نقش آموزه های اعتقادی و نظامی در دکترین عملیاتی سپاه پاسداران



گروه‌ها : دانشکده دفاع ملی
دسته کتاب : دانشکده دفاع ملی
آخرین بروزرسانی : ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده

کتاب نقش آموزه های اعتقادی و نظام اسلام در دکترین عملیاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هشت سال دفاع مقدس، نوشته ی محمد رئوفی نژاد، (دانشکده دفاع ملی)، و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.

هر مکتب، آیین و مرامی که دغدغه حفظ و بقای موجودیت خود را داشته باشد، از تعالیم و دستوراتی که از جنبه های دفاعی و امنیتی برخوردار باشند، بهره مند است. دین اسلام نیز از این قاعده مستثنا نبوده و به عنوان کامل ترین دین، همان گونه که بایدها و نبایدهای فردی را مشخص و تکالیف انسان را در این دنیا معین کرده، برای سامان بخشیدن به امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مسلمانان نیز اصول و مقرراتی وضع نموده و حاکمان را بر جاری نمودن این قوانین و مقررات در عرصه اجتماعی و سیاسی فراخوانده است. براساس وضع چنین تکلیفی برای سامان بخشیدن به امور اجتماعی، اگر حفظ و بقای امنیت جامعه اسلامی را در برابر هرگونه تجاوز خارجی از وظایف و تکالیف اصلی و اولیه حکومت اسلامی تلقی نماییم، کنکاش در مبانی اندیشه نظامی اسلام از مقدمات اولیه تنظیم امور نظامی یک جامعه اسلامی به شمار خواهد رفت.

فرهنگ ایثار و شهادت، رشد باورهای دینی، فضایل اخلاقی- معنوی، اخلاص و خودباوری و.... از جمله آموزه هایی هستند که در زمان جنگ متجلی شده و بر شکل گیری و اجرای دکترین سپاه در هشت سال دفاع مقدس نقش موثری داشته اند که این مهم برای هیچ کسی پوشیده نیست، ولی متأسفانه تاکنون بنا به هر دلیلی نقش آموزه های اعتقادی و نظامی اسلام به صورت شفاف و روشن احصا و مستند نگردیده است.

در این کتاب ابتدا آموزه های اعتقادی و نظامی اسلام را بررسی کرده ایم، سپس به تأثیر آنها در دکترین عملیاتی سپاه از منظر و دیدگاه های فرماندهان سپاه پاسداران در هشت سال دفاع مقدس پرداخته و در پایان مولفه های دکترین عملیاتی و تأثیر هر مولفه را مورد بررسی قرار داده ایم.

مفهوم جنگ در آموزه های اعتقادی اسلام به منزله عملیات خصمانه ای که امروزه تحت عنوان جنگ در دنیا متداول است، نیست و این گونه جنگ ها در فرهنگ اسلامی ارزشی ندارند، آنچه در اسلام دارای ارزش است جهاد فی سبیل الله است.

برتری و فضیلت جهاد و قیام در راه خدا به گونه ای است که حتی دوری کنندگان از آن با بی اعتقادی به توحید و معاد مقایسه شده اند و مسلماً فرد مسلمانی که بی اعتقاد به خدا و روز قیامت باشد، دیگر هیچ تردیدی وجود نخواهد داشت که در لحظه حساس و در صورت نیاز به دفاع از کیان اسلامی نتوان به اراده وی جهت شرکت در جهاد، اطمینان داشت.

براساس آموزه های اعتقادی اسلام، نگاه به جنگ یک نگاه اصلاحی و تربیتی است، به این معنا که جنگ ابزاری برای رفع آسیب های اجتماعی است، از این رو برخی مواقع جنبه پیشگیرانه دارد و قبل از وقوع اقدام به جنگ می نماید که در این حالت آن را جنگ ابتدایی می نامند و در برخی مواقع بعد از وقوع حادثه رفع آسیب می کند که از آن به عنوان دفاع یاد می شود.

این کتاب علاوه بر آنکه بیان کننده نقش و میزان تأثیر گذاری آموزه های شرع مقدس اسلام بر دکترین عملیاتی سپاه در دوران دفاع مقدس بوده- که هدف اصلی آن نیز است، بیان کننده دینی و مذهبی بودن دکترین عملیاتی سپاه نیز است و می تواند گامی در راستای تدوین مکتب دفاعی اسلام باشد، نظامی که بر پایه و اساس اعتقادات دینی بنا شده باشد و دکترین عملیاتی خود را نیز براساس اصول و مبانی عقلایی و اصول و ارزش های پذیرفته شده همان جامعه و نظام، تدوین می کند.

دکترین در سطح عملیاتی عبارت است از: یک سری اصول بنیادین و باورها، چارچوب های نظری و خطوط کلی راهنما که هدایت گر اقدام نظامی در پشتیبانی از تدابیر اتخاذی سطوح میانی فرماندهی است که تدابیر اتخاذی با توجه به دکترین های عملیاتی منجر به تهیه و تدوین طرح های عملیاتی می گردد.

دکترین در فرهنگ های مختلف دارای تعاریف متعددی است. تاکنون هیچ اندیشمندی برای آن یک تعریف که مورد قبول همگان باشد ارائه ننموده است. بعضی ها دکترین را حاکم بر راهبرد و عده ای دیگر راهبرد را حاکم بر دکترین می نامند. شاید کسانی باشند که دکترین و راهبرد را در عرض یکدیگر قرار دهند، به هر حال مفهوم دکترین برای دانشمندان علوم راهبردک، به خصوص در زمینه تعریف یک مشکل به حساب می آید.

کتاب نقش آموزه های اعتقادی و نظام اسلام در دکترین عملیاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هشت سال دفاع مقدس، نوشته ی محمد رئوفی نژاد، (دانشکده دفاع ملی)، و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی بچاپ رسید. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید. ‌‌‌‌‌‌‌

ارسال با ایمیل: