید.
موضوع دیگر، ضعف در ثبت و نگهداری، تجزیه و تحلیل و بهره برداری از درس آموخته ها است که می تواند تبعاتی مانند تکرار اشتباهات گذشته، اتلاف منابع و افرایش تلفات را در بر داشته باشد. از میان دست دستگاه های مختلف که در مدیریت بحران ناشی از بلایا، دارای مسئولیت می باشند، جمعیت هلال احمر است.
این نهاد غیر دولتی، در طول تاریخ فعالیت خود در کشور، منشأ خدمات ارزشمند و بی نظیری بوده است که این خدمات را مرهون تلاش، فداکاری و از خود گذشتگی کارکنان ساعی و داوطلبان و امدادگران خود می باشد.
این جمعیت در طول دوران پرشکوه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با حضور فعال در صحنه بحران ها و حوادث و سوانح مختلف، علاوه بر نقش آفرینی بی بدیل، تجارت بسیار ارزشمندی کسب نموده و به تعبیری در طوفان حوادث، آبدیده تر شده است. حضور در صحنه های مختلف مانند حوادث طبیعی و نیز امداد رسانی در دوران دفاع مقدس و....به منزله عرصه خدمت رسانی و توأم با آن درس آموزی و تجربه اندوزی، برای این جمعیت ارزشمند تلقی می شود.
علاوه بر صحنه بحران های داخلی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران توانسته است با حضور پررنگ و تأثیر گذار در عرصه بحران ها و حوادث برون مرزی، نقش آفرینی نموده و مدال افتخار خدمات بشر دوستانه اسلامی را برسینه خود بیاویزد.
کشور ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی و وضعیت زمین شناختی، از جمله کشورهای بلاخیز جهان محسوب می شود. همه ساله به واسطه وقوع سیل و سایر بلایا، خسارات و تلفات زیادی به کشور وارد می شود. از سوی دیگر کیفیت ناطلوب طراحی، ساخت و کنترل ساختمان ها و تأسیسات حیاتی، ساخت و ساز در مناطق خطرناک و وجود ساختارهای نامطلوب و فرسوده شهری در افزایش اثرات زیان بار سوانح طبیعی تأثیر گذار می باشند.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نهادی بشر دوستانه است که در طول تاریخ پرافتخار خود از روز آغازترین تاکنون با پرچم سفید صلح در شاهراه انسانیت، سرافراز و پرافتخار، نقش آفرین صحنه هایی باشکوه از فداکاری و از خود گذشتگی بوده است.
جنبش بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر بزرگ ترین شبکه بشر دوستانه در جهان است که مأموریت آن کاهش درد و رنج انسان ها، حفظ جان و سلامت و حفظ کرامت انسانی به خصوص در درگیری های مسلحانه و دیگر شرایط اضطراری است، این موضوع در کشورهای مختلف و با پشتیبانی میلیون ها نفر از داوطلبان ارائه می شود. جنبش بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر برای پیشگیری و کاهش درد و رنج انسان در جنگ و در مواقع اضطراری، مانند بیماری های همه گیر، سیل و زلزله اختصاص یافته است. این جنبش یک سازمان واحد نیست، بلکه از کمیته بین المللی صلیب سرخ، فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و جمعیت های ملی تشکیل شده که هرکدام از آنها هویت قانونی و نقش خود را دارد، اما همه آنها توسط هفت اصل بنیادی با هم متحد شده اند.
کتاب الگوی راهبردی اداره امورهلال احمر جمهوری اسلامی ایران، نوشته جواد شجاع فرد، (دانشکده دفاع ملی) و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید.


 

ارسال با ایمیل: