بعد اقتصادی دفاع همه جانبه از دیدگاه قرآن کریم (بخش چهارم)



آخرین بروزرسانی : ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده
خرید آنلاین کتاب

کتاب بعد اقتصادی دفاع همه جانبه از دیدگاه قرآن کریم به قلم سورنا کیانی نگارش یافته و در پژوهشکده مدیریت راهبردی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی منتشر شد.

در این کتاب گزاره های ۲ گانه‌ی بعد اقتصادی دفاع همه جانبه از دیدگاه قرآن کریم در برابر دشمنان، مبنایی برای دسته بندی آیات قرآنی مرتبط با حوزه موضوعی این بعد از دفاع همه جانبه قرار گرفته اند. بنابراین پس از مشخص شدن آیات قرآنی مربوط به این بعد از دفاع همه جانبه و نیز به منظور تبیین نحوه تأثیر و ارتباط آیات مذکور به چگونگی اجرای دفاع اقتصادی قرآنی در برابر تهدیدات و دشمنان اسلام، به دو تفسیر نمونه و راهنما استناد شده است. سپس از بطن شرح اجمالی تفاسیر مذکور در خصوص هریک از آیات مورد بحث، عبارات کلیدی مربوط به بعد اقتصادی دفاع همه جانبه احصا، گردیده اند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دو یا چند عبارت کلیدی که یک پیام مشترک در خصوص نحوه دفاع اقتصادی در مقابله با دشمنان را ابراز داشته اند، تشکیل یک شاخص و همچنین دو یا چد شاخص که معنایی همسو از این نوع دفاع را در ذهن محقق متبادر کرده اند، یک مولفه را بوجود آورده اند.

پس از انجام این اقدامات پژوهشی، به طبقه بندی شاخص های علی، محوری، راهبردی، محیطی، واسطه ای و پیامدی پرداخته شده است و سرانجام بر اساس تحلیل ارتباط موجود بین شاخص های مذکور، به تعریف جامع بعد اقتصادی دفاع همه جانبه قرآنی و نیز الگوی این نوع از دفاع دست یافته ایم.

بخشی از متن کتاب

پرداخت زکات رمز همبستگی های اجتماعی، رابطه مومنان با محرومان جامعه و ایجاد استحکام در جامعه اسلامی، زکات دارای نقشی مهم در آمادگی مسلمانان جهت مقابله با دشمنان اسلام و پیروزی بر آنان، ادای زکات، عامل تقویت بنیه اقتصادی جامعه اسلامی و زمینه ساز برخورد و جهاد با اسلام ستیزان، در پیشگاه خدای متعال، پرداخت زکات بهترین کار نیک و ارجمندترین توشه برای سرای آخرت می باشد.

نیاز توامان جهاد فی سبیل الله به وجود رزمندگان با اخلاص، اموال و تسلیحات و تجهیزات جنگی، تأمین وسایل و لوازم جهاد با دشمنان از واجبات دین اسلام، کارساز بودن روش های قرآنی تحریک عواطف انسانی برای ترغیب جامعه در عمل به انفاق، انفاق از وظایف مسلمانان و مو جب رفع نیازهای جامعه اسلامی و تأمین هزینه های جهاد، انفاق از نشانه های تقوا و خدا ترسی و موجب جلب حمایت ها و امداد های الهی در مصاف با مشکلات است، انفاق موجب بیمه مردم یک جامعه و اموال شان در برابر تهدیدات و خطرات، ترک انفاق زمینه ساز اختلاف طبقاتی شدید، تزلزل جامعه، هلاکت ترک کنندگان، شکست قطعی در برابر دشمنان و سقوط جامعه اسلامی، اجتناب مسلمانان از هر گونه افراط و تفریط در عمل به انفاق، جلب رضا و محبت الهی منوط به انجام تکالیف دینی اهل ایمان به نیکوترین وجه است.

خدای متعال مشوق مسلمانان به انفاق و هزینه کردن امکانات و دارایی های خود در مسیر جنگ و جهاد، واجب بودن انفاق در مسیر جهاد از مهم ترین و ارزشمندترین تکلیف الهی بر مومنان، اجتناب از انفاق و رفع نیازمندی های جبهه و جنگ نکوهیده و ملامت بار، انفاق در شرایط سخت ارزشمندتر از انجام آن در شرایط آسان و دوران قدرتمندی، تأکید بر انجام انفاق و جهاد حاکی از اهمیت بالای تکالیف فوق پاداش الهی به مجاهدان و انفاق گران بهترین و نیکوترین اجر است.

انفاق یعنی لزوم توجه به نیازمندان و رفع نیازهای جامعه، انفاق به اقسام واجب، مستحب، حرام، مکروه و مباح تقسیم می شود، انفاق واجب شامل زکات، خمس، کفارات، فدیه و پرداخت نفقه زنان، ترتیب اولویت مصارف انفاق مستحب عبارت از: والدین، خویشاوندان، یتیمان، فقرا و در راه ماندگان، انفاق به خویشان موجب استحکام پیوندهای خانوادگی، انفاق به دیگران سبب ساز رفع کمبودهای مالی و عاطفی نیازمندان و رفع اختلاف طبقاتی در جامعه حرام بودن انفاقی که با مال غصبی یا در راه انجام گناه باشد، انفاق به دیگران با وجود مستحقق در بین خویشان مکروه است، انفاق به دیگران برای توسعه زندگی شان مباح است، انفاق موجب مصونیت، ثبات و اقتدار جامعه اسلامی از شر تهدیدات و توطئه های دشمنان، انفاق در برگیرنده تمام حوزه های مادی و معنوی نیکی ها می باشد.

کتاب بعد اقتصادی دفاع همه جانبه از دیدگاه قرآن کریم به قلم سورنا کیانی نگارش یافته و در پژوهشکده مدیریت راهبردی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی منتشر شد.

‌‌‌

ارسال با ایمیل: