الگوی سبک زندگی ایرانی-اسلامی نیروهای مسلح



گروه‌ها : دانشکده دفاع ملی
دسته کتاب : دانشکده دفاع ملی
آخرین بروزرسانی : ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده
خرید آنلاین کتاب

کتاب الگوی سبک زندگی ایرانی – اسلامی نیروهای مسلح، نوشته ی علی سعیدی، محسن صادقی نسب، عبدالله پیکر نگار، علی اصغر بیک، (دانشکده دفاع ملی) وتوسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.
سبک زندگی اقتضایی است چون با تغییر مقتضیات، سبک زندگی هم تغییر می یابد. مسئله تأثیر پذیری سبک زندگی اجتماعی ایرانیان که در نتیجه تبادل فرهنگی با جهان و با استفاده از ابزارهای فناوری مثل اینترنت، ماهواره، تلویزیون و.... می باشد و تأثیر گذاری آن بر سبک زندگی نیروهای مسلح از دغدغه های اصلی مسئولین و محققین محسوب می گردد. شناخت وضعیت جاری سبک زندگی نیروهای مسلح، تعیین ابعاد، مولفه ها و شاخص های قابل طرح در آن در راستای احصاء اولویت های موضوعی و مصداقی در زمینه سبک زندگی، طراحی و ارائه الگوی مناسب از دیگر دغدغه های محققین و مستلزم یک چارچوب مفهومی جدید است که موضوع این کتاب می باشد. به رغم تمام تأکیدات، مطالعات و پژوهش های صورت گرفته، پژوهشی که به طور جامع به سبک زندگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توجه و برای آن الگویی ارائه کرده باشد، انجام نشده است.

امام خامنه ای (مدظله العالی) در بحث پرداختن به مسئله سبک زندگی هشدار داده اند که: مراقب باشیم دچار سطحی گری و ظاهر گرایی نشویم، دچار تحجر نشویم- این یک طرف قضیه است-دچار سکولاریسم پنهان هم نشویم. گاهی اوقات در ظاهر، تبلیغات، تبلیغات دینی است، حرف، حرف دینی است، شعار، شعار دینی است، اما در باطن، سکولاریسم است، جدایی دین از زندگی است،..
استقلال و امنیت هر کشور و دولت اعم از داخلی و خارجی در پرتو قدرت و توان نظامی تأمین می گردد. در نظام جمهوری اسلامی ایران موضوع نیروهای مسلح از نظر اعتقادی مورد توجه قرار گرفته است، زیرا مبنای حکومت ایران، اعتقادات اسلامی است و یکی از تفاوت های اساسی حکومت اسلامی با سایر نظام های سیاسی، امور نظامی آن است. نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه برجسته ای برخوردار هستند که باید از بالاترین، معیارها و استانداردهای ارزشی در باور، بینش، نگرش و گرایش فردی، خانوادگی، مدیریتی، ساختار و سازمان و نظام ها برخوردار باشد و سبک زندگی نیروهای مسلح می بایست برگرفته از مبانی، اصول، برنامه و الگوهای دینی باشد.
سبک زندگی، بخشی از زندگی است که عملاً در حال تحقق یافتن و در بردارنده طیف کامل فعالیت هایی است که افراد در زندگی روزمره انجام می دهند و هم چنین خصایصی نظیر داشتن سبک تمایز بخش، شکل خاص، کیفیت برجسته، مکان یا شخص خاص درباره آنها صدق می کند. طیف فعالیت های افراد در هر عرصه از زندگی می تواند سازنده سبک زندگی آن ه در آن عرصه باشد. به همین دلیل، می توانیم از سبک زندگی، در زمینه هایی چون مصرف مادی، رفتاری بهداشتی، مصرف فرهنگی یا رفتار درون منزل سخن بگوییم.
کاربرد مفهوم سبک زندگی، مطابق با تحولات فرهنگی و اجتماعی تغییر کرده است. در جامعه شناسی کلاسیک، از این مفهوم به طور عمده برای ایجاد تمایز میان طبقات اجتماعی یا گروهای اجتماعی بر مبنای ویژگی های فرهنگی شان استفاده شده است. از سوی دیگر، در جامعه شناسی معاصر، سبک زندگی کمتر به خاستگاه یا موقعیت اجتماعی افراد پیوند زده شده است و در عوض، شرایط مشخص فردی به نحو فزاینده ای برای محققان حوزه اهمیت یافته است.
آنچه در این کتاب مدنظر هست سبک زندگی ایرانی اسلامی است و اسلامی در این عنوان قید توصیفی است که جهت سبک ایرانی را تعیین می کند، یعنی آن بخش از عادات و رسو و رفتارهای برخاسته از فرهنگ ایرانی که با اصول و مبانی اسلامی سازگاری داشته باشد، مورد توجه خواهد بود. ترکیب سبک زندگی اسلامی- ایرانی هم می تواند توصیفی باشد و هم تجویزی. هم در تاریخ و فرهنگ این مرزو بوم وهم در زندگی روزمره ی مردمان امروز می توان به الگوهای متعدد رفتاری اشاره کرد که برآمده از ترجیحات اسلامی و شیعی است. همچنین می توان از میان آموزه های دینی، الگوهایی رفتاری را تجویز کرد که مردم را با توجه به خصائص تاریخی و جغرافیایی شان بهتر از هر مرجحی به سعادت برساند. الگوی اسلامی – ایرانی از یک سو تجویز است و رو به سعادت و معنویت انسان دارد و از سوی دیگر با واقعیات زندگی انسان ایرانی و محیط او پیوند و تناسب دارد.
کتاب الگوی سبک زندگی ایرانی – اسلامی نیروهای مسلح، نوشته ی علی سعیدی، محسن صادقی نسب، عبدالله پیکر نگار، علی اصغر بیک، (دانشکده دفاع ملی) وتوسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی بچاپ رسید. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید.

ارسال با ایمیل: