گفتمان جمهوری اسلامی در اداره امور مبارزه با مواد مخدر



دسته کتاب : دانشکده امنیت ملی
آخرین بروزرسانی : ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده
خرید آنلاین کتاب

کتاب گفتمان جمهوری اسلامی ایران در اداره ی امور مبارزه با مواد مخدر، نوشته ی حمید رضا کاشف، (دانشکده امنیت)، و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.

نظام جمهوری اسلامی ایران، پس از سال ها تلاش مستمر در مبارزه با مواد مخدر، با وجود برخورداری از تجارب و دانش های ضمنی و صریح، فاقد الگوی راهبردی مدون، مستند، نظریه شده و هدفمند در زمینه ی اداره ی امور مبارزه با مواد مخدر است، براین اساس، اثر حاضر که برگرفته از رساله ی دکتری، با عنوان ارائه الگوی راهبردی اداره ی امور مبارزه با مواد مخدر، براساس گفتمان امام (ره) و رهبری، قانون اساسی، تجارب نظام جمهوری اسلامی و بهره گیری از تجارب موفق بشری است، به دنبال ارائه راهبردهای اداره ی امور مبارزه با مواد مخدر در جمهوری اسلامی ایران، بر پایه ی موارد فوق است.

در این اثر، ابتدا به گفتمان ولایت فقیه، اسناد بالا دستی و مصاحبه با خبرگان پرداخته و الگوی راهبردی پژوهش، در قالب روش داده بنیاد استخراج شد. سپس، در بخش کمی، با استفاده از نظر ۲۱۰ نفر از نخبگان، مفاهیم و مقوله ها، از روش های توصیفی- استنباطی استفاده شده است.

کشور ما، به لحاظ موقعیت جغرافیایی خاص و مجا ورت با بزرگ ترین کانون تولید مواد افیونی و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر، تحت تأثیر این شرایط زیان بار قرار دارد و این شرایط، آثار مخرب خود را بر ایران و ایرانیان بروز داده است.

جرائم مواد مخدر، پیش از آنکه فعالیتی تجاری و اقتصادی در عرصه ی مافیای اقتصاد بین المللی باشد، ابزاری کارآمد، موثر و راهبردی در گسترش نظام سلطه ی صاحبان قدرت جهان بر کشور های توسعه نیافته محسوب می شود، تحلیلگران سیاسی و اجتماعی، براین باورند که در تهاجم و نفوذ فرهنگی، پدیده ی مواد مخدر، مهم ترین عامل به تباهی کشیدن و انحطاط جوامع بشر به شمار می رود.

به شهادت تاریخ، رواج دهنده ی مواد مخدر در ایران، انگلستان بوده است و در عصر صفویه، پس از رواج راه های کشت خشخاش و استفاده سوء از تریاک و آلوده شدن درباریان، به درون مردم سرایت کرد.

تشکیل کمپانی هند شرقی نیز در دوران صفویه و عمال فرومایه ی داخلی آن در ایران، نقش فراوانی در اشاعه ی اعتیاد و جرائم دیگر مواد مخدر داشته و انگلیس، همیشه عامل اصلی این موضوع بوده است.

معضل سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر و روان گردان ها، به عنوان یکی از مهم ترین چالش های امروز بشر و از جمله بحران های اجتماعی حال حاضر در جوامع انسانی به شمار می آید. این معضل جهان شمول، همچنین به عنوان یکی از مهم ترین موانع رشد و توسعه ی پایدار در جوامع در حال توسعه نیز مطرح است. شدت و حجم این تهدید فراگیر در جمهوری اسلامی ایران نیز به دلایل مختلف سیاسی، استعماری، هم جواری با بزرگ ترین تولید کننده ی مواد مخدر در جهان و قرار گرفتن در اصلی ترین مسیر ترانزیت مواد مخدر تولیدی افغانستان به غرب و اروپا، بسیار زیاد و نگران کننده برآورد می شود. در این برهه از زمان که کشور با هجمه های سنگینی چون توطئه های مختلف فرهنگی و اجتماعی مواجه است، مواد مخدر و روان گردان های نوظهور نیز، به عنوان ابزار سیاسی در خدمت استعمار جهانی، در کاهش سرمایه های انسانی و اجتماعی کشور و بروز بحران های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تأثیر گذار است.

معضل سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر و روان گردان ها، به عنوان یکی از مهم ترین چالش های امروز بشری و از جمله بحران های اجتماعی حال حاضر در جوامع انسانی به شمار می آید. این معضل جهان شمول، همچنین به عنوان یکی از مهم ترین موانع رشد و توسعه ی پایدار نیز در جوامع در حل توسعه مطرح است.

براساس گزارش دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد، مواد مخدر، جنایت و تروریسم (تارشگری)، همچنان به عنوان سه تهدید بسیار بزرگ علیه صلح و امنیت جهانی به شمار می آیند. در همین راستا، سازمان ملل اعلام می دارد: در شرایطی که اعتیاد به مواد مخدر، سالیانه میلیون ها نفر را به کام مرگ می کشاند و ده ها میلیون نفر را به پستی و بدبختی دچار می سازد و تزریق مواد مخدر، موجب شیوع انواع بیماری هی عفونی و مهلک مانند ایدز و هپاتیت در جوامع بشری می شود، کشورهای جهان باید قویاً به دنبال اتخاذ سیاست های پیشگیرانه و درمان مدار باشند و تدابیر لازم را برای کاهش آسیب مواد مخدر بر سوء مصرف کنندگان و جامعه ی پیرامون ایشان، وضع کنند.

کتاب گفتمان جمهوری اسلامی ایران در اداره ی امور مبارزه با مواد مخدر، نوشته ی حمید رضا کاشف، (دانشکده امنیت)، و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی بچاپ رسید. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید. ‌‌‌‌‌‌‌

ارسال با ایمیل: