تفکر انتقادی برای تخصص های امدادی



آخرین بروزرسانی : ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
مرحله تولید : چاپ شده
خرید آنلاین کتاب

کتاب تفکر انتقادی برای تخصص های امدادی، نوشته ی آیلین گمبریل و لئونارد گیبز، با ترجمه محمد حسین سروش، (معاونت پژوهش) و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.

این کتاب کار یک هدف منحصر بفرد دارد: آن هایی که تمرین های آن را انجام دهند در باره ی روش موثر بر زندگی و تصمیم های مربوط به سیاست گذاری به طرزی کارآمدتر استدلال خواهند کرد. تفکر انتقادی عبارت است از ارزیابی انتقادی باورها، برهان ها، ادعاها و اعمال برای رسیدن به داوری های مبتنی بر استدلال خوب.

انتقادی فکر کردن در تمام عرصه های تخصص های امدادی، از جمله تمرین، سیاست گذاری، امور اداری و پشتیبانی از اهمیت برخوردار است. با افزایش بروز دعاوی جعلی در منابع متعدد از جمله نوشته هایی که در آنها محصولات از سوی کارشناسان همتای تولیدکننده تحت بررسی قرار می گیرد و فریب و فساد مربوط به آن، نیاز به ارزیابی انتقادی برجسته شده است. تفکر انتقادی به شما کمک خواهد کرد که سیاست ها و روش هایی را بیابید که موسسات، اما نه مشتریان آنها، و کسانی که مدعی الگوهای متمایز خدمت هستند از آنها منتفع می شوند. مهارت های مربوطه، ارزش ها و گرایش هایی مانند روشن فکر و منعطف و نیز خود نقاد بودن شناخت تفاوت های فرهنگی را تشویق می کند.

استدلال، حل مسئله و تصمیم گیری ارتباط نزدیکی دارند و وظایفی که در بر دارند با هم هم پوشانی دارند. ما برای پرداختن به نگرانی ها و مسائل تصمیم گیری می کنیم. متخصصان و مشتریان در باره ی این امر تصمیم گیری می کنند که به کدام مسائل و ریسک ها توجه کنند، آنها را چگونه قالب بندی نمایند، چه اطلاعاتی باید جمع آوری شود، کدام مداخلات را باید مد نظر قرار دارد، پیشرفت را چگونه باید ارزیابی کرد واز کدام معیارها باید برای ارزیابی دقت ادعاهای مربوطه استفاده کرد. دیدگاه های ایشان را ارزش های اجتماعی و احتمالات مرتبط مثلاً در مورد شرط های جامعه ی عادلانه و مسائلی که باید به آنها پرداخت شکل می دهد.

تفکر انتقادی نوع منحصر بفردی از تفکر هدفمند است که در آن ما از استانداردهایی مانند وضوح و انصاف استفاده می کنیم. این تفکر شامل بررسی و ارزیابی دقیق و باورها و اقدامات برای رسیدن به تصمیم های مستدل می شود.

تفکر انتقادی شامل توصیف روشن و ارزیابی انتقادی ادعاها و برهان ها، هرقدر هم که گرامی باشند، و بررسی دیدگاه های بدیل در صورت نیاز است برای رسیدن به تصمیم هایی که بیش از آنکه آسیب برسانند موجب سود می شوند. این به معنای توجه به استدلال است و نه فقط محصول آن. این امر شامل پرسیدن پرسش هایی می شود که شما و افراد دیگر ممکن است ترجیح بدهید که نادیده بگیرید.

ما در جامعه ای تکنولوژیک زندگی می کنیم. تبلیغات، درمان، سیستم های طبقه مندی، روابط انسانی و مدیریت تکنیک هایی هستند که شامل مجموعه ای از مراحل برای ایجاد برآمدهای مطلوب می شوند.

فریب کاری و فساد باهم ارتباط متقابل دارند اما یکی نیستند، یکی می تواند بدون دیگری روی دهد. فریب کاذی اشاره دارد به سوء ارائه ی عامدانه ی خود یا انجام اعمال نامعینی برای رسیدن به بهره ای غیر قانونی و انتقال پول عمومی به حساب خصوصی و گزارش گزینشی آزمون ها. این کار ممکن است از سوی افراد و یا سازمان ها صورت گیرد.برای مثال، چشم پزشکی در فلوریدا به چهل و شش فقره فریب کاری پزشکی متهم گردید. او به نادرست بیماری های جدی چشمی را تشخیص می داد و برای درمان هایی که هرگز مورد نیاز نبودند از بیمه اجتماعی ملی پول می گرفت.

دانش خاص دامنه، شامل هم محتوی و هم دانش روشی، ممکن است برای اتخاذ تصمیم های درست مورد نیاز باشد. انتقادی فکر کردن درباره ی موضوع، شما باید درباره ی موضوع چیزی بدانید. داشتن مجموعه های مرتبط اطلاعات و تجربه ی به قدر کافی گسترده در مورد مسائل مربوطه، که تصمیم گیری در این مورد را که کدام اطلاعات مرتبط است، کدام یافته های کلینیکی با معناست، و این یافته ها را چگونه می توان در فرضیه ها و نتایج مناسب ادغام کرد، ممکن می سازد مولفه های بنیادی مرتبط با صلاحیت در حل مسائل کلینیکی هستند. دانش محتوی بر پرسش هایی که مطرح می شود و متخصصان اطلاعات به دنبال آنها هستند وبا مشتریان در میان می گذارند تأثیر می گذارد.

کتاب تفکر انتقادی برای تخصص های امدادی، نوشته ی آیلین گمبریل و لئونارد گیبز، با ترجمه محمد حسین سروش، (معاونت پژوهش) و توسط دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی بچاپ رسید. جهت مطالعه نسخه دیجیتال این کتاب می‌توانید به سایت طاقچه یا کتابراه مراجعه کنید. ‌‌‌‌‌‌

ارسال با ایمیل: