بعد سیاسی دفاع همه جانبه از دیدگاه قرآن کریم (بخش پنجم)



آخرین بروزرسانی : ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده
خرید آنلاین کتاب

این کتاب با استعانت از تفاسیر ۴۹ آیه از آیات شریفه قرآن کریم که در زیر مجموعه ۴گزاره بعد سیاسی دفاع همه جانبه قرآنی قرار گرفته اند، به مفهوم شناسی این نوع از دفاع و در واقع به تبیین چیستی و چگونگی و چرایی بعد سیاسی دفاع همه جانبه از منظر قرآن کریم و احصاء عبارت های کلیدی، شاخص ها و مولفه های آن پرداخته است. پس از مشخص شدن آیات قرآنی مرتبط با این نوع از دفاع، به منظور احصاء عبارات کلیدی، شاخص ها و مولفه های دفاع مذکور و نحوه تأثیر و ارتباط شان با چگونگی اجرای آن در برابر تهدیدات و دشمنان اسلام، با روش داده بنیاد به دو تفسیر نمونه و راهنما استناد شده است.

در این روش پژوهشی، از دو یا چند عبارت کلیدی برگرفته از بطن تفاسیر آیات قرآن که یک پیام مشترک را در خصوص نحوه دفاع سیاسی در مقابله با دشمنان ابراز داشته اند، یک شاخص و همچنین از دو یا چند شاخص که معنایی همسو از این نوع دفاع را در ذهن محقق متبادر کرده اند، یک مولفه بوجود می آید. پس از انجام این اقدامات پژوهشی در متن جداول تحلیل مضامین مولفه های بعد سیاسی دفاع همه جانبه، به طبقه بندی مولفه های علی، محوری، راهبردی، محیطی، واسطه ای و پیامدی پرداخته ایم و سرانجام براساس تحلیل روابط موجود بین مولفه های مذکور، به تعریف جامع بعد سیاسی دفاع همه جانبه قرآنی و نیز الگوهای فرآیندی و گزاره ای این نوع از دفاع دست یافته ایم.

بخشی از متن کتاب

برخی از وظایف رهبر جامعه اسلامی نسبت به آحاد جامعه عبارت است از: حفظ امانت های الهی و تسلیم نمودن آنها به صاحبان اصلی اش، حفظ قداست جایگاه رهبری در جامعه اسلامی، تصاحب جایگاه رهبری در جامعه اسلامی در صورت وجود افراد لایق تر از رهبر جهت تصدی در آن منصب خیانت به خدا، پیامبر و مومنان، هدایت جامعه اسلامی به سوی نیکی هاست از طریق موعظه، نظارت بر ادای امانت و اجرای عدالت در جامعه.

برخی از وظایف حکومت اسلامی در جامعه عبارت است: از ادای امانت به صاحبان آن و رعایت عدالت در قضاوت، مقدم دانستن ادای امانت بر اجرای عدالت در جامعه، مقابله با خیانت در امانت مسلمانان و غیر مسلمانان، مقابله با ریاست نا اهلان و قضاوت های ظالمانه به عنوان منشاء نابسامانی های اجتماعی، واگذاری مسوولیت ها به افراد اهل و لایق به عنوان یکی از عوامل ایجاد خوشبختی در جامعه، رعایت حقوق بشر به وسیله امانت داری از حقوق همگان و اجرای عدالت برای تمامی آحاد جامعه، مقابله با دروغگویی، پیمان شکنی و خیانت در امانت به عنوان نشانه های وجود نفاق در جامعه اسلامی.

پیروی رهبر جامعه اسلامی از روش مبارزاتی پیامبر اسلام (ص) در قبال کفار لجوج و دشمنان بی منطق، رهبر جامعه اسلامی مأمور به پایداری بر مواضع و استمرار رسالت خویش، تأثیر ناپذیری از تهدیدها و ارعاب دشمنان و هشدار و تهدید دشمنان لجوج و حق ناپذیر، رهبر جامعه اسلامی موظف است که ضمن توکل به خدا با اعتماد به نفس و قاطعیت حتی در صورت تنها ماندن بر مواضع حق طلبانه خویش در برابر دشمنان پافشاری نماید، وظیفه رهبر جامعه اسلامی مأیوس نمودن دشمن از سازش کاری و تسلیم شدن مسلمانان، وظیفه رهبر جامعه سلامی اعلام عذاب دنیوی خواری و رسوایی در دنیا و مجازات جاودان اخروی به دشمنان جهت ایجاد تزلزل در آنان، رفتار جامعه اسلامی با دشمنان باید ضمن قطعیت توأم با محبت و شفقت باشد.

کتاب بعد سیاسی دفاع همه جانبه از دیدگاه قرآن کریم (بخش پنجم) به قلم سورنا کیانی نگارش یافته و در پژوهشکده مدیریت راهبردی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

 

کتاب بعد سیاسی دفاع همه جانبه از دیدگاه قرآن کریم (بخش پنجم) به قلم سورنا کیانی نگارش یافته و در پژوهشکده مدیریت راهبردی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.

دفاع همه جانبه از دیدگاه قرآن کریم عبارت از تلاش و هماهنگی تشکیلات گرای حکومت اسلامی و آحاد جامعه در ابعاد اجتماعی فرهنگی، نظامی، اقتصادی و سیاسی در راستای آماده سازی فردی و اجتماعی جامعه اسلامی، به منظور خنثی سازی و مقابله با ترفندها، توطئه ها و حملات دشمنان به کیان اسلام و کسب پیروزی دنیوی و سعادت اخروی در برابر آنان می باشد. ‌‌‌‌‌

ارسال با ایمیل: